Avatar billede taub Nybegynder
30. marts 2005 - 20:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sortere nodes i XmlDocument?

Hej,

Er det muligt at sortere nodes i et xmldocument?

Jeg sidder nemlig og skal bruge x antal nodes fra "bunden" af en XML-fil, så det ville være rart at kunne sortere, eller vende rækkefølgen somehow...
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2005 - 20:10 #1
ikke umiddelbart

du kan gøre det med XSLT

men du behøver jo ikke tilgå dit XML dokument sekventielt - du kan jo
selecte med XPath
Avatar billede taub Nybegynder
30. marts 2005 - 20:23 #2
Jeg tror ikke XSLT er så optimalt i dette tilfælde...

Men jeg tager gerne tager gerne en tutorial/introduktion til XPath, hvis du har noget på hånden?

Smidt et svar...
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2005 - 20:27 #3
Der er ikke så meget at fortælle:

XmlNode findnode = doc.DocumentElement.SelectSingleNode("elementnavn[subelementnavn='værdi']");

XmlNode findnode = doc.DocumentElement.SelectSingleNode("elementnavn[@attributnavn='værdi']");
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2005 - 20:27 #4
leg med de i 5 minutter og så kan du det

og svar
Avatar billede taub Nybegynder
30. marts 2005 - 20:32 #5
Nårh okay...

Takker
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2005 - 20:37 #6
Der er også en SelectNodes metode som returnerer flere noder.

Jo mere man bruger dem jo gladere bliver man for dem.

Ikke mere itereren igennem hele dokumentet halvvejs manuelt.

Man selecter lige præcis den node man skal bruge (eller de noder
man skal bruge).

Om noget ligger først eller sidst betyde rikke noget (hvis performance
var afgørende så blev data nok ikke opbevaret i et XmlDocument)
Avatar billede taub Nybegynder
30. marts 2005 - 20:55 #7
Okay, tak for info :-)

Fandt lidt om XPath her: http://www.w3schools.com/xpath/xpath_syntax.asp