Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 01:22 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Ohms low, seriel og parallel

Jeg har googlet hele aftenen og nu gider jeg ikke mere, så jeg håber der er nogen der lige kan slynge et par hurtige formler ud.

Jeg skal til at opbygge et - synes jeg - ret omfattende DC kredsløb og jeg prøver at regne ud hvor mange V og A der løber gennem de forskellige dele.

De udmiddelbare værdier er lette nok, men så snart jeg kommer til steder hvor jeg har en blanding af parallele og serielle modstande går jeg kold. Jeg har delt det op sådan at jeg har små "moduler" med en fast indgang og et antal udgange, men når nu der er en indgang med eks. 5.1 V, en modstand på 10K og dernæst to paralelle modstande på hhv. 22K og 15K, hvor mange V og A vil der så være over/gennem hver af de tre modstande ?
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 01:25 #1
Det jeg spørger efter er en formel der kan regne V og A hhv over og gennem hver af disse tre modstande:

Vcc
|
10K
|
|--15K--Vee
|
22K
|
Vee
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 01:30 #2
de 2 modstande på 22K og 15K sidder par. og er derfor (med hovedregning) ca 10K og der vil så ca ligge 1 VCC i knude punktet, og så er det bare ca ½ VCC / 22K = R15K A og ca ½ VCC/15K = R15K
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 01:33 #3
½ VCC over både 15K og 22K modstanden? Dvs, spændingen deler sig ligeligt over to serielle modstande uanset deres størrelse?
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 01:36 #4
måden du regner modstanden ud for 2 (eller flere) modstande i par. er 1/(1/R1+1/R2) ved at dividere modstanden med 1 fås ledningsevnen, som måles i Siemens (bliver også kaldt mho engang imellem), dvs man lægger levnings evnen sammen, og reciprokker det og har så den samlede omske værdi, samme måde lægges 2 spoler samme, hvorimod 2 kodensatorer er omvendt af modstande og spoler)
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 01:36 #5
Paralelle skulle der stå
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 01:38 #6
Ja så langt er jeg med - eller tror jeg at jeg er, men kan stadig ikke se hvordan jeg udregner spænding over hver modstand?
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 01:40 #7
de 22K og de 15K er 1/(1/22000)+(1/15000) = den nederste samlede modstand, denne lægges sammen med de 10K ohm og divideres med VCC derved har du strømmen igennem de 10K. Gang strømmen igennem de 10K med strømmen vi lige har udregnet, og træk denne fra VCC (så ved vi hvad spændingen er over de 2 modstande på 15K og 22K) når du ved dette er det V (knudepunkt / 15K = lig strømmen igennem dem og bagefter V (knudepunkt / 22K og du har strømmen igennem den ;)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
27. marts 2005 - 01:42 #8
serieforbundne modstande: Rt= R1+R2+...Rn
parallelforbundne modstande: 1/Rt=1/R1+1/R2+..1/Rn
2parallelforbundne modstande: Rt=(R1*R2)/(R1+R2)
d.v.s. du har 15K parallel med 22K=8,9K, der lægges i serie med 10K ialt 18,9K

Spændingen over modstandene = Vcc - Vee
Strømmen I= (Vcc-Vee)/R
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
27. marts 2005 - 01:45 #9
glemte lige:
spændingen over modstandene = strøm * modstand
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 01:53 #10
Argh jeg er lost.

Fill in the rest ;)

VCC
|
R1
|-R3-VEEb
R2
|
VEEa

VCC=5
R1=10000
R2=22000
R3=15000

I samlet (I) = R1 + (1/(1/R2)+(1/R3))
I gennem R1 (R1i) = I / VCC
I gennem R2 (R2i) = ?
I gennem R3 (R3i) = ?
U over R1= ?
U over R2= ?
U over R3= ?
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
27. marts 2005 - 03:05 #11
I=0,26mA
I gennem R1=0,26mA
I gennem R2=0,1mA
I gennem R3=0,16mA
U over R1=2,6V
U over R2=2,4V
U over R3=2,4V
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 03:10 #12
Yes, der ligner det jeg har målt mig frem til, men hvad er formlerne for I1, 2 og 3, samt U1, 2 og 3 ? :D
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 03:13 #13
det står i det indlæg fra undertegnede 27/03-2005 01:40:21
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 03:14 #14
(I har vidst allerede svaret begge to, men jeg kan ikke komme fra "I = og så dividerer du det med etc etc" til en række konkrete formler - Natural language does not compute)
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 03:16 #15
Hmm ja screem, men jeg bliver ved med at få en spænding på mellem et par mega volt og et dusin millivolt.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 03:19 #16
det er mere smart at du skriver hvad du gør her, du lærer intet af at vi fortæller dig det ;) (og det er ikke fordi jeg er doven *G*)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
27. marts 2005 - 03:20 #17
Det er de formler i mit først inlæg.
Den samlede modstand er 18,9kohm
den samled spænding er 5V.
Det giver en strøm I= 5/18,9k=0,26mA
Spændingen over R1=0,26*10k= 2,6V
spændingen over R2=spændingen over R3= 5-2,6=2,4V
I gennem R2 =2,4/22k =0,1mA
I gennem R3 =2,4/15k =0,16mA
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 03:24 #18
Jeg vil ikke have point for det her, synes det havde været bedre du selv havde skrevet hvad du gjorde, så vi kunne fortælle dig hvor din udregning gik galt *S*
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
27. marts 2005 - 03:29 #19
enig med screem brille. prøvt kigge det igennem, når du har sovet på det.
Godnat til jer begge.
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 03:42 #20
R 2 og 3 (Rpar) = (1/(1/R2)+(1/R3)) = 15000 (afrundet)
R total (Rt) = R1 + Rpar = 25000
I gennem R1 (R1i) = VCC/Rpar = 5/25000 = 0,0002
I gennem R2 (R2i) = 5/15000 = 0,0003 (afrundet)
I gennem R3 (R3i) = 5/22000 = 0.0002 (afrundet)
U over R1= 5
U over R2= VCC - (VCC / Rpar) * R1I = 5 (afrundet)
U over R3= VCC - (VCC / Rpar) * R1I = 4,99999
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:06 #21
Jeg er helt enig screem - men da eksperten blev sat "under opdatering" mens jeg skrev, nåede jeg ikke at læse hvad du skrev. Ved i øvrigt godt du ikke er doven, for du svarer sq på mange kryptiske spørgsmål. ;o)

Benny, du tror da ikke jeg kan sove før jeg har 110% styr på det her stads?! ;o) Sov godt begge to - jeg vil også se dyner om 2½ kander kaffe, 40 tætskrevne A4 ark og et rundstykke.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 04:08 #22
hehe er her skam endnu, så spørg du bare løs ;)
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:08 #23
Og så lige een ting til: For at vise min MAGT som spørgsmåls-stiller har jeg valgt at dele pointene ligeligt mellem jer. Også selvom det strider mod hvad screem skrev. HAHA, hvilken magt!
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:09 #24
Hehe hov, er du her endnu :)
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 04:10 #25
ja da, kan da ikke gå i seng så tidligt *G* og tak for point selvom jeg egenligt ikke ville have nogen *G*
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:16 #26
Hehe jeg vil også helst sikre mig at solen står op, før jeg går i seng. :)
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 04:19 #27
Hehe, det gider jeg dog ikke idag, svarer bare lige på en 15-20 spg så hopper jeg i seng tror jeg *S*
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:26 #28
Hehe 15-20 spg - Jeg kan da hurtigt komme med de første 10, men skal liiige have styr på det her først. Tror dog den er ved at være feset ind, og så besvarer det også mit næste spørgsmål, som er hvordan man deler en spænding op i %vise dele (eks. 10%, 20%, 30% og 40%). Det er jo vidst bare et spørgsmål om at vænde ovenstående formler om.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 04:34 #29
det er det nemlig ;) (og benyttes det til en forstærker som volume kontrol kaldes det en attenuator, nå det var vist lige et sidespring *GG*), hvad er de beregninger i forbindelse med ?
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:42 #30
De første er i forbindelse med et uC kredsløb, som skal kunne programmere både PIC og SX uC'erne. Faktisk har det slet ikke noget med uCerne at gøre, jeg har bare en 5V en 6V, en 12V og en 12V negativ regulator, og vil sikre mig at jeg ikke slipper den magiske røg løs, hverken i uCerne, eller brænderene.

Det med at dele spændingen er til en AD converter jeg prøver at bygge af transistorer, kondensatorer og modstande. Den første fyldte 100cm2 print, tæt pakket med SMD stads på begge sider - men den brændte af da jeg kom til at sætte min AC forsyning på i stedet for min DC forsyning. ~:o(
Faktisk har jeg allerede bestilt en stribe Max118 ADCere, men de er ikke kommet endnu, og så var det jo lidt skægt at bygge en selv.
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:43 #31
Jeg får det her resultat, efter jeg har rettet de mange bugs jeg lavede før:

VCC = 5
Ra = 10000
Rb = 22000
Rc = 15000
VEE = 0

Rbc = 1/(1/15000+1/22000) = 8919
R = Ra + Rbc = 18919
I = VCC / R = 0,00026
Va = I * Ra = 2,6
Vb = Vc = VCC - Va = 2,4
Ib = Vb/Rb = 0.00010
Ic = Vc/Rc = 0.00016
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 04:47 #32
hehe ja og man lærer mere om det, kan ikke huske så meget mere af A/D convertering D/A er noget nemmere at lave *G* (men der er vidst noget med en sar converter son siger mig et eller andet)
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 04:52 #33
Normalt skriver man det sådan her : UR2 istedet for VB f.eks. Ic benyttes om strømmen igennem en collector *S* og Ib igennem en basis (det er ikke for at hyle dig ud af den, mere for at det vil være nemmere for andre at vide hvad du mener, hvis du "taler" samme sprog som os andre med elektroner i blodet *GG*)
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:53 #34
Ja D/A er simpelt nok - alt efter hvor præcist det skal være. Jeg kan kun ramme 80mV præcision, med en hjemmestrikket DAer, og med en uC og en comparer giver det jo sådan set en A/D med 80mV præcision, hvilket ikke er nok til eks. et hjemmeflettet oscilloscop.

Arbejder du med elektronik til daglig?
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 04:55 #35
Hehe ja jeg har jo tænkt mig at samle det hele i en formelsamling eller tutorial og smide det på min hjemmeside, senere. Så det er rart at have de korrekte betegnelser med.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 05:07 #36
oftest med D/A convertere er det modstandenes tolorance som sætter begrænsningerne, men 80mV lyder umiddelbart højt synes jeg.

Jeg er udlært radiomekaniker, har arbejdet med rep af computer monitorer og projektors for IBAS (demm med genskabelse af data fra harddiske), rep af mobiltelefoner, men nu er det mest på hoppy basis jeg roder med elektronik, vil hellere rode med computere (regner jeg med, kan være jeg går tilbage til radiomekaniker, er blevet tilbudt et job som tv tekniker, men ved ikke helt endnu hvad jeg vil *G*)
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 05:19 #37
Nåe, så er det derfor du ved så meget om det. :o) Og interessen vel også. Jeg har den modsatte fortid, som programmør og er på vej over i elektronikkens verden. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om hvad jeg vil - men der er bare ikke den store efterspørgsel på astronauter i DK- *G*

Jeg er nok lidt nærrig og køber de billigste modstande jeg kan finde - smider så de mest nøjagtige i en kasse til når præcision er vigtigt, men glemmer som regel at bruge af dem. Har til gengæld helt droppet modstands baserede DAere og lader min uC pulsere gennem en kondensator (somme tider med et ekstra filter) - derved får jeg en mere præcis D/A converter, på bekostning af processorkraft.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 05:25 #38
Desværre er den type D/A fte ret støjende, så de benyttes ikke til audio, nå nu vil jeg lige slappe af med 5 spg til, og så i seng ;) god arbejdslyst *S*
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 05:28 #39
Tak :)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
27. marts 2005 - 10:32 #40
Hej igen, og tak for point lemon. I er vist nogle natteravne.
Avatar billede lemon Nybegynder
27. marts 2005 - 21:42 #41
Afsløret, hehe. Selv tak for svar. :)