Avatar billede sosu Nybegynder
28. marts 2001 - 14:57 Der er 9 kommentarer

Operating system not found

Jeg har et problem med en elevmaskine på jobbet. Når man tænder for den kommer der en fejl der siger \"Operating system not found\". Umiddelbart er der ikke nogen fejl i BIOS. Har prøvet med en startdiskette, med den når ikke så langt i boot-processen at den begynder at køre fra disketten. Har prøvet at sætte en anden harddisk med win98 fra en tilsvarende maskine på, men det hjalp heller ikke. Den begynder altså ikke med at boote. Har desuden også prøvet med et nyt batteri på bundkortet, da det gamle måske var gået dødt, men nej, intet resultat. Hvad sker der???? Hvad er der galt???
Avatar billede jumario Nybegynder
28. marts 2001 - 15:04 #1
Har du prøvet at kigge på start-sekvensen i BIOS? den skulle jo gerne stå til at boote på floppy/hd først og fremmest.. hvis den er messed up så er det der fejlen ligger
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. marts 2001 - 15:12 #2
det kan være din masterbootrecord det er galt med
Den kan du resette med en bootdisk, hvor du i dos skriver \"fdisk /mbr\"

//Anders
Avatar billede jumario Nybegynder
28. marts 2001 - 15:16 #3
han skrev jo lige at han ikke kunne boote på en bootdisk, så det holder jo nok ik så meget Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. marts 2001 - 15:21 #4
hmm, en lille detalje jeg overså i forbifarten....

Hvilken BIOS har du sosu ? og kan du komme ind i den ?

//Anders
Avatar billede jasber Nybegynder
28. marts 2001 - 19:30 #5
Vær lige sikker på at man *må* boote fra A: det kan nemlig slås fra i mange BIOSer - Hvis det hjælper, skal du boote på en W98 disk, og køre flg. command

SYS C:
Avatar billede makse Nybegynder
28. marts 2001 - 19:44 #6
Normalt vil det hjælpe at resette bios, (Jumper på bundkortet) og så huske at loade bios/setup defaults i bios.
Avatar billede sosu Nybegynder
29. marts 2001 - 08:46 #7
Tak for de mange indlæg, men de løser ikke mit problem. Problemet er nemlig det at jeg ikke kan komme ind i BIOS. Når PC\'en startes kommer der et billede hvor der står fujitsu/siemens et eller andet. det er meget almindeligt. Et sekund efter, altså der hvor den normalt vil begynde at boote, bliver skærmen sort og der står så Operating system not found oppe i ventre hjørne. Man kan så kun tage stømmen og prøve igen, men der sker bare det samme. Mystisk ik\'?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
29. marts 2001 - 09:16 #8
Lyder som om din Bios er stået af, koster nok et nyt bundkort hvis makses råd ikke virker! Chippen der indeholder biosrom-en er åbenbart defekt/fået slettet sit indhold.
Avatar billede kessel Nybegynder
08. juli 2001 - 23:18 #9
Hej sosu.
Jeg har været ude for samme problem med en IBM netvista.. Den simple løsning var en muus der ikke sad ordentligt i. Prøv at tjekke om mus eller tastatur sidder ordentligt inden du starter op.