Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 00:27 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Router til Stofanet

Jeg vil gerne selv på nettet, så skal have router..
Så hvad skal man vælge? I fremtiden skal vi nok være 3-4-5 computere på nettet...

Og ja det er lovligt:

Emne: SV: Spørgsmål ang. StofaNet
Dato: Tue, 22 Mar 2005 10:37:14 +0100
Fra: "Telia Stofa Kontaktcenter" <Kontaktcenter@stofa.dk>  Tilføj til Adressekartotek
Til: "Søren" <soren1990@yahoo.dk>

Til Søren

Tak for din henvendelse.

Vi har fået lavet vores aftalevilkår om her pr. 28.02.2005 omkring
netop det med mere end 1 computer online.

Du må gerne have mere end 1 computer online, men der ydes ikke support
på dette.

Før i tiden var det sådan at man skulle have en familie opkobling før
man måtte have mere end 1 computer online.

Du er altid velkommen til at kontakte vores kundeservice på 88 30 30 30
alle hverdage mellem 8.00 - 20.00 samt lørdage 10-14.

Med venlig hilsen

Kasper W.
Kundekonsulent

Telia Stofa A/S Søren Frichsvej 34 C, 8230, Åbyhøj

Tlf: 88 30 30 30
Website: www.stofa.dk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 00:33 #1
Skal det være trådløs eller med kabel ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 00:38 #2
Jeg har sat nogle stykker op og er ret godt tilfreds med Netgears produkter.

En alm (ikke trådløs) router kunne være denne http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240155

De er meget nemme at sætte op og de sidste jeg har sat op har haft en nyere firmware på, så al den normale opsætning er faktisk gået fuldstændigt automatisk ved blot at klikke next osv.
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 00:58 #3
Hey tonny
Vil du ikke prøve at beskrive hvordan en router overhovedt fungere? Og hvad fordelen er iforhold til en Switch
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 01:29 #4
Vi tager udgangspunkt i stofanet og en sådan netgear router som jeg anbefaler.

Når du sætter en sådan router på, vil det være routeren som har forbindelsen til internettet og ikke din pc. Routeren vil bede om og få en ipaddresse fra stofanet og har dermed forbindelse til internettet.
Når du så tænder din computer vil din computer også bede om en ipaddresse og vil få en lokal ipaddresse af routeren, f.eks. addressen 192.168.1.2.
Så sætter du endnu en computer på og den vil også få en ipaddresse af routeren, fks. addressen 192.168.1.3
Der kan kome op til 254 computere på ad gangen.
Altså er dine computere isoleret fra internettet af en stødpude som er routeren. Det gør at når vira og hackere angriber din computer møder de routeren som ikke er modtagelig for den slags og blot afviser al trafik som ikke er en følge af noget som du selv har bedt om ved at klikke et link på en internetside eller lignende.

Set fra dine computeres side, vil du ikke se nogen forskel. Du skal stadig logge ind på stofanet for at komme på internettet, og kan surfe, downloade og hvad du ellers plejer at gøre, ganske som om routeren ikke er der, men du kan ikke længere rammes af f.eks sasser og blaster vira fra internettet.

Forskellen på en router og en switch er at en switch er dum. Den sender blot al trafik videre, så hvis du skal have 2 computere på nettet skal du have familieopkobling ved stofanet, da du så skal bruge 2 ipaddresser. Og du vil ikke have den naturlige sikkerhed overfor vira og hackere som din router giver, og er nødt til at køre med en software firewall på den lokale computer. Noget som jeg faktisk ikke selv gør, da jeg også har en router.

Jeg håber det blev lidt mere forståeligt. Ellers må du spørge *s*
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 01:40 #5
det skabte sku et godt overblik :)

Hvis begge computere er logget af nettet, kan de så også kører sammen over lan?

et lallet spørgsmål er lidt om man bare får kabler med til routerne, eller hvad sådan noget koster ;D?

Alt skal gerne være perfekt når det skal fremlægges for de ældre mennesker (dem med pungen) i hustanden :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 02:42 #6
>> Hvis begge computere er logget af nettet, kan de så også kører sammen over lan?
Ja, det kan de, og du kan køre lan-spil internt, uden at være logget på stofanet, samt dele filer og printere.

>> et lallet spørgsmål er lidt om man bare får kabler med til routerne, eller hvad sådan noget koster ;D?
Du har jo allerede 1 kabel, og der følger et enkelt (kort) kabel med til routeren så du kommer til at mangle 1 kabel for at det hele er forbundet. Nu kommer prisen på et kabel jo an på længden af det, men det koster fra 15 kr for ½ m kabel til 70 kroner for 20 meter. Priserne er set på www.shg.dk under kabler | RJ45 uskærmet
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 02:50 #7
SHG er jo perfekt.. Det er jo lokalt ;D

Hvad er minuset ved den router du forslog?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 02:54 #8
Tak for du oplyser om Stofanets nye vilkår på området.

Den router tonnybrandt nævner indeholder en 4 ports switch = fire pc'er kan tilkobles. Når du skal til at investere i router bør du måske overveje en med trådløst access point + 4 ports switch.

Er du selv interesseret i at læse mere omkring netværk, kan du begynde med "Hvordan laver man et hjemmenetværk?" og "Lokalnetværk med IPX/SPX og NetBEUI" fra
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 02:57 #9
Vær lige opmærksom på, hvornår der skal benyttes "krydset" eller "lige igennem" netkabel.
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 02:57 #10
Ang. trådløs -> er det ikke mange huller, og nemt at hacke i udefra osv :S?

Har jeg hørt en masse om :?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 02:59 #11
Der er ingen risiko ved trådløs for fornuftige mennesker, der sørger for at kryptere deres netværk, dvs. sætte det sikkerhedsmæssigt rigtigt op.
Stopper her og lader tonny køre færdig.  :)
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 03:05 #12
Men jeg tror nu at kabler er godt nok i første omgang ;D

Der er kun 5-10 meter imellem hver computer...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 03:06 #13
Jamen der er ingen minusser ved den router efter min mening.

Selv det lille problem mht krydset/lige kabler som halifax meget rigtigt nævner er der tænkt på i den router idet routeren selv finder ud af om det er et krydset eller lige kabel der sidder i og indretter sig efter det.

Og ellers er jeg meget enig i de andre ting som halifax nævner.
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 03:09 #14
Wtf. er krydset/lige :P? Sorry er vidst totalt stået af... :P
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 03:14 #15
nå jeg smutter i seng.. Håber at kunne plage jer med lidt spørgsmål imorgen ;D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. marts 2005 - 04:12 #16
Du behøver ikke at spekulere på om det er krydset eller ej. Routeren skal nok indrette sig efter det ligegyldigt hvad du køber.
Avatar billede reving Nybegynder
23. marts 2005 - 09:20 #17
Et alternativ kunne være en Linksys router :http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18494
Utrolig let at opsætte.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2005 - 11:16 #18
Og - hvis du alligevel gerne vil vide lidt om krydset eller lige-igennem kabler, er det omtalt i linket ovenfor fra cubus-adsl.dk. Du kan læse de artikler, som er lidt omfattende. Spring det over du ikke har brug for at læse.

Kun for at tilfredsstille din nysgerrighed. Routeren indretter sig selv, som tonnybrandt har skrevet. Det gjorde de ikke i "gamle dage".
Avatar billede soren1990 Nybegynder
23. marts 2005 - 11:23 #19
Det lyder jo nemt alt sammen.. Var lidt nervøs for at man skulle være super nørd, og en af mine venner måtte slippe tusinde for at få en til at gøre det (inkl. router)

Jeg tager nok ud at købe den på lørdag :D
Avatar billede soren1990 Nybegynder
29. marts 2005 - 17:34 #20
Så er der point til Tonny.. Har lige fået routeren idag udefra SHG.. Og 10 meter kabel for 30 kroner? Det var sku billigt.. Men som ham gutten derude sagde: Det her er jo ikke Fona.. LOL :D

Hvis man logger af internettet på den ene pc. Altså logger AF nettet... Kan det så passe at man også logges af på den anden?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. marts 2005 - 18:49 #21
Takker for point :)

Ja, hvis du "logger af" på stofanet's side, vil forbindelsen blive lukket idet du jo selv beder om at få lukket forbindelsen, men ikke hvis du blot slukker maskinen, eller lukker Internet Explorer'en.

Du kan (såvidt jeg husker) også på stofanet siden, stille den om til "always on" så du ikke længere behøver at logge på for at komme på internettet.
Avatar billede soren1990 Nybegynder
29. marts 2005 - 18:54 #22
Cool nok ;D

Btw. kan jeg finde den anden computer sådan jeg kan overføre filer, spille lan osv :S?