Avatar billede reptil Nybegynder
29. marts 2005 - 23:01 Der er 7 kommentarer

checkboxes og tekstfelter

Hej Eksperter,
Er der en der kan give mig et tip til hvordan jeg anvender checkboxe og tekstfelter på den rigtige måde?
Jeg har en slags emailform, hvor der er nogle checkboxe der skal krydses af og nedenunder skriver man så sit navn adresse og email i nogle tekstfelter og tilsidst en SEND knap, som så skal sende alle informationer til min egen emailadresse.
Jeg laver det i flashmx 2004 pro, og jeg kender ikke rigtig noget til brugen af checkboxe, hvordan man sender variabler fra dem osv. Jeg er også lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal bruge et asp/php script eller hvad?
Er der en af jer der har erfaring med dette?
Avatar billede barklund Nybegynder
29. marts 2005 - 23:10 #1
Ja, du skal bruge en eller anden form for serverside teknologi - php/asp/jsp/cf eller tilsvarende.

Hvordan du genererer input for hvad, du skal sende til serveren må du sådan set selv om. Men du kan bruge de indbyggede komponenter - herunder tekstfelter, inputfelter, checkboxe og så videre. De kan forholdsvist enkelt trækkes ind, sættes op og læses fra til scriptet i sidste ende.
Avatar billede reptil Nybegynder
30. marts 2005 - 12:49 #2
Hej Barklund, jeg har selv lavet nogle input txtfelter, som så skal tildeles nogle variabler, og checkboxene har jeg bare trukket ind fra komponenter.
Hvordan ved man at checkboxen er selected (true_or_false) man kan jo ikke tildele den en variabel når det er en component, man kan kun give den et instance navn.?
Skal man skrive det i actionspanelet eller hvad?, kan du evt. give et eksempel?
Så i første omgang skal jeg bare have en ide om hvordan jeg får læst data fra flashen og sendt afsted. Så koncentrere jeg mig om php scriptet senere.
:-)
Avatar billede barklund Nybegynder
30. marts 2005 - 13:28 #3
Du kan altid hente værdien ud af den var at skrive:

trace("er den valgt: "+min_checkbox_instans.selected);

Men det kan du jo direkte slå op i flash-hjælpen, så det er vel ikke dit spørgsmål?
Avatar billede barklund Nybegynder
30. marts 2005 - 13:28 #4
ved at skrive* :)
Avatar billede reptil Nybegynder
30. marts 2005 - 15:16 #5
Nå, jeg havde ellers lagt en kommentar lige før, men den er åbenbart væk nu.
Anywayss, Jeg tror hellere jeg må få købt din nye actionscriptbog, så jeg kan få banket en mere basal forståelse af sproget ind i hovedet. Jeg har en eller anden dum teori om, at der ligger en blokade og skygger for indlæringen af sproget når man er designer, det er jeg et glimrende bevis på.:--)
---------------------------
trace("er den valgt: "+min_checkbox_instans.selected);
----------------------------
Kan du forklare den sætning i et lidt mere visuelt sprog:)
Avatar billede barklund Nybegynder
30. marts 2005 - 15:25 #6
Kender du ikke trace?

trace("foobar");

sender "foobar" til outputvinduet når trace'n kaldes. Leg lidt med den.

Det betyder så, at du kan læse status fra en checkbox:

var er_min_checkbox_slået_til = min_checkbox_instans.selected;

Hvor min_checkbox_instans er instance navnet på din checkbox - det er da ret åbenlyst?
Avatar billede reptil Nybegynder
04. april 2005 - 21:14 #7
Hej Barklund,
jeg ville gerne lige fortsætte tråden.
Jeg har følgende script i første frame på min flash form, som indeholder 10 checkboxes og 4 input felter, som hedder NAVN,ADRESSE,TLF,EMAIL.
Jeg har som du kan se tildelt input felterne nogle instance navne, men jeg vil gerne have gjort noget lignende ved de 10 checkboxe og en variabel, som du selv er inde på, som registrer om de er selected eller ej.
Jeg er lidt på herrens mark med de checkboxe...?
Kan du evt komme med et eksempel på hvor i mit script jeg skal tilføje dem.
-------------------------------------------------------------------------
stop();

-----------------<tabIndex>------------------
this.contactForm.userNavn.tabIndex = 1;
this.contactForm.userAdresse.tabIndex = 2;
this.contactForm.userTlf.tabIndex = 3;
this.contactForm.userEmail.tabIndex = 4;

//-------------------------<sendform>------------------

var feedbackForm:LoadVars = new LoadVars();

function sendForm() {
    feedbackForm.email_to = "info@web.dk";
    feedbackForm.visitor_name = contactForm.userNavn.text;
    feedbackForm.visitor_adresse = contactForm.userAdresse.text;
    feedbackForm.visitor_tlf = contactForm.userTlf.text;
    feedbackForm.visitor_email = contactForm.userEmail.text;

    //feedbackForm.send("/cgi-bin/formmail.pl", "_blank", "POST");
}

//-----------------------------<submit button AS>---------------------
this.contactForm.submitBtn.btnLabel.autosize = "center";
this.contactForm.submitBtn.btnLabel.text = "SEND";

// onRollOver
this.contactForm.submitBtn.onRollOver = function(){
    contactForm.submitBtn.gotoAndPlay("over");
}
// onRollOut
this.contactForm.submitBtn.onRollOut = function(){
    contactForm.submitBtn.gotoAndPlay("out");
    }
// onRelease
this.contactForm.submitBtn.onRelease = function(){
    if (contactForm.userNavn.text == "" || contactForm.userAdresse.text == "" ||
        contactForm.userTlf.text == "" || contactForm.userEmail.text == ""){
            gotoAndStop("error");
    } else {
        sendForm();
        gotoAndStop ("correct");

    }