Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2001 - 05:20 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

Photoshop

Jeg har taget en masse billeder med et digital kamera og vil nu printe dem ud på en farve printer.
Jeg har via photoshop prøvet at lave det i 10x15 størrelse, men jeg er ikke helt tilfreds med kvaliteten.
Skal man købe noget specielt papir?
Hvordan gør man i photoshop, for at få den bedste kvalitet?
Avatar billede lhawk Nybegynder
28. marts 2001 - 06:49 #1
For at få en god kvalitet skal du bruge glossy paper.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. marts 2001 - 07:39 #2
Du kan købe noget meget godt PHOTO GLOSSY papir fra hørgren, og farverne bliver vandfaste efter udprintning. Samtidig ligner det rigtige billeder.

link: http://www.hoergren.dk/divprod.htm

/per
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
28. marts 2001 - 08:05 #3
Har du sat størrelsen op eller ned og hvilket filformat var de i før du ændrede dem?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
28. marts 2001 - 08:38 #4
Det er faktisk ikke så meget Photoshop som din printer vi skal intressere os for.

Derfor hvilken printer har du?

Generelt - køb det bedste papir der passer til printeren, indstil printerdriveren til dette papir og prøv så.

Kender du noget til ICC-styring???

Sluttelig hvilken udgave af Photoshop ønsker du at printe fra?

Det er desværre ikke en en-knap funktion at få det til at spille sammen.
Avatar billede tumebone Nybegynder
28. marts 2001 - 09:01 #5
du kan også stille kvaliteten på din printer
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
28. marts 2001 - 09:31 #6
Jeg forstod det sådan at han var træt af kvaliteten af billedet, men på skærmen og han søgte efter et råd om hvordan man forstørrer uden at ødelægge kvaliteten.

Jeg ville anbefale at man klippede billedet ind i et word-dokument inden man udskrev. Så har man meget bedre kontrol med det til udskrift og når man så udskrev det kunne man sætte udskriftskvalieten til maximum.

Jeg ville bare lige kende formatet først.
28. marts 2001 - 09:54 #7
ckt>> Du kan med fordel bruge Filter > Sharpen > Sharpen eller Sharpen Edges(prøv dig frem) inden udprintning, da det gør at kanter ikke flyder så meget sammen. En fordel for din printer.

Og så noget OK papir som der er anbefalet på denne side.
Avatar billede kbruun Nybegynder
28. marts 2001 - 11:15 #8
Hvad er opløsningen på de digitale billeder du har taget og hvad mener du med 10x15 - er det pixels eller cm ?
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2001 - 14:37 #9
Puha... jeg vender tilbage med udddybende forklaring, når jeg får lidt tid.
Avatar billede mowo Nybegynder
01. april 2001 - 22:17 #10
Når du arb. med billeder taler vi dpi.
dpi er den opløsning dit biller er lavet i! Jo højre dpi jo bedre kvalitet.
Hvis du skal bruge dine biller på et print, og kvaliten skal være god, må du alså op i dpi.
Hvis du scanner et farve billede ind, vil 300 dpi give et rimelig resultat.
Derefter kan du behandle det i f.eks Photoshop, med hensyn til selve størelsen (de fysiske mål) f.eks 10 x 10 cm.
Taler vi til tryk skal dine dpi, være utrolig høje - få at opnå prof kvalitet.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
02. april 2001 - 17:46 #11
...øh, det var da ikke megen hjælp du fik!