Avatar billede taitech2006 Nybegynder
24. marts 2005 - 09:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at gemme indstilling i en formular 2

<%tai-
jeg har en formular hvor mine brugere går ind og vælger om de er dreng eller pige, vilken landsdel de bor i, det foregår i en list/menu, nu vil jeg gerne have den til at gemme det punkt altså lad os nu siger at jeg har en menu med 5 punkter:

5 X

som i kan se er punkt valgt ved at jeg har sat et X uden foran den, når jeg så forlader siden eller trykker på min submit knap, så skal den blive ved med at markerer den som er valgt, så brugere ikke skal til at indstille det hver gang han går ind på den side da der er andre felter på siden også...

håber jeg har udtrykt mig klart nok...
-tech2006%>
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
24. marts 2005 - 09:53 #1
det skal lige siges at jeg bruger ASP (VBScript) med MS Access og ODBC samt Dreamweaver
Avatar billede mini-me Nybegynder
24. marts 2005 - 15:50 #2
smid lige din listbox her så skal jeg vise dig det...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. marts 2005 - 16:37 #3
Det kan laves på mange måder...

1) Hvis brugeren bliver på samme side, men ændre/formen flere gange, kan du nøjes med at submitte data, og genindlæse dem.
Se:
Værdier af variabler i en URL - http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion10.asp
Værdier af elementer i en formular - http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion11.asp

2) Hvis brugeren må bladre videre til andre sider på dit site, og derefter vende tilbage til formularern, se:
Sessions - http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp
Cookies - http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp

3) Hvis brugeren må udfylde nogle felter, forlade sitet, og udfylde resten af felterne en anden dag, se:
Databaser - Lektionerne 17-22 på http://www.html.dk/tutorials/asp/

Det kræver at du kan/kan forstå noget ASP, hvilket du kan lære ved at læse alle lektionerne på http://www.html.dk/tutorials/asp/

Bagefter er det ikke så svært at lave nye scripts, og vedligeholde gamle scripts.
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
28. marts 2005 - 22:04 #4
okay thesurfer jeg tror ikke du er helt med, altså det bliver godtnok gemt i en database det som brugere vælger fra listboksen, men mit problem er at brugere når han går ind på den side igen, skal den ting som han valgte være markered istedet for at den starter fra start af i listen...
Avatar billede mini-me Nybegynder
28. marts 2005 - 23:40 #5
Det nemmeste er hvis du har dine værdier i databasen så kan du løbe det igennem som nedenstående...

<select name="test">
<% while not rs.eof or rs.bof
  id = cint(rs("id"))
  if id = cint(checkRS("Id"))
  response.write("<option value="" & id & "" selected>" & rs("Name") & "</option>"
  else
response.write("<option value="" & id & "" >" & rs("Name") & "</option>"
end if

  rs.movenext
  wend
</select>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. marts 2005 - 01:25 #6
Hvis du vælger en af metoder fra 25/03-2005 16:37:56, kan du f.eks. gøre som mini-me har gjort i eksemplet 28/03-2005 23:40:05..

Hvis det heller er det du vil ha', må du give et eksempel.