Avatar billede myen Nybegynder
24. marts 2005 - 14:32 Der er 8 kommentarer

Hjælp til sandsynlighedsregning

Hej! Jeg har lidt problemer med den her sandsynlighedsopgave:

Blandt 30 ure, der ligger i en kasse, er 6 defekte. Der udtages tilfældigt 5 ure fra kassen.

1) Bestem sandsynligheden for, at der blandt de udtagne ure er netop 2 defekte.

2) Bestem sandsynligheden for, at der blandt de udtagne ure er netop 2 defekte, når det er givet, at der er mindst 1 defekt blandt de udtagne ure.

Jeg tror jeg har lavet 1) selv hvor jeg har fået sandsynligheden til at være: 0,2130.

Jeg har sagt at: N = 30, d = 6, N-d = 24, q = 5 og j = 2

Men så går jeg i stå ved 2'eren fordi den forvirrer mig.'

Nogen der kan gi' en hjælpende hånd? :)
Avatar billede jojosk Praktikant
24. marts 2005 - 15:29 #1
ang.2.
Hvis det er givet at 1 defekt ur er udtaget skal der jo kun trækkes
4 ure ud af en mængde på 29 hvoraf 24 er ok og 5 defekte.
Avatar billede myen Nybegynder
24. marts 2005 - 15:43 #2
Kan det passe at sandsynligheden bliver 0,0581 så?
Avatar billede jojosk Praktikant
24. marts 2005 - 21:29 #3
Uha!jeg kommer pludselig i tvivl.
Hvis 5 ud af 29 er defekte,må chancen for få en defekt i første forsøg være 5/29,
hvis det ikke lykkes må chancen i anden forsøg være 5/28 o.s.v,men hvordan man lige
kombinere det er lidt svært efter en påskefrokost.
Håber du løser det,ellers vil jeg gerne kikke på det imorgen,hvis derikke melder sig
en matematiker imellemtiden.
Avatar billede jojosk Praktikant
24. marts 2005 - 21:42 #4
Sandsynlighed må under alle omstændigheder være større end i 1),
da man kun skal udtage et defekt ur.Hvordan regnede du 1) ud.?
Avatar billede myen Nybegynder
24. marts 2005 - 22:23 #5
Jeg har en formel som hedder
p(x = j) = (K(d,j)*K(N-d,q-j))/K(N,q)

Den er lidt svær at forklare over nettet den her formel. Men hvis man fc har at d = 6 og j = 2 så taster man: 6 nCr 2 på ens grafregner..

Det skal lige siges at:
N = Antal elementer i alt
d = defekte
N-d = de gode
q = det antal elementer man udtager
j = De defekte i det man udtager
Avatar billede myen Nybegynder
24. marts 2005 - 22:24 #6
Det der forvirrer mig er hvad der er hvad især hvad j skal være i opgave 2).
Avatar billede jojosk Praktikant
24. marts 2005 - 22:42 #7
Hvis vi går ud fra at et ur er sikkert defekt,skal man kun trække endnu et
defekt.
Der er 5 defekte tilbage ud af 29.
Chancen for at første ur er defekt er 5/29
Andet ur 5/28
Tredje ur 5/27
Fjerde ur 5/26
Femte ur 5/25
Ialt 25/135 eller 0.1851851
De defekte ure´s andel er 5/29=0.1724137,så må chancen for at trække et defekt ligge i nærheden af det tal altså 0.18511851.
Men du har ret,formuleringen er lidt uklar
Avatar billede jojosk Praktikant
25. marts 2005 - 13:43 #8
Jeg må ærlig indrømme,at jeg er kørt fast i det mat.stykke,jeg kan vist
ikke hjælpe dig videre.
Hvornår skal du bruge det?
Jeg er næsten 100% sikker på at jeg har en kollega eller to,der kan finde ud af det,
men så kan jeg ikke levere svaret før tirsdag-onsdag i næste uge.
Hvis det ikke kan vente så held og lykke med projektet.