Avatar billede htmlkongen Novice
21. marts 2005 - 19:55 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

Overføre penge internt i familie

Jeg skal overføre 750.000 kroner til et familiemedlem. Hvor meget skal gå i skat ca? Han skal ha' så han _har_ 750.000. Så jeg betaler bare det ekstra som skatten koster. Hvor meget skal jeg så betale? Er der ikke noget med at der er et maxbeløb om året ?
Avatar billede kenp Novice
21. marts 2005 - 19:57 #1
jo det er vist omkring 50000 som man kan gøre gratis til børn.

Ellers skal du til at kigge på arve reglerne.
Avatar billede kox Nybegynder
21. marts 2005 - 19:58 #2
*host* kenp > jeg har rodet mig ud i noget "hjælp" her, gider du kaste et blik http://www.eksperten.dk/spm/602069?

kongen > sorry for spam
Avatar billede weblex Nybegynder
21. marts 2005 - 20:03 #3
Måske kan du bruge dette link:

http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm
Avatar billede a1a1 Novice
21. marts 2005 - 20:11 #4
det er perverst at man ikke engang kan give sine egne penge væk :o)
Avatar billede weblex Nybegynder
21. marts 2005 - 20:11 #5
873.053 kr. (hvis det ikke er din kone). 120 kilo til skattefar :o/
Avatar billede a1a1 Novice
21. marts 2005 - 20:11 #6
(uden at betale skat)
Avatar billede a1a1 Novice
21. marts 2005 - 20:13 #7
hvad egentlig hvis det er til ens mor/far?
Avatar billede a1a1 Novice
21. marts 2005 - 20:14 #8
brødre skal åbentbart betale skat (fra tax.dk side):
Gaver til andre end den nærmeste familie
Gaver til andre end den nærmeste familie, vil i almindelighed blive indkomstbeskattet7). Det er f.eks. tilfældet, hvis man giver en gave til en bror eller til en ansat.
Avatar billede izemate Nybegynder
21. marts 2005 - 20:20 #9
Nu ved jeg ikke hvor meget du vil gøre i det, men mener der findes nogle måder at undgå at skulle betale så meget i skat. kan selvfølgelig ikke lige huske hvordan :-(

a1 > ja det er jo fuldstændig åndsvagt, og nu hvor der er betalt skat af pengene 1 gang før
Avatar billede edvardj Novice
21. marts 2005 - 20:48 #10
Rent juridisk er der ikke noget til hinder for, at du kan give dine børn gaver her og nu, og fordelen er jo, at de derved sparer boafgift, som de ellers skulle betale på et senere tidspunkt.

Du kan i 2004 give hvert barn 51.500 kr. uden at der skal svares gaveafgift.

Men fred og ro er jo også behageligt, så mon ikke det var forsøget værd at komme til enighed om problemet, og eventuelt få overtalt din hustru til en mere positiv holdning. Der er jo trods alt penge at spare for børnene.

Ellers læs her --->>> http://www.danicapension.dk/DanicaNyLivrente
Avatar billede a1a1 Novice
21. marts 2005 - 20:51 #11
ja, men sådan er det danske samfund nu.....

først betaler dit arbejde moms
så betaler du skat
hvis du så vil ryge, drikke og køre bil (evt. samtidigt ;o))
så skal du betale afgifter
hvis du vil give dine penge væk
så betaler du skat
hvis du vinder i lotto
så betaler du skat (er dog betalt på forhånd)

og når du dør skal du betale for at blive begravet :o(
Avatar billede belle Nybegynder
21. marts 2005 - 21:21 #12
den nemme måde er vel bare at oprette en konto i eget navn med de penge på og derefter give det familliemedlem der skal have pengene en fuldmagt til at administrere kontoen. Så giver du ham ikke pengene men han kan bruge dem på samme måde som dig. og på den måde ingen skat. ved så ikke helt hvordan det vil gå hvis personen køber hus eller bil for pengene og skattevæsnet spørger om hvor han har de penge fra... men hvis de bare skal stå og trække renter og bruges til almindelig leveomkostninger er der ikke noget problem i det
Avatar billede belle Nybegynder
21. marts 2005 - 21:22 #13
forresten - overstående er ikke opfordring til skattesnyd men udelukkende et tanke eksperiment der ikke bør følges
Avatar billede izemate Nybegynder
21. marts 2005 - 21:26 #14
Mener også der er noget med man kan købe et hus "sammen" og så lade den anden overtage det og på den måde have et hus til en værdi af 750k, og derfor sælge det eller andet. dog lidt besværligt :-)
Avatar billede krusell Nybegynder
22. marts 2005 - 00:22 #15
Du kan også bare lave det som et rente og afdragsfrit lån.
Så slipper man også for skat mener jeg. Har ikke prøvet det selv dog, så ved ikke alle detaljer der...
Avatar billede exp Juniormester
22. marts 2005 - 00:25 #16
izemate >>
Det du beskriver der, er faktisk det der ligger til grund for alle forældrekøbene af lejligheder i fx København og Århus.
Der er ved at blive dæmmet op for denne type "skatteomgåelse", men pt. er der muligheden.

Et ikke urealistisk tankeeksperiment (der ikke er ulovligt pt.):
En toværelses, 50m2 i Århus centrum.
Pris: kr. 1.500.000
Far køber og udlejer til søn for mindste lovlige husleje (kr 600/m2 p.a.)

Med skattefradrag etc gav det en udgift for HELE familien (Fars udgifter+søns husleje) på 32.000 pr. år. For en ejerlejlighed. Lige midt i Århus.
Heri er beregnet, at farmands udgifter afregnes som arveforskud (de ca. kr. 50.000 p.a.)
Avatar billede sexpac Nybegynder
22. marts 2005 - 03:04 #17
Hvor for alt det besværd??? rejs hen til din bror for 2000-3000kr i bil hvis han er i udlandet... Giv ham pengene der... Gæm pengene i dørene eller ind i reservehjulet... Kom alle pengene i en pose og tape den rundt om fælget og smæk den op i bagagen igen og nyd turen i mens :)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
22. marts 2005 - 07:38 #18
Og vil han ikke have dem, så lej et værelse hos mig på hotellet så skal du nok kopmme af med dem :-)
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
22. marts 2005 - 17:03 #19
hvad med at overføre dem via netbanken :D
Avatar billede pallas Nybegynder
22. marts 2005 - 22:33 #20
Ikke nærtbeslægtede: beløbet er personlig indkomst. dvs 8% i AM-bidrag og ca. 40 % i skat.

Din gave skal selvangives og skat mv. betales næste år. Det vil sige, at du skal ca. give det dobbelte beløb, og vedkommende skal så betale skat mv.

Du kan ikke "bare" betale skatten mv. for vedkommende - for det beløb er også personlig indkomst.

Ikke den smarteste metode vil jeg mene, idet du "forærer" skattefar ca. 750 000 kr.

Hvis pengene skal bruges til feks at starte virksomhed, er det efter min mening bedre at købe et A/S eller ApS, ansætte vedkommende som direktør og aflønne bl.a med aktier, hvorved han/hun på et tidspunkt har "overtaget" virksomheden.

Ikke nemt at svare konkret, da du ikke oplyser ret meget :-)
Avatar billede butcher9999 Nybegynder
23. marts 2005 - 00:06 #21
Jeg mener, at du bør følge krussels råd. Du kan låne ham pengene afdragsfrit, såfremt der er lavet "låne-papir" på det. (snak evt. med din bankrådgiver).

Og så betaler han selvfølgelig den månedlige ydelse (hvis han nu husker det).
Avatar billede pallas Nybegynder
23. marts 2005 - 18:57 #22
htmlkongen: kommer du med flere oplysninger så du kan få et brugbart svar ? feks - hvad er familiemedlemmet til dig ? bror ? er jeres forældre levende ? dit barn ? rimelig vigtigt for at kunne give et konkret svar :-)
Avatar billede htmlkongen Novice
24. marts 2005 - 12:46 #23
Pallas>> Undskyld, har ikke lige været så meget herinde her i ferien :) Skal nok besvare dit spørgsmål :) Det er til min bror - og ja vores forældre er levende - ingen børn.

Kox>> "Gaver til andre end den nærmeste familie, vil i almindelighed blive indkomstbeskattet7). Det er f.eks. tilfældet, hvis man giver en gave til en bror eller til en ansat." jeps det er til min bror. Som gave... Så det skal beskattes. helt ok - skulle bare lieg høre hvor meget der skulle beskattes... :)

Belle>> Fin idé ;) , men vil være på lovens side, så vil da lige undersøge det... :)

Kasperjensen>> ?

Pallas>> Forresten  - nej det er ikke så smart hvis man kan undgå skattefar, men hvis det er nødvendigt så gør jeg det gerne. _vil_ være på lovens side.. :)

Men tak for indputs :) - smid svar alle dem der har hjulpet, så vil jeg skrive hvad løsningen bliver :)
Avatar billede weblex Nybegynder
24. marts 2005 - 13:12 #24
svar :o)
Avatar billede pallas Nybegynder
24. marts 2005 - 13:44 #25
Mit forslag er som følger, og helt legalt:

Du og bror udfærdiger en låneformular, rentefrit familielån. Det er specielle regler for låneformularen, feks må der IKKE stå noget om afdragsordning med mere. Det bedste vil være at købe formularen hos feks www.familieadvokaten, den koster 200 kr og 250 kr hvis du vil have den tilsendt pr mail.

Du sætter derefter 750 000 kr ind på brors konto, og opretter en konto hvor han kan afdrage på lånet.

I år må man afgiftsfrit give 52 700 kr til nært beslægtede. Det vil sige at mor og far kan få ialt 105 400 kr af dig. Hvad de vi bruge pengene til - må de jo selv om, men !! jeg har hørt en lille fugl synge om at en af deres sønner har en større gæld.
Avatar billede belle Nybegynder
24. marts 2005 - 15:16 #26
jamen her er der så et svar fra mig... og hvis du har flere penge du vil af med og din bror ikke kan modtage dem stiller jeg mig gerne tilrådighed :P
Avatar billede belle Nybegynder
24. marts 2005 - 15:17 #27
hov - det er her et svar :D
Avatar billede htmlkongen Novice
25. marts 2005 - 20:34 #28
Hey gutter og gut-inder: Mange tak for hjælpen ! Super! A++