Avatar billede rasmusc Nybegynder
18. marts 2005 - 17:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Motherboard vil ikke starte når jeg har sat HD og CD i

Hejsa,

Har sat et nyt giga-byte GA 8VM533 i maskinen sammen med en stang 512-3200 og en celeron 2.4

Nuvel - første gang bootede den fint. Jeg slukkede og satte HD og CD i, men så ville den ikke starte.

Ud med HD og CD og så vil den sgu stadig ikke starte!

Tager jeg batteriet ud og sætter det i igen starter den (hver anden gang).

Er det batteriet der er dødt? Lige nu er jeg dog kommet i BIOS - kan jeg der se hvor meget batteriet har tilbage?

Skal jeg fortage mig noget i BIOS ud over at sætte dato og tid?

ras
Avatar billede tazly Nybegynder
18. marts 2005 - 17:38 #1
Hvor langt kommer du i opstartsprocessen, når du har problemet? Er der bare helt sort skærm, eller kommer der en skærm, hvor RAM tælles op osv?
Avatar billede rasmusc Nybegynder
18. marts 2005 - 17:45 #2
lige nu er jeg kommet i BIOS. Men hver gang jeg sætter HD og CD i starter den slet ikke. Bare sort skærm ... og når jeg har taget HD og CD ud og vil tænde igen ... ja så er der stadig sort skærm.

Et par gange har jeg fået:

"CMOS checksum error - Defaults loaded". Men jeg har også haft batteriet ude ... og et nyt kommer i om en times tid. Jeg håber sgu det er det rigtige, fruen hjembringer fra Falkoner Alle ;-)

ras
Avatar billede gl.k. Nybegynder
18. marts 2005 - 18:12 #3
Er der allerede nogle bundkortdriver installeret på drevet eller er det en helt ny harddisk ?

Ellers - vær sikker på du kører med en fsb på 100mhz ( indstilles i bios ), hvis det er en Celeron på FSB 400 ;-)
Avatar billede rasmusc Nybegynder
18. marts 2005 - 19:02 #4
disken er tom bortset fra diverse skrammel som gamle dokumenter og den slags. Men intet OS ... burde jeg smide disken i en anden maskine og installere OS?

Jeg aner ikke om cpu'en er 400FSB ... og hvor i BIOS ser jeg om den kører 100mhz?

ras
Avatar billede rasmusc Nybegynder
18. marts 2005 - 19:03 #5
Dern står "CPU Clock 133 mhz" men den kan ikke vælges og der er et "x" foran.

ras
Avatar billede gl.k. Nybegynder
19. marts 2005 - 00:04 #6
Hvis det er en ældre Celeron ( ikke Celeron D ), så skal Du finde en indstilling i dit bios " CPU speed " evt. hedder det også manual/2400mvh/3200mhz (kig ind i din manual). Sæt værdien til manual eller også 2400mhz og juster bagefter evt. værdien FSB til 100, hvis den ikke gøre det automatisk.

Indstil så også i bios "1st Boot Device" til at være dit CD rom drev og starte PC med din Windows CD ind i drevet.
Avatar billede tazly Nybegynder
19. marts 2005 - 01:01 #7
Hvis k's forslag ikke virker, så tjek følgende:

1) Hvis CD og HD sidder på samme IDE-kabel, skal den ene være master og den anden slave. Det sætter du med jumpere på selve enhederne, Spørg hvis du ikke ved hvordan.

2) Er din strømforsyning stor nok? Nyere maskiner kræver en del juice.
Avatar billede rasmusc Nybegynder
19. marts 2005 - 09:30 #8
Hejsa,

Jeg kan sgu ikke huske om strømforsyningen er 300w eller mere ... men den er rimelig ny (og meget støjsvag) og den burden vel kunne trække MB, CPU, HD og CD under alle omstændigheder.

HD sidder på det ene IDE og er sat til Master ... CD er på det andet IDE og ligeledes sat til Master. Men det er faktisk et ældre cd-drev g på HD kan man sætte den til noget i retning af "Master with non-ata slave" eller noget i den stil ...

Angående CPU så ander jeg faktisk ikke hvor gammel den er, men den har muligvis noget tid på bagen.

Nuvel - har haft batteriet ude for at slette CMOS og nu starter den BIOS (uden HD dog) og skriver:"main processor: Genuine Intel CPU 2.40 GHz (133x18)"

og videre: "CMOS checksum error - Defaults loaded" og "Warning!! Your CPU has been changed. Please setup CPU HOST clock in chipset features setup"

CD er 1st boot device ...

Kan det tænkes at cd-drevet er så gammelt, at det ikke kan bruges af MB?

Men det undrer mig nu at den slet ikke vil starte så snart HD og CD kommer i ... hvis CD var defekt burde den vel kunne starte alligevel (CD har siddet i anden maskine og virket til i går).

ras
Avatar billede gl.k. Nybegynder
19. marts 2005 - 11:09 #9
Prøv gå ind i bios under " chipset features " og sæt CPU host clock til 100.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
07. april 2005 - 13:38 #10
Any news ? Smider lige et svar også.