Avatar billede maxmull Nybegynder
25. marts 2005 - 18:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

3 kolonder fra Excell importeret ind i et kommentar felt i Access

Jeg har en lille opgave med at lave en medlems database og den kilde fil jeg har er en excell fil. Kan kan ikke ligge 3 kolonder sammen i et kommentar felt i access?

Data har ikke været struktyreret rigtig før så derfor.

Alternativ kan man vel importeret data som de er og så køre et update scrift der ligger data over i mit kommentar felt.
Avatar billede sjap Praktikant
25. marts 2005 - 18:42 #1
Du giver jo sådan set selv et udmærket forslag - nemlig at importere data som sædvanligt, og så lægge dem sammen i en forespørgsel, der lægger dem ind i kommentarfeltet.

Alternativt kan du jo i Excel lægge felterne sammen til et felt.
Avatar billede maxmull Nybegynder
25. marts 2005 - 18:53 #2
Kan du ikke vise lidt om hvordan man gør det?
Jeg har en tabel der hedder T_Stamoplysninger og der har jeg 3 felter ( Aar, Antaget, Antaget_blk_nr) som jeg gerne vil have lagt sammen i feltet Kommentar.

Gerne sådan at felt værdierne kommer på 3 linjer i kommentar feltet med på denne måde:
Aar : Værdi
Antaget : Værdi
Antaget_blk_nr : Værdi
Avatar billede mugs Novice
25. marts 2005 - 18:57 #3
Ved at læge felterne sammen til et notatfelt bliver din database ikke så dynamisk som med 3 felter.
Hvis du i nogle situationer har brug for at samle felterne til et felt, så gør det i det objekt hvor du har brug for det.
Avatar billede sjap Praktikant
25. marts 2005 - 19:05 #4
Tilslutter mig mugs' kommentarer vedr. fleksibilitet (eller dynamisk som mugs kalder det)

Du kan oprette felterne i en forespørgsel med følgende SQL:

SELECT "År: " & [Aar] & "
" & "Antaget: " & [Antaget] & "
" & "Antaget_blk_nr: " & [Antaget_blk_nr] AS Kommentar
FROM T_Stamoplysninger;

Men hvilken tabel vil du have dem ind i.
Avatar billede maxmull Nybegynder
25. marts 2005 - 19:06 #5
Grunden til at data skal ligge sammen er fordi data nu skal struktureres med en under formular og det er noget manuelt taste arbejde som der skal gøres men ikke af mig :-)
Avatar billede maxmull Nybegynder
25. marts 2005 - 19:07 #6
Jeg havde forventning om at ligge dem ind i samme tabel.
Avatar billede mugs Novice
25. marts 2005 - 19:07 #7
Du kan sagtens strukturere data med underformular med ale 3 felter.
Avatar billede sjap Praktikant
25. marts 2005 - 19:09 #8
maxmull > Det kan klares med denne her:

UPDATE T_Stamoplysninger SET T_Stamoplysninger.Kommentar = "År: " & [Aar] & "
" & "Antaget: " & [Antaget] & "
" & "Antaget_blk_nr: " & [Antaget_blk_nr];
Avatar billede maxmull Nybegynder
25. marts 2005 - 19:17 #9
Mange tak for hjælpen
Avatar billede sjap Praktikant
25. marts 2005 - 19:21 #10
Det var så lidt. Men jeg synes du skal overveje det som mugs har påpeget. Der kan selvfølgelig være ting som vi ikke kan se, men vores - trods alt - begrænsede indsigt i dit projekt, så derfor kan du selvfølgelig have en meget god grund til at gøre som du gør.

Som mugs skriver, så kan man sagtens lave en underformular med alle tre felter, og det giver trods alt større fleksibilitet - og det er jo en væsentlig pointe.

Når det så er sagt (eller skrevet), så skal jeg ikke forstyrre mere. Fortsat god påske til begge de herrer ;0)