Avatar billede gnukki Nybegynder
27. marts 2005 - 20:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammentæl i Access tabel

Hej..

Jeg har en tabel hver værdien i feltet "ankommet" bliver angivet som sand/falsk. Jeg har brug for at Access tæller alle rækkerne og trækker de felter fra som har værdien "sand"
Avatar billede mugs Novice
27. marts 2005 - 20:25 #1
Dim VARa As Long
Dim VARb as Long
Dim Varc As long
VARa = DCount("*", "TABELNAVN", "[ankommet]= True")
Varb = MsgBox DCount("*", "TABELNAVN")
Carc = Varb - Vara

"Jeg har brug for at Access tæller alle rækkerne og trækker de felter fra som har værdien "sand"

Så får du jo alle felter hvor ankommet er = False. Hvorfor ikke bare tælle disse:

Dim Vara As long
VARa = DCount("*", "TABELNAVN", "[ankommet]= False")
27. marts 2005 - 20:30 #2
Afhængigt af hvordan du arbejder med dataene, så ville jeg måske lave en forespørgsel, hvor jeg talte op.

Derudover kan det være en fordel at bruge kriteriet <>True i stedet for =false, da en checkboks i princippet godt kan være null (og derfor ikke komme med i det sidste kriterie):

Select Count(*) as Antal From Dintabel Where [ankommet]<>True

hvis du blot vil vise værdien i en tekstboks på en formular eller en rapport, kan du skrive således i boksen:

=DCount("*";"Dintabel";"[ankommet]<>True")
Avatar billede mugs Novice
27. marts 2005 - 20:34 #3
Hej Thomas.

Kan du ved lejlighed forklare hvordan en checkbox kan være Null?
Jeg har altid troet, at den var enten true eller false. Men man bliver vel aldrig for gammel til at lære.
27. marts 2005 - 20:43 #4
Hej Mugs,

En alm. checkboks baseret på et ja/nej-felt i en ren Access-tabel kan også kun være sand eller falsk. Men selve checkboksen kan indstilles til 3 tilstande i egenskaberne (hvilket giver nogle problemer med opdateringen i Access-tabellen).

Men hvis tabellen f.eks. kommer fra en ODBC datakilde (f.eks. SQL server), så gælder der andre regler, afhængigt af hvordan feltet er defineret. Ofte kan en checkboks være defineret på en alm. integer-datatype (som jo godt kan være null).
Derfor er princippet altid: spørg præcist om det, du ønsker i stedet for at prøve at gætte dig til hvad der er det modsatte. Kan du følge mig?

Gnukki vil ikke have dem med, som er sande, derfor indsætter man, at de skal være <>true.

Fortsat god påske :o)
Avatar billede mugs Novice
27. marts 2005 - 21:00 #5
Tak for belæringen - Også fortsat god påske til Jer :o)
Avatar billede cleemann Nybegynder
01. august 2008 - 12:51 #6
tak for dette svar, det var lige hvad jeg ledte efter