Avatar billede puppetmaster Nybegynder
30. marts 2005 - 11:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Replikering mellem servere

Søger lidt info om hvordan man kan have én database liggende på 2 servere, adskilt fysisk (ca. 30 km) og få replikeret ændringer til databasen ud på de 2 servere.
Der er tale om en ordredatabase som p.t. er lavet i Access og kører vha. Terminal Server. For at minimere netværkstrafikken, vil vi lægge databasen ind i vores SQL Server og sætte en server op på den anden lokation. Der er tale om ca. 14 brugere af systemet som tilsammen opretter/ændrer max. 300 poster på en 7.5 timers arbejdsdag.
Vil der være noget performance-gain i at køre 2 SQL Servere som replikerer? Hvor ofte bliver ændringerne på den ene server replikeret til den anden?
Jeg kan se at med 2 servere gør det ikke så meget hvis forbindelsen mellem lokationerne går ned, men er der så meget netværkstrafik hvis jeg laver en frontend på lokation A (i Access), som henter data fra vores SQL Server som står på lokation B?
Avatar billede bromer Nybegynder
30. marts 2005 - 11:30 #1
Du vil replikere mellem en Access og MS SQL database hvis jeg har forstået dig korrekt?
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
30. marts 2005 - 11:33 #2
Nej, mellem 2 SQL Servere.
Hvis det ikke kan lade sig gøre (nemt) eller hvis der er en anden billigere/nemmere måde at gøre det på, så vil jeg hellere det.
Mit alternativ var nemlig at lave en frontend i Access som skal ligge på lokation A og connecte til en SQL Server database vha. ODBC, som ligger på lokation B. Netværkstrafikken her imellem vil så være......? Større end som det er nu? Mindre?
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 18:45 #3
Hey
Løsningen afhænger selvfølgelig af hvad det er du vil opnå ved replikering.
Er det for at have en lokal SQL-server begge steder, som der kan arbejdes op mod, skal du i hvertfald kigge på konsistens problemer (two-side replikering)

Hvis det er for at sikre oppetid, så I kan fortsætte arbejdet hvis den ene SQL server ryger, bør du kigge på SteelEye LifeKeeper (www.lifekeeper.com) - deres nordiske distributør Nordicmind (www.nordicmind.com)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
30. marts 2005 - 22:08 #4
Det scenarie er rimeligt velkendt. Du kan evt. bruge mergereplikering, så undgår du også konsistensproblemer. Mergereplikeringen kan sættes op til at køre på forudbestemte tidspunkter eller også kontinuerligt... Det afhænger helt af hvad du vil opnå. Mht. til performancegain.. tjaaa... det kommer jo an på om du mener at det går hurtigere at skrive til en lokal db eller en der ligger 30km væk :O)

Hvis det derimod er noget med oppetid så har newage fat i noget der... :O)
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
31. marts 2005 - 08:06 #5
Ja, newage, det er dit første forslag jeg er ude efter.
Janus, det var noget derhenad jeg selv var inde på.
og ja, det tager kortere tid at lægge det lokalt (100Mbit netværk) fremfor de 30 km væk (512 Kbit ADSL) :)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
31. marts 2005 - 22:48 #6
Jamen så er det jo nok en kombination af de 2 du skal bruge ;O) Mergereplikering med failover lokalt!!
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
07. april 2005 - 08:13 #7
Det må jeg kigge på i BOL
Tak.