Avatar billede coolzone Nybegynder
22. marts 2005 - 10:27 Der er 8 kommentarer

XML/Docbook doctype problem

Hvorfor virker dette ikke?

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="xml-artikel-skabelon.xsl"?>
<!DOCTYPE book PUBLIC "-//OASIS//DTD DocBook XML V4.2//EN" "http://www.oasis-open.org/docbook/xml/4.2/docbookx.dtd">

Docbook formattet har nogle smarte funktioner med f.eks. <footnote>, men jeg vil gerne kunne bruge encoding="ISO-8859-1", kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2005 - 12:01 #1
Det er lidt svært at gætte hvad det er der ikke virker - men da du spørger om encodingen kunne det tyde på at du får en "Cannot switch encoding..." fejl fra XSLT processoren?

Hvis det er tilfældet, skal du sørge for at dit XSLT ikke er sat til at outputte f.eks. UTF-8 eller UTF-16.

/CS
Avatar billede coolzone Nybegynder
22. marts 2005 - 12:20 #2
Firefox giver fejlen:
XML Parsing Error: not well-formed

XSL dokumentet er ikke sat til noget output format.

Så snart jeg fjerner ISO encoding eller DOCTYPE taggen forsvinder problemet. Jeg tænkte at det er fordi docbook ikke kan bruge iso-8851-9 måske?
Avatar billede coolzone Nybegynder
22. marts 2005 - 12:24 #3
Hmm, det ser ud som om at docbook kun kan bruge utf encoding! Man that sucks!
Avatar billede coolzone Nybegynder
22. marts 2005 - 12:31 #4
Og hvis man så vælger at bruge ren XML og ønsker at den skal validere så skal man skrive en tilsvarende lang XSD fil, og så kan man ikke bruge footnote funktionen. Hmm, jeg ikke, hvor smart jeg synes det her er!
Avatar billede coolzone Nybegynder
22. marts 2005 - 12:32 #5
Alene XSL filen er en halv kilometer!
Avatar billede coolzone Nybegynder
22. marts 2005 - 13:07 #6
Og benytter man sig af encoding="iso-8859-1" i xsd, så spiller det heller ikke! Betyder det at xml schema ikke kan arbejde med 8859-1?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2005 - 14:02 #7
Hvor ligger XSL filen? (link...)

"Not well-formed" tyder jo på en fejl i en af filerne - XMLSchema kan fint bruge iso-8859-1, har gjort det masser af gange...

Hvordan ser din XML file ud? (link...)

/CS
Avatar billede janegil Nybegynder
29. marts 2005 - 15:18 #8
Mon ikke du skal bruke xsl:output for a generere DOCTYPE i resultatet, heller enn å sette en DOCTYPE direkte inn i XSLT? (Sistnevnte betyr vel strengt tatt at stilarket ER en DOCBOOK?)

Se http://www.w3.org/TR/xslt#output