Avatar billede olzen Nybegynder
23. marts 2005 - 13:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows XP Home og Professionel startop skærm

Hej alle,

Jeg har en bærebar hvor der var preinstalleret Windows XP Home på, og nu efter et års tid kørte det ikke så godt mere, så jeg ville ligge XP Professionel ind istedet.. jeg bootede op på XP Proff cd'en og slettede alt på disken, partionerne og oprettede en ny... Men nu når jeg starter makinen op, så kan jeg vælge mellem 2 operativ systemer, både XP Home og XP Proff..

Kan man slette den startopskærm hvor man vælger operativ system???
Avatar billede kalp Novice
23. marts 2005 - 14:00 #1
Start- Kør - msconfig, dernæst vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 14:00 #2
Højreklik på My Computer.
Vælg Properties -> Advanced. Tryk på Settings under "Startup and recovery"

Tryk på knappen "Edit"
Nu åbnes en notepad.

Find en linje der minder om denne:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Den ene linje sørger for at starte Windows XP pro op, og den anden Windows XP Home. Fjern linjen for Windows XP home.
Avatar billede kalp Novice
23. marts 2005 - 14:01 #3
og ellers denne gamle vejledning.

Mit første bud skulle være sikrest dog:)

Har du haft indstalleret windows flere gange på samme harddisk? eller har du haft flere versioner indstalleret men slettet en af dem? Så har du sikkert oplevet, at når du starter din pc op så får du mulighed for, at vælge hvilken version af windows du vil starte op. Det er selvfølgelig irriterende hvis denne liste er fyldt med windows versioner, som er blevet slettet!
For, at slippe af med disse kan du gøre som følgende...

Klik "Start" og højreklik på "Denne Computer"
Vælge "Egenskaber"
Vælge fanen "Avanceret"
I "Start og genoprettelse" vælger du Indstillinger
I "Systemstart" vælger du edit for, at åbne boot.ini filen i Notepad.

Du skulle gerne kunne se en linier som ligner dette (ligner.. ikke nødvendigvis helt magen til kommer også an på hvilke windows versioner du har indstalleret) Jeg har windows xp og windows2000 advanced server... vi vil fjerne muligheden for at vælge windows2000 advanced server nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

For at fjerne Windows 2000 Advanced Server som valgmulighed ved startup lav følgende ændringer

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

VIGTIGT: Læg mærke til vi sletter alt efter /fastdetect ..

Luk Notepad igen og sig ja til, at gemme de ændringer du har foretaget dig. Klik "OK" "Apply" og "ok" For at lukke system properties ned igen. Genstart din pc og WOOOW! Windows 2000 Advanced server er nu fjernet fra menuen: )
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 14:01 #4
Kalp >> Ja, nok noget nemmere.... :-)
Avatar billede kalp Novice
23. marts 2005 - 14:01 #5
:o)
Avatar billede ob Nybegynder
23. marts 2005 - 14:01 #6
Du kan rette dette i din boot.ini, som ligge i roden på C:\.

Ændre den først til ikke at være skrivebeskyttet.

Så åbner du boot.ini og fjerne den, med den xp-installation som ikke længere findes.
Ændre timeout til 0
Avatar billede olzen Nybegynder
23. marts 2005 - 14:43 #7
Kalp - Super, din første metode virkede perfekt.. Tusind tak for hjælpen..
Avatar billede kalp Novice
23. marts 2005 - 14:46 #8
Selv tak:))