Avatar billede myen Nybegynder
21. marts 2005 - 23:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til integrale

Hej jeg sidder med dette integrale:

int(4xcos(2x)) dx

Og så vil jeg høre om der er nogen der kunne tænke sig at hjælpe mig med det? Jeg vil mene at man skal bruge partiel integration, og jeg har også prøvet, men kan ikke få det til at passe :( Det er nok det der 2x der generer mig.

Er der nogen der vil hjælpe lidt? :)
Avatar billede myen Nybegynder
21. marts 2005 - 23:38 #1
Jeg glemte forresten at sige at grænserne går fra 0 til pi/4
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
22. marts 2005 - 00:44 #2
Vi sætter u= cos(2x) og v= 4x, og benytter os af partiel integration
§(uv)dx = Uv-§(Uv')dx

u= cos(2x) => U= ½*sin(2x), for v= 4x => v'= 4, ved indsættelse fås nu:

½*sin(2x)*4x-§(½*sin(2x)*4)dx

(1.led ganges 4x med ½ og 2.led ganges ½ med 4 og sættes uden for int-tegnet), dvs.

2x*sin(2x)-2§[sin(2x)]dx. Ved int. af sin(2x) fås -½*cos(2x), dvs.

2x*sin(2x)-2*[-½*cos(2x)] => 2x*sin(2x)+cos(2x)+K

Ved indsættelse af grænserne 0 til pi/4, får jeg det bestemte integrale til: 0,57

Kan det passe?
Avatar billede myen Nybegynder
22. marts 2005 - 12:37 #3
Ja det passer med at integralet skal gi' 0,57! :) Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede myen Nybegynder
22. marts 2005 - 12:46 #4
Jeg har forresten lige et spøgsmål mere hvis det går an? :) Jeg har det her integrale: (x^2-2)/x og så vil jeg spørge om det ikke skal løses vha. substitution hvor t=x?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
22. marts 2005 - 15:20 #5
Hmm..umiddelbart ville jeg bare forkorte med x i hvert af ledene, og så integrere hver af de to summer, dvs.

f(x)= (x^2-2)/x = x^2/x - 2/x = x - 2/x, dvs.

f(x)= x - 2/x => §(x - 2/x)dx => F(x)= ½*x^2-2*ln(x)+K

Så skulle det vist være ordnet! ;)