20. marts 2005 - 15:42Der er
8 kommentarer og 1 løsning
tilknytte flere felter fra tabel til anden tabel
Hej,
håber i kan hjælpe. Er løbet ind i lidt problemer med Access.
Eksempel: En klasselokale kan have flere ting tilknyttet (overhead, tavle, projektor, computer osv)
Jeg har lavet to tabeller med tilhørende felter.
Klasselokale -placering -størrelse -inventar
Inventar -overhead -projektor -tavle -computer
Mit problem er jeg skal kunne tilknytte flere felter til et klasselokale. (Et lokale kan godt have både en tavle og en computer f.eks.)
Men hvordan gør jeg dette i praksis i Access? som jeg har lavet det nu kan der kun tilknyttes et stk inventar til inventar-feltet i Klasselokale tabellen. Men jeg vil gerne have at man kan "afkrydse" alt det inventar der passer til lokalet
- Primær nøgle fra tabellen "klasselokale". - Ja/Nej felt repræsenterende hver af de 4 typer inventar.
I Tabellerne "klasselokale" og "Inventar" opretter du primære nøgler (gerne Autonummerering). I din 3. tabeller plukker du så de forskellige inventartyyper med combobokse. Opret desuden relationer mellem din 3. tabel og de 2 andre.
Men hvordan skal relationerne se ud? Håber du har et bud, jeg er lidt lost. Jeg har styr på hvordan man laver combobokse i Access, men mener du at hvert ja/nej felt skal pege via combobokse på det tilsvarende felt i Inventar tabellen?
Det kunne jeg principielt også, men hvis der er rigtig meget inventar i rummet bliver antallet af records i tabellen enormt stort. Og har designmæssige årsager ville jeg også mene at man bør adskille sådanne oplysninger. Men det kan godt være jeg ender med at måtte gøre det på den måde.
kunne man få jer til at lave eksemplet som simpel sql? altså oprettelsen af de 2 tabeller samt relationer?
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.