Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 19:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Tekstskift + fade ind og ud

Hej eksperter.

Jeg har brug for en, der har forstand på javascript. Det jeg vil opnå er følgende: En funktion der skifter mellem 2 tekster (er lavet og fungerer). Problemer er så, at jeg gerne vil have teksterne til at fade ind og ud når de skifter.

Jeg har lavet følgende: (Håber i kan tyde det, det er skrevet ind i en Literal, da jeg skal udskrive det codebehind i en ASP.Net fil).

Literal js = new Literal();
js.Text += "<script type='text/javascript'>\n";

js.Text += "var arrText = new Array();\n";
js.Text += "arrText[0] = 'Tekst1';\n";
js.Text += "arrText[1] = 'Tekst2';\n";
js.Text += "var textToShow = 0;\n";

js.Text += "function fadeOut()\n";
js.Text += "{\n";
js.Text += "var thDiv = document.getElementById('text_holder_div');\n";
js.Text += "if(thDiv.filters.alpha.opacity <= 100)\n";
js.Text += "{\n";
js.Text += "thDiv.filters.alpha.opacity += 5;\n";
js.Text += "setTimeout('fadeOut()',100);\n";
js.Text += "}\n";
js.Text += "};\n";

js.Text += "function fadeIn()\n";
js.Text += "{\n";
js.Text += "var thDiv = document.getElementById('text_holder_div');\n";
js.Text += "if(thDiv.filters.alpha.opacity >= 0)\n";
js.Text += "{\n";
js.Text += "thDiv.filters.alpha.opacity -= 5;\n";
js.Text += "setTimeout('fadeIn()',100);\n";
js.Text += "}\n";
js.Text += "};\n";

js.Text += "function showText()\n";
js.Text += "{\n";
js.Text += "var thDiv = document.getElementById('text_holder_div');\n";
js.Text += "fadeOut(thDiv);\n";
js.Text += "thDiv.innerHTML = arrText[textToShow];\n";
js.Text += "fadeIn(thDiv);\n";
js.Text += "textToShow = (++textToShow) % arrText.length;\n";
js.Text += "t = window.setTimeout('showText()', 10*1000);\n";
js.Text += "};\n";

js.Text += "</script>\n";
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 19:57 #1
Glemte måske at nævne, at der slet ikke sker en fading. Teksterne skifter helt fint som de skal.
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 20:02 #2
Ja ok.. så kan jeg se, at jeg kalder mine funktioner (fadeOut og fadeIn) med min div som parameter - men det er bare fordi jeg har testet med lidt af hvert. Se venligst bort fra parametret.
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2005 - 20:04 #3
Prøv at kigge på den, jeg har her: http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html, den dur også på andre browsere end M$IE !-)

-- eller kig i http://www.eksperten.dk/spm/481785, hvor der også var noget fade-noget ...

I begge tilfælde er det billeder, som fader, men de kan umiddelbart udskiftes med et andet element !o]
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 20:36 #4
Jeg kigger... :-)
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 21:03 #5
Dit script ser ud til at gøre nøjagtigt hvad jeg vil, jeg kan bare ikke få det til at fungere, når jeg sætter det ind i mit dokument :-) Gider du prøve at se om du kan finde fejlen? Fejlen jeg får er: "OpC[...] er null eller ikke et objekt."

js.Text += "var OpC = new Array();\n";
js.Text += "var endOpC = new Object();\n";
js.Text += "var ie = (document.all)?true:false;\n";
js.Text += "var moz = (navigator.userAgent.indexOf('Gecko')>-1);\n";

js.Text += "function startOpChange(elm,end,tim){\n";
    js.Text += "if(!ie && !moz){\n";
        js.Text += "return;\n";
    js.Text += "}\n";

    js.Text += "var idx = OpC.length;\n";
    js.Text += "for(var i=0;idx>i;i++){\n";
        js.Text += "if(OpC[i][0]==elm){\n";
            js.Text += "clearInterval(OpC[i][4]);\n";
            js.Text += "idx = i;\n";
            js.Text += "break;\n";
        js.Text += "};\n";
        js.Text += "OpC[idx] = new Array();\n";
    js.Text += "};\n";
    js.Text += "if(idx==0){\n";
    js.Text += "OpC[idx] = new Array();\n";
    js.Text += "};\n";

    js.Text += "if(ie){\n";
        js.Text += "actOp=elm.filters.alpha.opacity;\n";
    js.Text += "}else{\n";
        js.Text += "actOp=(elm.style.MozOpacity*100);\n";
    js.Text += "}\n";

    js.Text += "if(actOp!=end)\n";
    js.Text += "{\n";
        js.Text += "OpC[idx][0]=elm;\n";
        js.Text += "OpC[idx][1]=actOp;\n";
        js.Text += "OpC[idx][2]=end;\n";
        js.Text += "OpC[idx][3]=(end>actOp)?1:-1;\n";
        js.Text += "var delayTime = Math.floor((tim*1000)/Math.abs((actOp-end)));\n";
        js.Text += "OpC[idx][4]=setInterval(\"opChange(idx)\",delayTime);\n";
    js.Text += "};\n";

js.Text += "function opChange(idx){\n";
    js.Text += "OpC[idx][1]+=OpC[idx][3];\n";
    js.Text += "if(ie){\n";
        js.Text += "OpC[idx][0].filters.alpha.opacity=OpC[idx][1];\n";
    js.Text += "}else{\n";
        js.Text += "OpC[idx][0].style.MozOpacity=Math.min(0.99,OpC[idx][1]/100);\n";
    js.Text += "}\n";

    js.Text += "if(OpC[idx][1]==OpC[idx][2]){\n";
        js.Text += "clearInterval(OpC[idx][4]);\n";
        js.Text += "return;\n";
    js.Text += "};\n";
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2005 - 21:12 #6
Det er nok fordi du har fkernet en ganske lille detalje, som er _meget_ vigtig:

    js.Text += "if(actOp!=end)\n";
    js.Text += "{\n";
        js.Text += "OpC[idx][0]=elm;\n";
        js.Text += "OpC[idx][1]=actOp;\n";
        js.Text += "OpC[idx][2]=end;\n";
        js.Text += "OpC[idx][3]=(end>actOp)?1:-1;\n";
        js.Text += "var delayTime = Math.floor((tim*1000)/Math.abs((actOp-end)));\n";
        js.Text += "OpC[idx][4]=setInterval('opChange('+idx+')',delayTime);\n";
    js.Text += "};\n";
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 21:36 #7
Det var bestemt ikke min mening at ændre i dit script, så det har været et uheld. Men med din rettelse får jeg nu ingen fejl, dog bliver opacity stadig ikke ændret :/
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2005 - 21:37 #8
Kan du prøve at linke til en udgave ?-)
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 21:39 #9
Ja, hvis du har en mail eller en messenger adresse :-) Det er ikke lige en opgave alle skal kunne se ind til videre.
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2005 - 21:41 #10
-- min mail-adresse er ikke svær at finde, men ellers er det mit brugernavn på gmail ...
Avatar billede martins Nybegynder
19. marts 2005 - 21:44 #11
Mail sendt
Avatar billede roenving Novice
19. marts 2005 - 21:59 #12
Det er fordi, du skal have forskellige elementer, for det er hele elementet, som udfører ind- og udfadingen !-)

Så showtext således:

var textToShow = 0;
var numDiv = 1;
function showText()
{
var thDiv = document.getElementById('text_holder_div'+numDiv);
startOpChange(thDiv,0,1);
numDiv = numDiv==0?1:0;
var thDiv = document.getElementById('text_holder_div'+numDiv);
textToShow = (++textToShow) % arrText.length;
thDiv.innerHTML = arrText[textToShow];
startOpChange(thDiv,100,1);
t = window.setTimeout('showText()', 2000);
};

-- og så dine divs således:

<div id='text_holder_div' style="position:relative">
  <div id='text_holder_div0' style='position:absolute;filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;'></div>
  <div id='text_holder_div1' style='position:absolute;filter:alpha(opacity=0);-moz-opacity:0;'></div>
</div></td>
Avatar billede martins Nybegynder
20. marts 2005 - 21:25 #13
Mange tak for din hjælp. Det virker perfekt. Lig et svar, så skal du få point :-)
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2005 - 21:26 #14
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
20. marts 2005 - 21:34 #15
-- og tak for point ;~}