Avatar billede Daniel.E Praktikant
23. marts 2005 - 09:58 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

xslt omkodning af sturktur til træ menu

hej

jeg har dette XSL dokument:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="xml" omit-xml-declaration="yes" indent="yes" />

    <xsl:template match="/">
        <html>
        <head>
            <title>Folders</title>

        </head>
        <body>

        <xsl:apply-templates />

        </body>
        </html>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="folders">
        <dl id="tree">
            <dd class="pluslast">
              <dl>
                <dt><a>Folders</a></dt>
                  <xsl:apply-templates />
              </dl>
            </dd>
        </dl>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="folder">
        <dd>
            <xsl:if test="position() = last()">
                <xsl:attribute name="class">last</xsl:attribute>
            </xsl:if>
            <xsl:apply-templates select="@name" />
        </dd>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="folder[folder]">
        <dd>
            <xsl:attribute name="class">plus<xsl:if test="position() = last()">last</xsl:if></xsl:attribute>
            <dl>

                <dt><xsl:apply-templates select="@name" /></dt>

            </dl>
        </dd>
        <xsl:apply-templates />
    </xsl:template>

    <xsl:template match="folder/@name">

        <a href="#"><xsl:value-of select="." /></a>

    </xsl:template>

</xsl:stylesheet>

Jeg er ved at lave en træ menu.  Men problemet er ikke en fejl, det handler om at flytte rundt på nogle ting.  Jeg har siddet med det i 10 timer sammenlagt, og nu fik jeg bare nok. heh

XSL dokumentet skal spytte en struktur ud som er denne:

+ Folders
    INBOX
    Trash
    Sent
    Drafts
    OnkelBent
  + TanteHanne
      Sludder

XML dokumentet ser sådanne ud:

<folders>

        <folder name="INBOX" >

        <folder name="Trash" />
        <folder name="Sent"  />
        <folder name="Drafts" />

          <folder name="OnkelBent" />

        <folder name="TanteHanne" >
            <folder name="Sludder" />
        </folder>

</folders>

Det umiddelbare som mange sikkert bil spotte med det samme er at den yderste mappe name="INBOX" er forældre til alle de andre.  Men det skal ikke vises sådan.

Det er vigtigt at denne HTML struktur og tag inkapsulering overholdes.

<dl id="tree">
    <dt>Tree Menu</dt>
    <dd class="plus">
        <dl>
            <dt><a href="#">Test1</a></dt>
            <dd><a href="#">Test1</a></dd>
            <dd class="last"><a href="#">Test1</a></dd>
        </dl>
    </dd>
    <dd class="plus">
        <dl>
            <dt><a href="#">Test2</a></dt>
            <dd><a href="#">Test2</a></dd>
            <dd class="plus">
                <dl>
                    <dt><a href="#">Test3</a></dt>
                    <dd><a href="#">Test3</a></dd>
                    <dd class="last"><a href="#">Test3</a></dd>
                </dl>
            </dd>

            <dd class="pluslast">
                <dl>
                    <dt><a href="#">Test4</a></dt>
                    <dd><a href="#">Test4</a></dd>
                    <dd class="last"><a href="#">Test4</a></dd>
                </dl>
            </dd>

        </dl>
    </dd>
</dl>
Avatar billede Daniel.E Praktikant
23. marts 2005 - 09:59 #1
Sådan ser outputtet ud nu...

+INBOX
  Trash
  Sent
  Drafts
  OnkelBent
  +TanteHanne
    Sludder
Avatar billede atoft Nybegynder
23. marts 2005 - 10:03 #2
Hvorfor ikke bare lave xml'en om så inbox ikke er forældre til de øvrige noder?
Avatar billede Daniel.E Praktikant
23. marts 2005 - 10:05 #3
Hej atoft. :)

Det er ikke en mulighed jeg har.  Tro mig.. det ville jeg også gøre hvis det stod til mig selv.. Men det gør det ikke :(
Avatar billede atoft Nybegynder
23. marts 2005 - 10:17 #4
prøv at rette din template til

  <xsl:template match="folder[folder]">
        <dd>
            <xsl:attribute name="class">plus<xsl:if test="position() = last()">last</xsl:if></xsl:attribute>
            <dl>

                <dt><xsl:apply-templates select="@name" /></dt>
                <xsl:if test="not(name='INBOX')><xsl:apply-templates /></xsl:if>
            </dl>
        </dd>
        <xsl:if test="name='INBOX'><xsl:apply-templates /></xsl:if>
    </xsl:template>
Avatar billede atoft Nybegynder
23. marts 2005 - 11:05 #5
ja det mangler 2 " men dem må du selv sætte ind.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 13:12 #6
Jeg vil foreslå dig at gøre flg. i din "folders" template:

<xsl:call-template name="output-INBOX" />
<xsl:apply-templates select="folder[@name = 'INBOX']/folder" />

(Istedet for den enlige "apply-templates")

- OG tilføje en "Named template" :

<xsl:template name="output-INBOX">
    <dd>
        <a href="#">INBOX</a>
    </dd>
</xsl:template>

/CS
Avatar billede Daniel.E Praktikant
23. marts 2005 - 13:16 #7
hey :)

Jeg har faktisk selv fundet en metode til at ændre problemet på.

<xsl:when test="contains(@name,'INBOX')">
                <dd style="text-transform: capitalize;"><xsl:apply-templates select="@name" /></dd>
                                <xsl:apply-templates />
            </xsl:when>
            <xsl:otherwise>
                <dd>
                    <xsl:attribute name="class">plus<xsl:if test="position() = last()">last</xsl:if></xsl:attribute>
                    <dl>
                                                <dt><xsl:apply-templates select="@name" /></dt>
                        <xsl:apply-templates />
                    </dl>
                </dd>
            </xsl:otherwise>

Lige for at overholde ekspertens regler om at vise løsningen.

Men i skal da have nogle points adligeveller..  :)

Jeg må indrømme at jeg ikke har testet Jeres svar endnu.. men jeg stoler på det... i får halvdelen hver.  Så tror jeg ikke at der er nogle som føler sig snydt.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 13:20 #8
Hmm - just in case:

Hvis du også vil bytte rundt på "OnkelBent" og "TanteHanne" (og hvis det er fordi du vil have under-underfolderne tilsidst):

<xsl:call-template name="output-INBOX" />
<xsl:apply-templates select="folder[@name = 'INBOX']/folder[not(folder)]" />
<xsl:apply-templates select="folder[@name = 'INBOX']/folder[folder]" />

/CS
Avatar billede atoft Nybegynder
23. marts 2005 - 13:27 #9
For at samle tråden op fra sidst CS :-)

Du kan godt se at det kun er foldere under inbox som kommer til sidst i din model. Hvade man i stedet lavet en tempalte som jeg mente var den rigtige løsning, ville man kunne få alle med under foldere til sidst på alle niveauer.

Kunne ikke lade vær ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 13:43 #10
Hej atoft.

Jeg har ingen problemer med at samle tråde op - og slet ikke når det er interessante diskussioner ;-)

Jeg kan sagtens se at det kun er foldere under INBOX - det lå ligesom i luften (dvs. spørgsmålet og XML filen) - men grunden til at jeg vælger denne løsning er at han (vb2) nu er godt igang med at omstrukturere sourcefilen - derfor synes jeg helt klart at det skal være synligt i stylesheet'et (og mere synligt end en "choose" eller "if").

Hvis der senere kommer flere "folder" elementer i sourcefilen, er det jo en smal sag at følge fidusen, da de jo (højst sandsynligt) også skal omstruktureres.

/CS
Avatar billede Daniel.E Praktikant
23. marts 2005 - 13:58 #11
ok.. så ved je hvor jeg skal kigge ;)