Avatar billede 1borup1 Nybegynder
20. marts 2005 - 15:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tilknytte flere felter fra tabel til anden tabel

Hej,

håber i kan hjælpe. Er løbet ind i lidt problemer med Access.

Eksempel:
En klasselokale kan have flere ting tilknyttet (overhead, tavle, projektor, computer osv)

Jeg har lavet to tabeller med tilhørende felter.

Klasselokale
-placering
-størrelse
-inventar

Inventar
-overhead
-projektor
-tavle
-computer

Mit problem er jeg skal kunne tilknytte flere felter til et klasselokale. (Et lokale kan godt have både en tavle
og en computer f.eks.)

Men hvordan gør jeg dette i praksis i Access? som jeg har lavet det nu kan der kun tilknyttes et stk inventar til
inventar-feltet i Klasselokale tabellen. Men jeg vil gerne have at man kan "afkrydse" alt det inventar der passer til lokalet
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 15:49 #1
Lav en 3. tabel indeholdende:

- Primær nøgle fra tabellen "klasselokale".
- Ja/Nej felt repræsenterende hver af de 4 typer inventar.

I Tabellerne "klasselokale" og "Inventar" opretter du primære nøgler (gerne Autonummerering). I din 3. tabeller plukker du så de forskellige inventartyyper med combobokse. Opret desuden relationer mellem din 3. tabel og de 2 andre.
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
20. marts 2005 - 16:16 #2
tak for det hurtige svar

Jeg har lavet en tredje tabel, og oprettet primærnøgler
Nu ser det således ud:

Klasselokale
-KlasselokaleID
-placering
-størrelse
-inventar

Inventar
-InventarID
-overhead
-projektor
-tavle
-computer

Samlingsrelation
-SamlingsrelationID
-Klasselokale_fremmednøgle
-overhead (ja/nej felt)
-projektor(ja/nej felt)
-tavle(ja/nej felt)
-computer(ja/nej felt)

Men hvordan skal relationerne se ud? Håber du har et bud, jeg er lidt lost.
Jeg har styr på hvordan man laver combobokse i Access, men mener du at hvert ja/nej felt skal pege via combobokse på det tilsvarende felt i Inventar tabellen?
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 16:21 #3
Det med relationer til beggge tabeller var nok lidt forhastet.

I inventartabellen er der jo ikke flere data knyttet til samme inventartype, så her brhøver du rent fasktisk ingen relation.

I tabellen med klasselokaler skal du bruge en relation for at hente tilknyttede data ind i en forespørgsel / formular.

Du kan evt. prøve at sende db til.

mugs@mail.dk
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
20. marts 2005 - 16:47 #4
Hej mugs,
jeg har sendt den til din emiail. du skal have tak for det.
Jeg tror ikke det er så avanceret, jeg er bare ikke den store access/db haj.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
20. marts 2005 - 17:27 #5
Hvorfor kan du ikke nøjes med tabellen Klasselokale og et afkrydsningsfelt for hver type
inventar?
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
20. marts 2005 - 17:32 #6
Det kunne jeg principielt også, men hvis der er rigtig meget inventar i rummet bliver antallet af records i tabellen enormt stort.
Og har designmæssige årsager ville jeg også mene at man bør adskille sådanne oplysninger. Men det kan godt være jeg ender med at måtte gøre det på den måde.
Avatar billede mugs Novice
20. marts 2005 - 18:02 #7
Db er returneret. Jeg har flyttet et par felter og ændret i relationerne.
Avatar billede 1borup1 Nybegynder
21. marts 2005 - 09:16 #8
Hey Mugs,
tak for hjælpen.
jeg havde egentlig troet man burde ligge det i en separat tabel, men dette fungerer ligeså fint.
Avatar billede mazlar Nybegynder
21. marts 2005 - 12:54 #9
kunne man få jer til at lave eksemplet som simpel sql? altså oprettelsen af de 2 tabeller samt relationer?