Avatar billede bumle90 Nybegynder
31. marts 2005 - 09:37 Der er 9 kommentarer

Hjælp til at oprette query

Jeg har en datamodel der ser således ud:
http://www.bdis.dk/er.jpg

Jeg vil så gerne lave et view der indeholder
alle kunder,alle steder,Alle automater der er knyttet til et sted,alle bestillingslinier.

Grunden til at jeg vil have hele dette træ om man vil i samme view er at jeg vil præsentere det på hele på 1 side med mulighed for collapse/expand children.
En anden grund til jeg vil lave det i et stort view er at man så har mulighed for at søge på tværs af alle tabellerne.
Man skal altså have mulighed for at søge på en bestemt automat, og herefter få vist hele træet kunde->sted->automat, og ligeledes den anden vej rundt.
Problemet er dog imidlertid at det ikke nødvendigvis er alle steder der har knyttet en kunde til sig, og det er ikke alle steder der har knyttet automater til sig.
Dette skal dog ikke være en hindring for at vise dem.
Mht. automater er jeg derimod kun interresseret i at vise de automater der er knyttet til enten et sted_nr eller et bestillings_nr.

Det er er en relativ kompleks forespørgsel, og egentlig burde den vel splittes op i

select kunde->sted->bestilling->bestillingslinie
og
select kunde->steder->automater->bestillingslinier

Men stadig kan jeg ikke overskue hvordan jeg skal bygge den SQL op. Jeg håber meget der er nogle der vil hjælpe mig.
Har jeg ikke forklaret mig godt nok uddyber jeg gerne.

Mvh. Bumle90
Avatar billede bumle90 Nybegynder
31. marts 2005 - 09:38 #1
Hvordan plejer man at gøre når man skal vise data som træ og kunne søge på tværs af niveauer?
Avatar billede bumle90 Nybegynder
31. marts 2005 - 09:38 #2
altså hvordan plejer man at udvælge data?
Avatar billede teepee Nybegynder
31. marts 2005 - 10:01 #3
Jeg synes at det ser ud som om at du skal ud i noget med en datakube. en denormaliseret struktur hvor du kan lave drilldown og også lidt pivot-agtigt. Har du nogle værktøjer til rådighed? Såsom BusinessObjects
Avatar billede bumle90 Nybegynder
31. marts 2005 - 10:21 #4
Nej altså jeg bruger asp.net til at præsentere det. Jeg skal lave det til et website.
Avatar billede bumle90 Nybegynder
31. marts 2005 - 10:22 #5
Men kan det lade sig gøre at lave querys der gør det jeg skal bruge?
Avatar billede bumle90 Nybegynder
31. marts 2005 - 12:30 #6
Hmmm det er åbenbart ikke ladesiggøreligt? eller hvad?
Avatar billede rene-fk Nybegynder
20. maj 2005 - 20:25 #7
selvfølgelig er det muligt....

select * from
from kunder a,
  steder b,
  automater c,
  bestillingslinier d
where
a.kundenr = b.kundenr(+)
and
b.stednr(+) = c.stednr
and
c.automatnr(+) = d.automatnr;
Avatar billede qualjyn Nybegynder
13. juli 2005 - 08:09 #8
hvis rene's løsning virker, skal vi så ikke have lukket den her, bumle? Og virker det ikke, så giv venligst lyd!
Avatar billede qualjyn Nybegynder
26. juli 2005 - 09:54 #9
lukketid... eller  giv lyd... :]