Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. marts 2005 - 17:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

validering af css

Hej eksperter,

jeg har fået mit css valideret, jeg mangler en der kan hjælpe mig med at gennemskue de fejl der er idet jeg skal have sitet vist korrekt både i IE og Firefox.

Er der en der vil hjælpe mig med at rette CSS og evt. også HTML delen.

Siden kan også findes på www.klartilsyn.com/netau/

på forhånd tak

Her kommer resultatet valideringen:

Line: 3
Parse error - Unrecognized : <style type="text/css"> html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:small;background:url(images/wallpaper.jpg);}

Line: 82 Context : .my_table
Invalid number : font-size only 0 can be a length. You must put an unit after your number : 12

Warnings
URI : http://www.klartilsyn.com/netau/style.css
Line : 32 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
Line : 43 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
Line : 56 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
Line : 71 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
Line : 83 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
Valid CSS information
#site {
width : 780px;
margin : 0 auto;
}
#banner {
height : 78px;
background : white;
border : 1px solid black;
}
#commit {
height : 20px;
text-align : center;
background : black;
color : white;
font-size : x-small;
margin : 5px 0;
padding-top : 4px;
}
#commit_down {
border : 1px solid black;
height : 20px;
text-align : center;
background : black;
color : white;
font-size : x-small;
margin : 8px 0;
padding-top : 4px;
}
#menu {
height : 15px;
padding : 5px;
color : white;
margin : 5px 0;
border : 1px solid black;
background : #bbb;
}
#menu span {
background : #903;
border : 1px solid black;
}
#main {
border : 1px solid black;
background : white;
padding : 8px;
height : 648px;
font-size : 12px;
}
#nyheder {
border : 1px none inherit;
background : red;
height : 100px;
font-size : 26px;
float : left;
}
#leftcol {
border : 1px solid black;
float : left;
width : 14%;
}
#rightcol {
border : 1px solid black;
float : right;
}
#nyhedsbrev {
border : 1px solid black;
font-family : verdana;
font-size : 12px;
position : absolute;
left : 240px;
top : 350px;
height : 150px;
background : #bbb;
width : 16%;
}
#nyheder {
font-family : verdana;
font-size : 12px;
position : absolute;
left : 240px;
top : 612px;
height : 168px;
background : #bbb;
width : 16%;
border : 1px solid black;
}
#adresser {
font-family : verdana;
font-size : 12px;
position : absolute;
right : 241px;
top : 300px;
height : 168px;
background : #bbb;
width : 140px;
border : 1px solid black;
}
#breadcrumb {
font-family : verdana;
font-size : 10px;
position : absolute;
right : 750px;
top : 120px;
height : 12px;
width : 140px;
}
.my_table {
font-family : verdana;
color : white;
}
Avatar billede roenving Novice
24. marts 2005 - 17:53 #1
Du må ikke skrive html-tags i en .css-fil, så ud med style-tagget (også </style> !-)

-- som den skriver:

kun 0 kan være en længde uden angivelse af enhed, så tilføj px til din font-size:

font-size:12px;

-- og alle advarslerne handler om, at du har angivet en font-family uden en generisk familie (som bruges som sidste udvej for browseren, hvis de ellers angivne ikke findes på computeren !-)

font-family:verdana,sans-serif;

-- og 125 point er alt for meget, så behold du selv de fleste !-)

-- els velbekomme '-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. marts 2005 - 18:25 #2
hej Roenving,

jeg har indsat css`en inde i mit html dokument, jeg har blot kopireret det over i et nyt dokument med filnavnet ".css" for at kunne få det valideret.

Jeg har faktisk anvendt det css du gav mig og tilføjet et par ekstra bokse med noget indhold.

Siden vises også fint i Explorer men når den vises i Firefox er den hel gal.

Kan jeg valdiere hele dokumentet istedet, hvis ja hvor gør jeg det?

mvh
Mads
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
24. marts 2005 - 18:26 #3
PS! Roenving --> jeg snød dig vist for nogle point engagn så du får de 125 point af mig denne her gang!

mvh
mads
Avatar billede redn3x Nybegynder
24. marts 2005 - 19:14 #4
Forresten din "Nyhedsbrevsboks" og din nyhedsboks flyver i Firefox...
Avatar billede roenving Novice
25. marts 2005 - 10:42 #5
Men du kan ikke validere en css-fil med html-tags i !-)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
25. marts 2005 - 16:46 #6
nej jeg har taget alt css-delen og copy/pastet det over i et blankt dokument og givet det filtypen ".css" for at validere denne. Jeg bruger dog det css som du gav mig inde i html dokumentet (internt css).

Jeg fik dette style sheet af dig tilbage i tidernes morgen...men det virker fint i explorer men jeg kan ikke få det til at virke i Firefox.

jeg ved ikke om årsagen til at det ikke virker i firefox skyldes at mit css ikke er valid.

mvh
Mads
Avatar billede roenving Novice
26. marts 2005 - 11:51 #7
Hvis der er html-tags i en css-fil kan den ikke valideres, så du må fjerne de html-tags fra css-filen !-)
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2005 - 19:21 #8
-- og tak for point ;~}