Avatar billede 13thsky Nybegynder
27. marts 2005 - 23:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvornår bruger man hvad?

hvad er forskellen på disse tre og hvornår bruger man hvad:

HTML
<span class="overskrift">hej</span>
CSS
div.span { font-weight: bold; }
----------------------------------------
HTML
<div id="overskrift">hej</div>
CSS
#overskrift { font-weight: bold; }
----------------------------------------
HTML
<div class="overskrift">hej</div>
CSS
div.overskrift { font-weight: bold; }

/13
Avatar billede 13thsky Nybegynder
27. marts 2005 - 23:26 #1
ups, den anden linie i første eksempel skal naturligvis være
span.overskrift { font-weight: bold; }
Avatar billede roenving Novice
27. marts 2005 - 23:28 #2
Den første virker ikke ...

id og den tilsvarende css-ting # bruges til enkelte tags, som pr. definition skal have deres helt egen definition (og det er ikke tilladt at have flere af det samme id i samme html-dokument !-),

class og css-tingen . bruges, hvis man har en række forskellige elementer, som skal have samme egenskaber !o]

-- og class kan så netop bruges på flere elementer, ligesom et element kan have flere classes ...

-- en helt anden ting er, at et span-tag er et inline element, mens et div-tag er et block-level element, det vil så at sige have linjen for sig selv, hvor man godt kan sætte et span-tag ind midt i en linje ...
Avatar billede roenving Novice
27. marts 2005 - 23:31 #3
-- og forskellen mellem

span.overskrift og

.overskrift

-- er, at den første selector kun vil virke overfor span-tags, mens den anden vil virke overfor alle tags med en sådan class !o]

-- men normalt vil man så heller ikke bruge et span-tag til en overskrift, da den josikkert skal have sin egen linje, og så kan man ligesågodt bruge et div-tag (eller en af standard-html-overskrifterne h1-h7 !-)
Avatar billede 13thsky Nybegynder
27. marts 2005 - 23:33 #4
godt så, takker... drop et svar...

/13
Avatar billede roenving Novice
27. marts 2005 - 23:38 #5
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
28. marts 2005 - 00:38 #6
Tak for point ;~}
Avatar billede svoeber Nybegynder
28. marts 2005 - 11:42 #7
Hvis det er en overskrift, så brug H1-H7 tags. Det er det mest korrekte, og en fordel er fx. at Google genkender teksten som en overskrift.