Avatar billede gadebarnet Nybegynder
17. marts 2005 - 09:50 Der er 3 kommentarer

select hjælp til sidste dato og id

skal bruge en select som gør følgende:

select alt med nyeste dato og fra samme sted id

dato felt: str_dato
sted felt: str_sted

dato er datetime
sted er int

JEg har prøvet mig ligt frem, men jeg kan sku ikke lige se hvordan det skulle kunne lykkes...

Jeg tænkte på at lave noget vb(asp) som tager alt sådan her:

select * from tabel order by str_dato desc

og så løbe igennem indtil at dato og sted ikke er samme som sidste record, men det er jo ikke optimalt, eller hvad ?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
17. marts 2005 - 13:48 #1
SELECT * FROM tabel WHERE str_sted = hvad_det_nu_skal_være AND str_dato = (SELECT MAX(str_dato) FROM tabel)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
17. marts 2005 - 13:54 #2
Det hedder en subquery, og det kan gøre livet lettere. Man pas på at du ikke laver noget der bliver for tungt. Denne er der absolut ingen problemer med
Avatar billede janus_007 Nybegynder
17. marts 2005 - 19:48 #3
Jo den er der netop en del problemer med.
For hver rækker den skal matche skal den finde max dato  i tabellen - pyhaa..., gør derfor hellere sådan her:

Declare @max_dato
select @max_dato = max(str_dato) from tabel
select * from tabel where str_sted = hvad_det_nu_skal_være and str_dato = @max_dato

På en måde laver du kan et max opslag og sparer en røvfuld i performance ;O)

Hygge