Avatar billede cadmann Nybegynder
26. marts 2005 - 07:54 Der er 19 kommentarer

overvåge mine børn

Hejsa
Mine to dejligt børn vil gerne på nettet
men hvordan overvåger jeg deres trafik
så de ikke downloader pirat film og andre snask programmer.
alså ulovlige ting som fra peer to peer
Avatar billede rhandersen Nybegynder
26. marts 2005 - 07:54 #1
jeg lytter lige med
Avatar billede busschou Praktikant
26. marts 2005 - 08:04 #2
Måske det her kan bruges?
Gå ind på www.antipirat.dk
Klik på download
Vælg parental control
Avatar billede cadmann Nybegynder
26. marts 2005 - 08:18 #3
Hejsa
Det skulle gerne overvåge deres færden på nettet
Filer er let at finde Men da de selv har pc vil det være letter
at styre på vorrs pc så vi kan se dem Ved godt at man kan fildele m.m
vil bare se hvor de er på nettet fra vores pc.Fx en log fil
eller skal der en router til eller fx wingate hvis det findes mere
Avatar billede busschou Praktikant
26. marts 2005 - 08:26 #4
Nu ved jeg ikke hvor I har net henne, men jeg ville da foreslå jer først at høre dem ad om det er muligt at hive en log et sted fra.
Jeg selv har en router som fint laver en log fil
Blot vil jeg advare mod at sådan en logfil som logger al ferden. Ja den bliver vildt lang. Så spørgsmålet er om man "orker" at læse den igennem samt teste hvad der er på siderne.
Hvis I skaffer en router så burde I endvidere også kunne spærre forskellige computere adgang til forskellige sider.
Måske et program kan gøre det samme - det er jeg ikke sikker på
Avatar billede mjl Nybegynder
26. marts 2005 - 08:27 #5
Kan du ikke tale med dine børn, og så evt. stole på dem - at overvåge dem, vil krænke dem - jeg ville ikke bryde mig om den slags!
Avatar billede sessa Nybegynder
26. marts 2005 - 08:35 #6
Jeg er helt enig med mil
Avatar billede cadmann Nybegynder
26. marts 2005 - 09:21 #7
De er selvfølig fuld bevidst om hvad jeg fortager mig
Har forklaret det til dem.MENNNN en gut på 16 år der går på
ungdomsskole får jo mange sjove ider.
Da han fortæller meget om hvad hans skolekammerrater har
på deres pcer og hvad de gør.Nogen stoler måske for meget på
deres børn vedr.lige det problem

Da jeg vil syntes at det er da mere krænkende at skulle
gennegå hans pc for filer som med et program
fra antipirat gruppen.

At EVT stole på børn på nettet er svært da man kan jo komme mange steder
på 5 min.
HUSK AT VI ER JO ANSVARLIG FOR DERES HANDLINGER DET ER BEDER AT FORBYGGE END AT HELBREDE
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2005 - 10:13 #8
jeg vil mene det er den forkerte måde du gør det på. hvis din dreng er 16 år, og du overvåger ham, ville det jo næsten svare til at du også overvågede ham når han var på dates og så efter om han gjorde det rigtige.

Nå men når det er sagt tvivler jeg stærkt på du kan stoppe ham i at downloade fra peer2peer programmer, jeg har set elever på skolen der har undgået løsninger opsat af firmaer som om det slet ik var noget problem.
Så hvis han har lidt forstand på Pc'er vil du ikke kunne stoppe ham i det udover at snakke med ham og fortælle ham om de konskvenser der nu en gang er forbundet ved at hente pirat film o.lign

MTV kørte med en god kampagne for et stykke tid siden, hvor man først ser en der stjæler en bil og en i en butik. Og derefter viser de en der henter pirat film
Det bliver så stillet op nogenlunde på denne måde:
Ville du stjæle en bil? piratkopiering er at stjæle
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2005 - 10:14 #9
du kan jo evt få internet sådan at i har et idst antal MB pr måned, så sæt den relativ lavt så udelukker du ihvertfald at han henter rigtig mange film, de tager jo alligevel  hurtig en del mb
Avatar billede per-olof Nybegynder
26. marts 2005 - 10:23 #10
Er det ikke dig selv som har opdraget dem? så må man da stole på dem , jeg har selv en dreng på 16 og en voksen datter. Dem behøver jeg ikke at overvåge!Jeg må jo stole på at jeg har været en god rollemodel.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2005 - 10:33 #11
Cadman, ja det er muligt, men det koster lidt, der findes firewalls, hvor du kan spærre for f.eks avi / mpeg filer (regler kan opsættes per brugernavn), samt blokering af P2P programmer (den kigger aktivt på selve tefikken og ikke kun på hvilke porte der normalt bruges, og det hælper derfor ikke at skifte porte), samt mulighed for ISS rating (det gør at man på vægter ord med en bestemt score og kommer den samlede score over en værdi man også selv definener  vises hjemmesiden bare ikke)
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2005 - 10:35 #12
og hvad resultere så strenge regler i screem brille - at en masse inhold som er lvoligt nok også udelukkes. Jeg har ihvertfald aldrig set et system der kan udelukke alt ulovligt uden at ødelægge det for at man også kan hente lovligt.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2005 - 10:41 #13
Triple-x, det fungerer faktisk rigtig godt, man sætter f.eks sex til 5 hardcore til 10 diverse sex typer til 20 og laver så en samlet score på 60 (så er det uhyre sjældent at reelle sider fanges (men det sker, men er siden en legal side kan man blot tilføje den enkelte side i en white lidt, og vises derfor alligevel.
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2005 - 10:43 #14
ja så godt med siderne, det tror jeg på og har også set forskellige steder.

Det sted jeg er skeptisk er ved at du vil spærre for avi/mpg der findes jo et hav af lovlige her.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. marts 2005 - 15:14 #15
Næsten det samme her: http://www.eksperten.dk/spm/603690
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2005 - 15:22 #16
Der er ingen der siger man SKAL filtrere AVI / mpeg, man kan nøjes med at lukke for P"2P netværk, det udelukker det meste ulovlige film / musik man kan hente.
Avatar billede triple-x Nybegynder
26. marts 2005 - 15:25 #17
screem brille - så er vi helt enige, man kan lukke for det meste.

Men min pointe ligger i at hvis man vil hente ned så kan man, så kan man blokere nok så meget, det vil altid være muligt at hente. Derfor må det jo ligge op opdragelsen af børnene og ikke ved at prøve at lukke alt af for dem. ( men ja det er bare min mening )
Avatar billede juggernutt Nybegynder
31. marts 2005 - 13:51 #18
jeg kan se det fra begge sider, det er forkert at overvåge, men på den anden side, det er forældrene der har ansvaret for sine børn (pest eller kolera), så en mulighed vil være, at sige til ungerne, at de bliver overvåget, så ved de at hvis de laver noget de ikke må bliver det opdaget, så "ligger" valget hos ungerne om de vil "overtræde" det kommer ikke bag på dem hvis det er de blliver konfronteret med det, dog husk at oplyse om konsekvenser, og udfør konsekvenserne hvis de skal i brug,

jeg vil (dog hvis det er muligt, hvilket det er i XP)oprette deres egen profil, og begrænse i XP hvad de kan og ikke kan, eks. ikke selv downloade og installere programmer, så ungår man ulovlig downloading og installation af ulovlig software..!! tillid er godt, kontrol er bedre..razzia er bedst..!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede busschou Praktikant
08. maj 2005 - 10:04 #19
cadmann >> kommet videre?, lukketid? :o)