Avatar billede henninghabor Nybegynder
23. marts 2005 - 22:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Efter noget tid kan jeg ikke komme på nettet

Hej,

Jeg har lige formatteret, ryddet lidt op i hardwaren og installeret xp på ny.

Men når pc'en har været tændt lidt, kan jeg ikke komme på internettet.

Jeg kan ikke huske hvilken slot mit netværkskort sad i før og jeg tror at problemet måske ligger her.

Jeg har prøvet at skifte slot efter at have oplevet dette et par gange, men lige lidt har det hjulpet.

Hvad skal jeg gøre for at kunne blive på nettet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 01:22 #1
Da du installerede computeren, sad netstikket da i computeren ?
Og er du direkte koblet op på internettet uden en router imellem ?

Hvis du kan svare ja begge ovenstående er der stor sandsynlighed for at du har fået en eller flere vira ind inden du fik opdateret med servicepack osv.
I så fald skal  de luges ud:

Gå ind her og hent Hijackthis.
http://danborg.org/spy/HJT/hijackthis.exe
Kør Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den. Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 08:40 #2
Hej tonnybrandt,

Her er min log:

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
D:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
D:\Samsung\Digimax Viewer 2.1\STImgBrowser.exe
E:\Apache2\bin\ApacheMonitor.exe
d:\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\Programmer\Outlook Express\msimn.exe
E:\Apache2\bin\Apache.exe
E:\apache2\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt.exe
E:\Apache2\bin\Apache.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Henning Habor\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\XPG8KP5V\hijackthis[1].exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://google.icq.com/search/search_frame.php
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] d:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [LDM] d:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
O4 - Global Startup: Digimax Viewer 2.1.lnk = ?
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = D:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O4 - Global Startup: Monitor Apache Servers.lnk = E:\Apache2\bin\ApacheMonitor.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1111565398943
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: Apache2 - Unknown owner - E:\Apache2\bin\Apache.exe" -k runservice (file missing)
O23 - Service: Hardware Clock Driver (hwclock) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\hwclock.exe
O23 - Service: MySQL - Unknown owner - E:\apache2\MySQL.exe (file missing)
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 08:50 #3
Nu jeg tænker over det, så kom der faktisk noget spyware med en alertbox om at jeg skulle installerer et eller andet program - Kan ikke huske hvad og hvorfor.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 10:01 #4
Hent denne Kaspersky scanner, den skal du bruge senere.
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe - Virusscanner.

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked.

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O23 - Service: Hardware Clock Driver (hwclock) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\hwclock.exe

Så skal du genstarte pc'en i fejlsikret tilstand. Klik F8 under opstart.

---------------------------------------
Så kører du engangsskanneren fra Kaspersky - Aktiver det hele i opsætningen derinde, så den kan skanne alt igennem.
---------------------------------------

Genstart normalt og kom med en ny log til kontrol
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 12:09 #5
tonnybrandt>>Her er min log efter din besked 10:01:53:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 12:08:55, on 24-03-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
D:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
D:\Samsung\Digimax Viewer 2.1\STImgBrowser.exe
E:\Apache2\bin\ApacheMonitor.exe
d:\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
E:\Apache2\bin\Apache.exe
E:\apache2\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt.exe
E:\Apache2\bin\Apache.exe
c:\programmer\internet explorer\iexplore.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Henning Habor\Dokumenter\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://google.icq.com/search/search_frame.php
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] d:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [LDM] d:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
O4 - Global Startup: Digimax Viewer 2.1.lnk = ?
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = D:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O4 - Global Startup: Monitor Apache Servers.lnk = E:\Apache2\bin\ApacheMonitor.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1111565398943
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: Apache2 - Unknown owner - E:\Apache2\bin\Apache.exe" -k runservice (file missing)
O23 - Service: Hardware Clock Driver (hwclock) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\hwclock.exe
O23 - Service: MySQL - Unknown owner - E:\apache2\MySQL.exe (file missing)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 12:22 #6
Det var jo ikke videre imponerende.
HiJackThis fik ikke stoppet denne service:
Hardware Clock Driver

Klik start | kør, skriv services.msc og tryk enter.

Find denne service:
Hardware Clock Driver
Højreklik den og vælg stop.
Højreklik den igen og vælg egenskaber.
I starttype vælger du deaktiveret.
Klik anvend og ok og genstart.

Check i HiJackThis at denne linie ikke længere er der:
O23 - Service: Hardware Clock Driver (hwclock) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\hwclock.exe

Er den væk så prøv at se om det har løst problemet.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 13:42 #7
Hej tonnybrandt,

Mange tak for din hjælp hidtil.

Desværre kan jeg ikke stoppe Hardware Clock Driver i "Tjenester". Stop knappen er indisponibel.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 17:39 #8
Det var sørens. Normalt er stop knappen kun deaktiveret når servicen ikke er kørende.
Kunne du vælge at starttypen var "deaktiveret" ?

Grunden til at den er med i HiJackThis loggen er at servicen IKKE er deaktiveret, så du burde kunne se om det lykkedes at deaktivere den blot ved at se om den er med i en HiJackThis log.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 17:57 #9
Jeg kan slet ikke gøre noget ved den i services.msc.

Der står at den er vigtig for systemet og at systemet kan blive utilregneligt hvis den stoppes.

Endvidere står der også at den er startet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 18:16 #10
Så må vi være lidt hård ved den:

Genstart i fejlsikret tilstand.

Klik start | kør, skriv regedit og tryk enter.
Find denne nøgle i registreringsdatabasen og udvid den så du kan se de underliggende objekter.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services

Udvid den så du kan se de underliggende nøgler.
Højreklik denne nøgle og vælg slet:
Hardware Clock Driver

Generelt:
Hvis du bliver nægtet adgang så udfør følgende for at sætte sikkerheden så du må slette:

Klik Nøglen så den er markeret.
Klik Rediger | Tilladelser.
Marker "Alle" og sæt kryds i Tillad i "Fuld kontrol".
Klik knappen Avanceret, og sæt kryds i den nederste: "Erstat tilladelsesposter på alle underobj......"
Klik Anvend og ok
Og igen Anvend og ok.

Luk regedit og genstart pc'en.

(jeg er først online igen om et par timer)
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 20:02 #11
Så ser loggen sådan ud:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 20:02:21, on 24-03-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
D:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
D:\Samsung\Digimax Viewer 2.1\STImgBrowser.exe
E:\Apache2\bin\ApacheMonitor.exe
d:\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
E:\Apache2\bin\Apache.exe
E:\apache2\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt.exe
E:\Apache2\bin\Apache.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Henning Habor\Dokumenter\hijackthis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://google.icq.com/search/search_frame.php
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] d:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [LDM] d:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
O4 - Global Startup: Digimax Viewer 2.1.lnk = ?
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = D:\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O4 - Global Startup: Monitor Apache Servers.lnk = E:\Apache2\bin\ApacheMonitor.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1111565398943
O16 - DPF: {B38870E4-7ECB-40DA-8C6A-595F0A5519FF} (MsnMessengerSetupDownloadControl Class) - http://messenger.msn.com/download/msnmessengersetupdownloader.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: Apache2 - Unknown owner - E:\Apache2\bin\Apache.exe" -k runservice (file missing)
O23 - Service: MySQL - Unknown owner - E:\apache2\MySQL.exe (file missing)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 20:07 #12
Så lykkedes det endelig at få den væk.
Loggen er selvfølgelig ren da det jo var det eneste snavs der var i loggen.

Du kan evt installere nogle af programmerne i spywarefri pakken..de er alle små, konflikter ikke og er meget effektive mod snavs af den slags du lige har været angrebet af.

Specielt anbefaler vi Spybot,spywareblaster, IE-Spyad og spywareguard.
Se mere i "pakken" her
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm

Har det hjulpet på netværksproblemet ?
Avatar billede henninghabor Nybegynder
24. marts 2005 - 20:20 #13
Indtil videre har det.

Du skal have mange tak for hjælpen.

Ligger du et svar?

God påske.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. marts 2005 - 20:58 #14
Ja, nu lægger jeg svaret. Jeg ville ikke lægge et før jeg var sikker på at rensningen havde hjulpet på det oprindelige problem *s*

Velbekomme og også en god påske til dig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. marts 2005 - 10:31 #15
Takker for point :)