Avatar billede taitech2006 Nybegynder
23. marts 2005 - 19:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at gemme indstilling i en formular

<%tai-
Jeg har en formular hvor mine brugere kan gå ind og afkrydse nogle afkrydsningsfelter om de vil modtage en e-mail når de modtager en intern besked og om de vil have vist besked monitor, men mit spørgsmål går på hvordan gemmer jeg det sådan at når en bruger eksempelvis krydser af at han vil have en e-mail når han modtager en internbesked, jeg bruger ASP (VBScript) og MS Access Database sammen med ODBC og Dreamweaver (design visning)
-tech2006%>
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
23. marts 2005 - 19:14 #1
ups jeg mente at krydset skal blive i feltet så når brugere går ind på siden igen så er krydset i feltet vis han / hun har krydset af i det felt...
Avatar billede jss Nybegynder
23. marts 2005 - 22:33 #2
Der er 2 muligheder, alt afhængig af hvordan dine brugere administreres.

1. Hvis de logger ind med et unikt password/brugernavn og derved er unikke brugere, så kan informationen omkring afkrydsning i formularfeltet gemmes i databasen og bruges til at vise formularen korrekt

2. Hvis dine brugere ikke er unikke, så må du ty til cookies (og alle de udfordringer der følger hermed ....)
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
23. marts 2005 - 22:43 #3
jammen de logger ind med unikke brugernavne og password... altså eksempelvis en bruger afkrydser feltet Send en e-mail ved intern besked så sættes teksten On ind i feltet modtagerinternbesked...
Avatar billede mini-me Nybegynder
23. marts 2005 - 22:49 #4
Dvs brugeren logger ind og så vil du fortælle om han er tilmeldt intern besked :

så skal du lave noget ved din input knap <input type="checkbox" value="vaerdi" name="Feltnavn" <% if rs("modtagerinternbesked") = "On" then response.write(" checked") %>>
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
24. marts 2005 - 01:05 #5
altså min kildekode til siden hvor formularen er ser sådan her ud:
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<!--#include file="../Connections/danling.asp" -->
<%
' *** Edit Operations: declare variables

MM_editAction = CStr(Request("URL"))
If (Request.QueryString <> "") Then
  MM_editAction = MM_editAction & "?" & Request.QueryString
End If

' boolean to abort record edit
MM_abortEdit = false

' query string to execute
MM_editQuery = ""
%>
<%
' *** Update Record: set variables

If (CStr(Request("MM_update")) <> "" And CStr(Request("MM_recordId")) <> "") Then

  MM_editConnection = MM_danling_STRING
  MM_editTable = "brugere"
  MM_editColumn = "brugerid"
  MM_recordId = "" + Request.Form("MM_recordId") + ""
  MM_editRedirectUrl = "indstillinger2.asp"
  MM_fieldsStr  = "modtagerinternbesked|value|gaestebog|value|mailmonitor|value|shoutbox|value|mindagbog|value"
  MM_columnsStr = "modtagerinternbesked|',none,''|modtagergaestebog|',none,''|vismailmonitor|',none,''|visshout|',none,''|kunvennerdagbog|',none,''"

  ' create the MM_fields and MM_columns arrays
  MM_fields = Split(MM_fieldsStr, "|")
  MM_columns = Split(MM_columnsStr, "|")

  ' set the form values
  For i = LBound(MM_fields) To UBound(MM_fields) Step 2
    MM_fields(i+1) = CStr(Request.Form(MM_fields(i)))
  Next

  ' append the query string to the redirect URL
  If (MM_editRedirectUrl <> "" And Request.QueryString <> "") Then
    If (InStr(1, MM_editRedirectUrl, "?", vbTextCompare) = 0 And Request.QueryString <> "") Then
      MM_editRedirectUrl = MM_editRedirectUrl & "?" & Request.QueryString
    Else
      MM_editRedirectUrl = MM_editRedirectUrl & "&" & Request.QueryString
    End If

%>
<%
' *** Update Record: construct a sql update statement and execute it

If (CStr(Request("MM_update")) <> "" And CStr(Request("MM_recordId")) <> "") Then

  ' create the sql update statement
  MM_editQuery = "update " & MM_editTable & " set "
  For i = LBound(MM_fields) To UBound(MM_fields) Step 2
    FormVal = MM_fields(i+1)
    MM_typeArray = Split(MM_columns(i+1),",")
    Delim = MM_typeArray(0)
    If (Delim = "none") Then Delim = ""
    AltVal = MM_typeArray(1)
    If (AltVal = "none") Then AltVal = ""
    EmptyVal = MM_typeArray(2)
    If (EmptyVal = "none") Then EmptyVal = ""
    If (FormVal = "") Then
      FormVal = EmptyVal
    Else
      If (AltVal <> "") Then
        FormVal = AltVal
      ElseIf (Delim = "'") Then  ' escape quotes
        FormVal = "'" & Replace(FormVal,"'","''") & "'"
      Else
        FormVal = Delim + FormVal + Delim
      End If
    If (i <> LBound(MM_fields)) Then
      MM_editQuery = MM_editQuery & ","
    End If
    MM_editQuery = MM_editQuery & MM_columns(i) & " = " & FormVal
  Next
  MM_editQuery = MM_editQuery & " where " & MM_editColumn & " = " & MM_recordId

  If (Not MM_abortEdit) Then
    ' execute the update
    Set MM_editCmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
    MM_editCmd.ActiveConnection = MM_editConnection
    MM_editCmd.CommandText = MM_editQuery
    MM_editCmd.Execute
    MM_editCmd.ActiveConnection.Close

    If (MM_editRedirectUrl <> "") Then
      Response.Redirect(MM_editRedirectUrl)
    End If

%>
<%
Dim Recordset1__MMColParam
Recordset1__MMColParam = "1"
if (Session("MM_Username") <> "") then Recordset1__MMColParam = Session("MM_Username")
%>
<%
set Recordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset1.ActiveConnection = MM_danling_STRING
Recordset1.Source = "SELECT * FROM brugere WHERE mail = '" + Replace(Recordset1__MMColParam, "'", "''") + "'"
Recordset1.CursorType = 0
Recordset1.CursorLocation = 2
Recordset1.LockType = 3
Recordset1.Open()
Recordset1_numRows = 0
%>
<html>
<head>
<title>Danling.dk</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link rel="stylesheet" href="../files/css/css.css" type="text/css">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="ramme">
  <tr>
    <td>
      <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="tabel_top">
        <tr>
          <td>Indstillinger</td>
        </tr>
      </table>
      <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
        <tr>
          <td>
            <form name="form1" method="POST" action="<%=MM_editAction%>">
              <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="undermenu_top_normal">
                <tr>
                  <td><b>F&aring; besked p&aring; e-mail n&aring;r</b></td>
                </tr>
              </table>
              <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="tekst_normal_2x">
                <tr>
                  <td width="87%">Jeg modtager en intern besked</td>
                  <td width="13%" align="center">
                    <input type="checkbox" name="modtagerinternbesked" value="On">
                  </td>
                </tr>
                <tr>
                  <td width="87%">N&aring;r der skrives en besked i min g&aelig;stebog</td>
                  <td width="13%" align="center">
                    <input type="checkbox" name="gaestebog" value="On">
                  </td>
                </tr>
              </table>
              <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="undermenu_middel_normal">
                <tr>
                  <td><b>Andre indstillinger</b></td>
                </tr>
              </table>
              <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="tekst_normal_2x">
                <tr>
                  <td width="87%">Vis Mail Monitor</td>
                  <td width="13%" align="center">
                    <input type="checkbox" name="mailmonitor" value="On">
                  </td>
                </tr>
                <tr>
                  <td width="87%">Vis Shoutbox</td>
                  <td width="13%" align="center">
                    <input type="checkbox" name="shoutbox" value="On">
                  </td>
                </tr>
                <tr>
                  <td width="87%">Min dagbog kan kun l&aelig;ses af mine venner</td>
                  <td width="13%" align="center">
                    <input type="checkbox" name="mindagbog" value="On">
                  </td>
                </tr>
              </table>
              <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="tekst_center_2x">
                <tr>
                  <td>
                    <input type="submit" name="Submit" value="Gem &AElig;ndring" class="knap2">
                  </td>
                </tr>
              </table>
              <input type="hidden" name="MM_update" value="true">
              <input type="hidden" name="MM_recordId" value="<%= Recordset1.Fields.Item("brugerid").Value %>">
            </form>
          </td>
        </tr>
      </table>
      <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="tabel_bottom">
        <tr>
          <td>&nbsp;</td>
        </tr>
      </table>
    </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
<%
Recordset1.Close()
%>

også vidt jeg kan se i din kode så checker den jo alle checkboxes...
Avatar billede mini-me Nybegynder
24. marts 2005 - 01:18 #6
Nej du skal jo ind og sætte det ind i hver checkbox..
Avatar billede taitech2006 Nybegynder
24. marts 2005 - 09:48 #7
Mange tak mini-me nu har jeg fattet det hehe...
Avatar billede mini-me Nybegynder
24. marts 2005 - 12:05 #8
Var så lidt, takker for point.