Avatar billede solten Nybegynder
29. marts 2005 - 09:39 Der er 16 kommentarer

Wireless connection i Mandrake 10.1

Jeg har lige installeret mandrake 10.1 og er ret ny med Linux. Mit internet kan jeg ikke få til at virke. Jeg har både almindeligt og trådløst netkort. Det er det trådløse jeg skal bruge.
Netkortet er et:
Intel(R) PRO/Wireless 2200 BG
Mandrake lader til at kende kortet og installeret driver, men jeg kan ikke connecte.
Jeg har fundet noget på nettet der omtaler lign. ting, men som newbie er det lidt svært at forstå.
Har du nogen gode idéer?
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 10:34 #1
Jeg vil starte med at sige at jeg har ikke forstand på Mandrake overhovedet, jeg kører SuSE. Jeg vil dog tro at du kan blive hjulpet således.
System -> konfiguration -> konfigurer din maskine -> administrer forbindelser -> på "drop down" pilen foroven vælger du så dit trådløse netkort og så kan du vist selv klare resten
Avatar billede solten Nybegynder
29. marts 2005 - 10:49 #2
Det er jeg ikke helt sikker på at jeg kan.
1) Nar jeg booter skriver den:
"Igangsætter grænsesnit eth3.......Mislykkedes"
Tyder det på et mere grundlæggende problem?

Ved opsætning af netforbindelsen er det da nødvendigt at definere:
Netværks-ID
Operationsfrekvens
Følsomhedstærskel
Bitrate
RTS/CTS
Fragmentation
Jeg ved ikke hvad disse er?
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 11:02 #3
Jeg tvivler på at du har noget der hedder eth3, netværkskort tælles fra eth0 og opefter så hvis du ikke har 4 netkort er der næppe noget eth3. Hvad er din forbindelse ADSL eller ??, har du router eller er du koblet direkte på udbyder ??
Avatar billede solten Nybegynder
29. marts 2005 - 12:12 #4
I kontrolcenter kan jeg se:
eth0:Realtek|RTL-8139
eth0:9: Realtek|Rtl-8139
eth2: IEEE 1394 IPv4 Driver
eth3: Intel Corp.|Intel(R) PRO/Wireless
ethernet (eth1)
ethernet(wlan0)
Jeg har ud fra et eksempel oprettet wlan0, men kan ikke få det til at virke.

Ang. forbindelse så har jeg en zitech wireless router med oncable (Motorola surfboard) internetforbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 12:23 #5
Virker det alm. netkort ?? kan du komme på nettet med det ??
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 12:43 #6
Jeg forstår ikke rigtigt det du skriver, jeg har selv en mandrake 10.1 installation til testforsøg, hvis jeg går ind i "harddrake" så viser den 1 netkort og det er hvad der skal være
Avatar billede solten Nybegynder
29. marts 2005 - 14:49 #7
Ja mit almindelige netkort virker fint.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2005 - 15:23 #8
Hva sier ellers kommando "ifconfig" ?

For å være helt ærlig så har jeg pleid å gå forbi problemet med wireless på Linux, fordi jeg har regnet dette som for besværlig. For noen kroner så kan man kjøpe en wireless bridge. Kjøåte min på utsalg for 200 Kr. Prinsippet blir da å benytte et alminnelig nettverkskort i Linux PC og så kople dette opp mot wireless bridge boksen. Da er man på wireless nettverket "som normalt" vha et vanlig nettverkskort pluss altså en ekstern boks, dvs en "wireless bridge".

Kanskje ikke det ønskede svar, men i alle fall en praktisk mulighet ...

De gangene jeg ellers har fått merkelige indikasjoner for nettverkskort, for eksempel at den påstår at den finner kort som umulig kan være der, så har jeg pleid å plukke ut samtlige, og så intstallere dem og konfigurere den en og en. Det har pleid å fungere for vanlige nettverkskort.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 15:24 #9
prøv at åbne din terminal (du skal være root)og skriv
ifconfig  -> klik enter så kan du se om dit kort får tildelt en ip-adresse
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 15:26 #10
Nå så kom "langbein" først vedr. ifconfig
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 15:27 #11
Alternativt gå over tilSuSE den har mig bekendt ikke problemer med "wireless"
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2005 - 15:28 #12
Bruker Topcom skyracer ap 544 som wireless bridge. Fungerer meget bra.
http://www.phone-master.nl/wifi/Topcom/TopcomSkyracerfamilie.html
Avatar billede solten Nybegynder
29. marts 2005 - 15:58 #13
ifconfig -> kun eth0 får tildelt addrese og så noget kaldlocal loopback.
Når jeg starter linux op så skriver den at den starter wlan0.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2005 - 16:23 #14
jamewn så er dit trådløse ikke konfigureret så er vi tilbage til det jeg skrev 29/03-2005 10:34:25
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 14:14 #15
Sker der noget her ??
Avatar billede usr187 Nybegynder
10. juni 2005 - 17:06 #16
har du installeret driver og firmware til dit netkort (ipw2200 og ipw2200-firmware)?