Avatar billede lemon Nybegynder
29. marts 2005 - 05:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

To hurtige om spænding

Jeg skal lige have be- eller afkræftet om jeg har forstået det her korrekt.

For det første, hvis jeg har fire dioder (kunne eks være ensrettere), hver med et spændingsfald ved 5V på ca 1V, og som hver kun kan holde til MAX 3V, så vil de i serieopstilling kun opleve et spændingsfald på 1,25V, og dermed ikke futte af? Hvorimod de parallelt vil få 5V og futte af.

For det andet. Hvis min PNP transistor får ca 1V på base (som iøvrigt er forbundet til jord, gennem en modstand, say 1k) og der er 5V over collector-emittor, så vil den åbne fordi collector-base spændingen er på ca. 4V. Men hvis jeg sætter 1V på collector og 5V på base, i det samme kredsløb, så vil der være -3V over collector-base og så vil den lukke?
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 05:42 #1
1 en diode har typisk en spændingsfald på 0,7v, og nej sidder de i serie vil der ligge ca. 0,7 over hver diode, dvs diode1+diode 2  osv.

2. basis ppå en PNP vil være ca 0.7 v lavere end emitter, det er ikke så vigtigt hvad Ubc er ,men hvad Ube er (Ubc = spændingen over base / collector,, Ube spændingen over base emitter)

Mit råd til dig vil være at du låner nogle elektronik bøger på biblioteket om transistorer og halvledere, da det er et omfattende emne, det ville give dig et bedre indblik idet. (det er IKKE ment negativt, men som et godt råd ;) )
Avatar billede lemon Nybegynder
29. marts 2005 - 06:11 #2
Jeg har nok bare været heldig med de transistorer jeg har leget med. Men mht. dioder, så vil eks. 328 dioder i serie kunne sættes i 230v stik kontakten, (hvis man forestiller sig en verden hvor der løber DC i stikkontakterne og hvor dioder kun kunne dø af for stor spænding, og ikke af strøm).

De fleste bøger jeg har kunnet finde på biblioteket har enten en menneskealder reservations-kø, eller også er de skrevet af en der røg på plejehjem i 80erne. Jeg køber et par bøger om analog og digital teknik her til sommer når min ven er færdig udlært som elektronik fagteknikker - så ind til da... kald mig spørgejørgen ;)
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 06:18 #3
Ja 328 dioder giver et spændingsfald på ca 230V men hvorfor ? , skal finde et par titler du bør låne, (denene bør du købe, den brugte som opslagsværk jeg da jeg skrev kapitlet om transistorer til Teknisk skole Ringsted´s skolepraktik ordning, såvedt jeg ved benyttes den bog stadig af dem ;)
Avatar billede lemon Nybegynder
29. marts 2005 - 06:22 #4
Jow tak, du må meget gerne nævne et par titler. :)
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2005 - 06:26 #5
det gør jeg senere ;), gider ikke rejse mig lige nu, vil snart sove et par timer *G* og tak for point *S*
Avatar billede lemon Nybegynder
29. marts 2005 - 06:30 #6
Hehe jeg bliver nok nød til at rejse mig, har nemlig ikke mere kaffe.
Avatar billede -fozzi Nybegynder
14. april 2005 - 12:11 #7
1: I en seriel forbindelse er strømmen altid den samme
2: I en parallel forbindelse er spændingen altid den samme

I en brokobling (Ensretning) bruges kun 2 dioder af gangen.
Du kan ikke sige at en diode har et spænding fald på 1V ved 5V
på tryg. Enten har en diode et spænding fald på 1V ellers har den ikke.
At den har et spænding fald på 1V betyder ikke at den kan tåle
Utot - D = 5 - 1 = 4V
Hvis du ikke så på kassen da du tog dioden kan du sikkert finde et datablad
på nettet over dens max belastning

En Transistor åbner C-E ved en spænding på 0,6V på B
Efter det vil B afgøre hvor meget der skal åbnes fra C-E
ud fra Basens spænding påtryk
Fra B til E er derfor et spændings fald på 0,6V
Ud over de 0,6V vil rast spændingen gå fra B til E
Avatar billede lemon Nybegynder
14. april 2005 - 14:07 #8
Vil det sige -0,6 for en PNP transistor, eller lukker den så ved 0,6V ?
Avatar billede -fozzi Nybegynder
14. april 2005 - 14:15 #9
Den er lukket indtil du sætter en spænding på 0,6V på basen.
Du kan sikkert finde et data blad
om hvor stor spænding der skal til at åbne den "helt"
ved at søge på google ud fra det nummer der står på den
"fek.s BC447"
Avatar billede -fozzi Nybegynder
14. april 2005 - 14:16 #10
Det jeg mener med et spænding fald på 0,6 fra B-E
er at den bruger 0,6V som om der sad en modstand fra B-E

Det skal du self have med i din beregning.
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2005 - 14:25 #11
Spændingstabet over B-E skyldes den diode strækning som findes, kig evt. på et datablad for BC547 og BC 557 som er et NPN og PNP "par" (dvs de har samme data, den ene er bare en NPN og den anden en PNP transistor)
Avatar billede lemon Nybegynder
14. april 2005 - 14:32 #12
fozzi >> Nu er dit eks. BC447 vidst nok en del af en serie (447, 449 og 449A) som alle er NPN transistorer.

screem >> Det er faktisk lige præcist BC557 jeg bruger. Kan det passe at det er Vbe (base-emitter voltage) jeg skal kigge efter for at se hvornår de åbner?
Avatar billede screem_brille Novice
14. april 2005 - 14:41 #13
lemon ja der er det lige præcis ;) (og regnede godt med at det var BC 547 / 557) du brugte, det er nok de mest benyttede transistorer til test og læreformål og enhver som roder med elektronik har (eller bør) have disse i sit sortiment.
Avatar billede lemon Nybegynder
14. april 2005 - 14:48 #14
Hehe ja de står nævnt praktisk talt i alt begynder materiale jeg har kunne finde på nettet, og en del af det der er på biblioteket.

Nå men jeg tror brikkerne er faldet på plads nu. Tak :o)