Avatar billede barf Nybegynder
22. marts 2005 - 17:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hjælp til RewriteRule

Jeg har en side som benytter mod_rewrite. Når jeg kører siden på min localhost virker det hele, men når jeg uploader siden får jeg pludselig en HTTP Error 500 - Internal server error.

Min .htaccess fil ser lidt forenklet sådan her ud:
RewriteEngine on
RewriteBase /

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /?level1=$1

Jeg har fundet ud af at når man fjerner spørgsmålstegnet i ^([^/]+)/?$, altså så det bliver til ^([^/]+)/$, virker det igen.

Jeg vil dog gerne have at / er valgfri, så man kan skrive både:
www.siden.dk/om/ og www.siden.dk/om

Hvad er der galt og hvordan kan jeg fikse det?
Avatar billede rednex Nybegynder
22. marts 2005 - 18:29 #1
Umiddelbart vil jeg tro at du skal escape '?', da dette betyder 1 eller ingen forekomst af tegnet foran. Altså kommer dit regex til at se sådan ud: ^([^/]+)/\?$
Avatar billede barf Nybegynder
23. marts 2005 - 08:18 #2
Jamen det er vel også korrekt at der skal være 0 eller 1 forwardslash /

Du kan lige få hele min rewrite rule:
RewriteRule ^([^/]+)/?([^/]*)/?([^/]*)/?([^/]*)/?([^/]*)/?$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3&level4=$4&level5=$5 [QSA,L]

Den ser overskuelig ud, men det er egentlig bare det samme regex igen og igen.

http://127.0.0.1/igangvaerende-projekter/solvangen/plantegning/a-lejlighederne/type-102-a/
Avatar billede barf Nybegynder
23. marts 2005 - 08:21 #3
Hov, kom til at ramme send-knappen :)

Det ovenstående link er et eksempel på hvordan et link kan se ud. Det link vil jeg så via min rewrite rule splitte op i 5 variabler ($level1, $level2 osv.) og sende til index.php

P.s. det hjalp ikke at escape ?-tegnet.
Avatar billede rednex Nybegynder
23. marts 2005 - 08:30 #4
Jeg tror faktisk du kan gøre det lidt smartere end det. PHP kan håndtere requests som ser sådan her ud: http://127.0.0.1/index.php/igangvaerende-projekter/...

Det gør jo din rewrite rule noget nemmere at arbejde med. Det kræver kun at PHP er installeret som module i stedet for CGI. Parametrene findes i $_SERVER['PATH_INFO'] og ser sådan her ud: /solvangen/plantegning/a-lejlighederne/type-102-a/. Derefter kan du lave en
list($l1, $l2, $l3, $l4, $l5) = explode('/', $_SERVER['PATH_INFO'], 5);
Avatar billede barf Nybegynder
23. marts 2005 - 21:52 #5
Hej igen rednex.
Jeg kan desværre ikke bruge dit forslag. Jeg får en:
Notice: Undefined index: PATH_INFO

Tilgengæld har jeg efter en laaaang kamp fået løst mit rewrite problem.
Af en eller anden grund er det meget begrænset hvad jeg kan benytte i mit regex, så der for kom det til at se sådan her ud (og ja, det er en grim måde at lave det på):

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/(.+)/(.+)/(.+)/$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3&level4=$4&level5=$5 [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/(.+)/(.+)/(.+)$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3&level4=$4&level5=$5 [NC]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/(.+)/(.+)/$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3&level4=$4 [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/(.+)/(.+)$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3&level4=$4 [NC]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/(.+)/$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3 [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/(.+)$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3 [NC]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)/$ /?level1=$1&level2=$2 [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/(.+)$ /?level1=$1&level2=$2 [NC]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)/$ /?level1=$1 [NC]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^(.+)$ /?level1=$1 [NC]

Alt det ovenstående kan jeg på min egen server klare med:
RewriteRule ^([^/]+)/?([^/]*)/?([^/]*)/?([^/]*)/?([^/]*)/?$ /?level1=$1&level2=$2&level3=$3&level4=$4&level5=$5 [QSA,L]
Avatar billede rednex Nybegynder
23. marts 2005 - 23:45 #6
Ja køn er den ikke men hvis det ikke kan være anderledes.. :o)Men du fik da løst dit problem, og det er jo det der tæller.
Avatar billede japping Nybegynder
24. marts 2005 - 09:03 #7
rednex --> jeg vil sørge for at kigge ind på www.eksperten.dk hver hele time.
Avatar billede barf Nybegynder
26. marts 2005 - 12:16 #8
Jeg lukker lige her. Tak for hjælpen!