Avatar billede pjarnfelt Nybegynder
25. marts 2005 - 13:22 Der er 5 kommentarer

valing med css

Jeg  ved at udvikle et site i xhtml og jeg prøver at undgå tabeller.
Men jeg vil dynamiskt hente nogle billeder ind i tilhørende bokse som er 120x120px.
Billederne vil ikke være kvadratiske, men højst sandsynligt 120x90px.
eller 90x120 afhængigt af om billedet er på højkant eller ej.

Hvis billedet ikke er på højkant, men landscape (120x90px). vil billedet være i toppen af boksen.

Er det muligt ved hjælp af css at positionere billedet i midten af boksen, hvis højden ikke vides (højden kan være andet en 90px)
Avatar billede roenving Novice
25. marts 2005 - 13:26 #1
Nej !-)

-- eneste chance, når du ikke bruger tabelceller er at aflæse højden onload og så positionere derfra ...

-- men xhtml kan ikke bruges i een eneste browser, som findes i verden i dag, så hvorfor bruge det, og hvad kan der være galt i at bruge tabeller, når man har brug for den funktionalitet, som tabeller tilbyder ?-)

Læs f.eks. http://www.eksperten.dk/artikler/537 og http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede Daniel.E Praktikant
29. marts 2005 - 10:45 #2
Drop tabeller.  Du skal ikke bruge tables til at layout.

Roenving >> Jeg vil godt lige rette dig grundigt.  Jeg har set dig skrive forkert information i lang tid om tables.  Tables er ikke til layout. Hvornår fatter folk det, og kravler op af begynder hullet.

Hvis man har en smule respekt for sig selv, og WEB standarderne, benytter man ikke tables til andet end at vise data tabulært.

Når man designet en hjemmeside, handler det om at planlægge, ikke bruge tables, for at komme nemt uden om problemerne.  Det er jo det samme som en børnehaveklasse, som er på skovtur.

Intet personligt du, men kan vi ikke godt begynde at være standaliseret, HTML blev ikke opfundet i går.

Og det gælder for alle andre som læser dette.  :)
Avatar billede pjarnfelt Nybegynder
31. marts 2005 - 08:22 #3
oh no!
Ikke css vs. tabel layout krig!

Jeg ville bare have en løsning til mit css layout problem (da jeg er enig med vb2)
Avatar billede olebole Juniormester
31. marts 2005 - 11:03 #4
<ole>

Det er da pudsigt, som vb2 skal føre sig frem og gang på gang belære dette forums bedste og mest erfarne kodere, der ved og kan betydeligt mere end ham selv ... og ikke har misforstået de grundlæggende principper indenfor web-kodning.
Kikker man lidt i de spørgsmål, han har stillet indenfor det sidste år, står det klart som bøhmisk krystal, der er tale om en ganske grøn person med et temmeligt ringe kendskab til de mest grundlæggende web-teknologier.

Det mest grinagtige er, at han som oftest fyrer en forvrøvlet, belærende kommentar af - efterfulgt af en dårlig undskyldning om, at han desværre har frygtelig travlt og ikke lige kan overskue at komme med den endelige løsning her og nu. Han har åbenbart et brændende ønske om at give den som 'travlt optaget web-udvikler'  :D

Nå, men de fleste vrøvlehoveder kan man da bære over med og respektere som mennesker. En sjælden gang imellem støder man dog ind i uvidende vrøvlehoveder, der tiltaler sine omgivelser, som det f.eks. sker i:
    http://www.eksperten.dk/artikler/634
- og så gør man det altså mere end svært at blive taget alvorligt af nogen somhelst ... for noget somhelst.

vb2 >> Tag dig dog sammen. Se dig selv i det klare lys, du viser dig i for os andre. Hvis du forestiller dig, du fremstår som en kompetent koder, tager du fundamentalt fejl. Den kompetente del af dine omgivelser opfatter dig som en irriterende, opblæst og uvidende noob!

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
31. marts 2005 - 11:07 #5
PS: Og så har roenving jo så ganske ret i, at spørgerens problem ikke lader sig løse uden brug af tabel eller script. Hvis man belaver sig på script (som mange har slået fra) til layout-formål, er man for alvor ude i dårlig kode.