Avatar billede dantheman Nybegynder
20. marts 2005 - 20:09 Der er 9 kommentarer

problemer med danske tegn i ASP-formmail

Hej
Jeg har lavet en formmail i asp. problemet opstår når folk instaster noget med ÆØÅ, så kommer teksten til mailen som fx.: Ø ect... er der noget man kan gøre for at ÆØÅ vil komme rigtigt med i mailen??? sitet bliver hostet hos B-one.dk
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2005 - 10:14 #1
Hej hvilken formmail-komponent bruger B-one.dk? Hvis det er Jmail mener jeg du skal skrive:

JMail.Charset = "ISO-8859-1"

Dette skal du skrive i dit asp-script som indeholder alt det som der er om JMail...

Så skulle den gerne skriv ÆØÅ og æøå som det skal se ud...!

Skriv endelig tilbage hvis det ikke virker...!

Med venlig hilsen

Dan
Avatar billede dantheman Nybegynder
23. marts 2005 - 07:46 #2
Hej og tak for svaret. det virker ikke umiddelbart.
Jeg ved ikke om det er Jmail b-one bruger... hmm det eneste der står er at det er chili asp eller noget i den retning. Jeg må nok indrømme at jeg ikke er så fandens meget inde i det...
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 09:05 #3
Hej

Okay. Du bliver nødt til at undersøge hvilken mail-komponen B-one bruger... Du kunne jo eventuelt skrive til deres support...

Som udgangspunkt vil jeg tro at du stadig skal skrive:

JMail.Charset = "ISO-8859-1"

Men måske skal der ikke stå "JMail" først, men i stedet for navnet på det program som du bruger...

Men kan du ikke sende mig noget kildekode på det du bruger, ellers kan jeg ikke rigtigt komme videre...

Med venlig hilsen

Dan
Avatar billede ras2000 Nybegynder
23. marts 2005 - 09:38 #4
Session.LCID = 1030 kunne også sættes ind. Kender ikke så meget til Jscript, men jeg kunne forestille mig at b-one havde session.lcid = 1033 eller deromkring.
Avatar billede dantheman Nybegynder
23. marts 2005 - 12:03 #5
kilden ser således ud:
du skal ikke tage dig af de mærkelig tegn, det er fordi jeg har åbnet det på min mac:

<%
on error resume next
modtager = "info@vizone.dk"
navn = request.form("navn")
vej = request.form("vej")
nr = request.form("nr")
by = request.form("by")
alder = request.form("alder")
tlf = "Tlf.: "&request.form("tlf")
request.form("varRadioSpg") & " = " & request.form("varRadio")

JMail.Charset = "ISO-8859-1"
Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.To = modtager
IF request.form("afsender") = "" THEN objMail.From = modtager ELSE objMail.From = request.form("afsender")
objMail.Subject = "Katalogbestilling"
objMail.Body = "KÊre Dan "&vbcrlf& navn & " ¯nsker at bestille Jeres nye katalog. " &vbcrlf&vbcrlf& navn & " vil gerne have kataloget tilsendt til f¯lgende adresse:" &vbcrlf&vbcrlf& navn &vbcrlf& vej &" "& nr &vbcrlf&by & vbcrlf &tlf& vbcrlf&vbcrlf &"Personens alder er: "& alder& " Âr"
objMail.Host = "smtp1.b-one.nu"
objMail.Send
Set objMail = Nothing

Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.From = modtager
objMail.to = request.form("afsender")
objMail.Subject = "Katalogbestilling"
objMail.Body = "Tak for din interesse" & vbcrlf&"Du vil i l¯bet af f dage modtage vor brochure - kontakt os venligst, hvis du vil have oplysning om nÊrmeste forhandler." & vbcrlf&vbcrlf&"Med venlig hilsen/Best regards,"& vbcrlf&"Dan Ravn"& vbcrlf&"vizone"objMail.Host = "smtp1.b-one.nu"
objMail.Send
Set objMail = Nothing

%>
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2005 - 15:02 #6
Hej1

Jeg kan da se at det er CDONTS og ikke JMail at du bruger. I så fald vil jeg tro du skal skrive: objMail.Charset = "ISO-8859-1"
Sådan at dit script nu skal se sådan her ud:
<%
on error resume next
modtager = "info@vizone.dk"
navn = request.form("navn")
vej = request.form("vej")
nr = request.form("nr")
by = request.form("by")
alder = request.form("alder")
tlf = "Tlf.: "&request.form("tlf")
request.form("varRadioSpg") & " = " & request.form("varRadio")

Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.Charset = "ISO-8859-1"
objMail.To = modtager
IF request.form("afsender") = "" THEN objMail.From = modtager ELSE objMail.From = request.form("afsender")
objMail.Subject = "Katalogbestilling"
objMail.Body = "KÊre Dan "&vbcrlf& navn & " ¯nsker at bestille Jeres nye katalog. " &vbcrlf&vbcrlf& navn & " vil gerne have kataloget tilsendt til f¯lgende adresse:" &vbcrlf&vbcrlf& navn &vbcrlf& vej &" "& nr &vbcrlf&by & vbcrlf &tlf& vbcrlf&vbcrlf &"Personens alder er: "& alder& " Âr"
objMail.Host = "smtp1.b-one.nu"
objMail.Send
Set objMail = Nothing

Set objMail = Server.CreateObject( "CDONTS.NewMail" )
objMail.Charset = "ISO-8859-1"
objMail.From = modtager
objMail.to = request.form("afsender")
objMail.Subject = "Katalogbestilling"
objMail.Body = "Tak for din interesse" & vbcrlf&"Du vil i l¯bet af f dage modtage vor brochure - kontakt os venligst, hvis du vil have oplysning om nÊrmeste forhandler." & vbcrlf&vbcrlf&"Med venlig hilsen/Best regards,"& vbcrlf&"Dan Ravn"& vbcrlf&"vizone"objMail.Host = "smtp1.b-one.nu"
objMail.Send
Set objMail = Nothing

%>

Prøv med dette!!!

Så tror jeg at det vil virke... Men jeg har ikke den store erfaring med CDONTS og dennes parametre, jeg arbejder selv med JMail...

Hilsen

Dan
Avatar billede dantheman Nybegynder
03. april 2005 - 16:42 #7
Undskyld det har taget så lang tid at svare, men der skal vel også være plads til en ferie indimellem.
Jeg har testet den kode du har skrevet, men den virker ikke :( ÆØÅ sr sådan her ud:  Ã?Ã?Ã?
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2005 - 16:58 #8
Hej

OK...

Så er jeg bange for at jeg desværre ikke kan hjælpe dig...

Jeg ved ikke så meget om CDONTS... Jeg bruger som sagt JMail...

Med venlig hilsen

Dan
Avatar billede dantheman Nybegynder
03. april 2005 - 18:22 #9
Øv... :(