Avatar billede lasserasch Juniormester
16. marts 2005 - 20:36 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruger jeg Mysql sammen med ASP (Udskrive data fra tabel)

Hejsa.

Har leget en del med asp. Dog ikke med MySQL. I hvertfald ikke sammen med ASP, hjemmesider osv.

Jeg har en database, hvor jeg gerne vil trække nogle data ud fra, som jeg så gerne vil have vist i browseren. Jeg har bakset mig frem til følgende kode :

<%

strSQL = "SELECT * FROM Kunde "
Set objConn = Server.CreateObject( "ADODB.Connection" )
objConn.ConnectionString = "Driver={MySql};Server=localhost;Database=mindatabase;UID=mitbrugernavn;PASSWORD=mitpassword"
objConn.Open()
Response.Write( strSQL )
objConn.Execute( strSQL )

%>

Databasenavn, brugerid og password er selvfølgelig noget andet i virkeligheden. Tabellen jeg vil have data fra hedder kunde. Jeg ønsker at udskrive alle poste og alle felter i tabellen.

Ser koden helt forkert ud? Det som jeg får som resultat er : SELECT * FROM Kunde

med hvis baggrund og sort tekst. Som var det en ganske alm. variabel jeg havde angivet.

Håber nogle kan give en ide til, hvor jeg skal begynde. Hvad er fremgangsmåden og hvor jeg evt. kan finde nogle let forståelige guider til hvordan jeg trækker data ud af min database med ASP, samt lægger data i databasen osv osv osv...
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 20:40 #1
Har du arbejdet med ASP og andre databaser ?

Den eneste forskel på forskellige databaser kan være connection string !

(men der er no ofte lidt små forskelle i SQL syntax etc.)
Avatar billede lasserasch Juniormester
16. marts 2005 - 20:59 #2
Jamen, hvilken kode skal jeg bruge for at hente data fra tabellen og skrive den ud til skærmen?
Avatar billede lasserasch Juniormester
16. marts 2005 - 21:00 #3
Og nej. Jeg har indtil nu hentet alle mine data fra tekstfiler. Det er jo ikke specielt hensigtmæssigt, så jeg ville gerne se om jeg kunne lære lidt omkring brug af databaser sammen med mysql!
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:04 #4
Super simpelt eksempel:

<%
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Driver={mySQL};Server=localhost;Option=16834;Database=Test;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "SELECT * FROM T1",con
Do While Not rs.EOF
  Response.Write rs("F1") & " " & rs("F2") & vbCrLf
rs.MoveNext
Loop
Set rs = Nothing
Set con = Nothing
%>
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:05 #5
Super simpelt eksempel:

<%
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Driver={mySQL};Server=localhost;Option=16834;Database=Test;"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open "SELECT * FROM T1",con
Do While Not rs.EOF
  Response.Write rs("F1") & " " & rs("F2") & vbCrLf
rs.MoveNext
Loop
Set rs = Nothing
Set con = Nothing
%>
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:05 #6
hov den kom 2 gange
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:07 #7
http://www.w3schools.com/ado/default.asp

var nok et godt sted at starte
Avatar billede lasserasch Juniormester
16. marts 2005 - 21:09 #8
Jeg forstår koden nogenlunde. Dog har jeg lige et spørgsmål til! Hvad betyder ("F1)
og hvad betyder ,con fra select linien?

Forsøger mig lige med dit eksempel!

Tak!
Mvh.
Lasse.
Avatar billede kostehvaddetvil Nybegynder
16. marts 2005 - 21:09 #9
Smør vaseline på din køler! Så skal du se resultater!!!
Avatar billede kostehvaddetvil Nybegynder
16. marts 2005 - 21:10 #10
Det var et svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:12 #11
F1 og F2 er feltnavne
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:12 #12
,con gør at den query udføres på den connection som lige er åbnet
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:14 #13
og et lidt mere seriøst svar
Avatar billede lasserasch Juniormester
16. marts 2005 - 21:15 #14
Nu får jeg følgende fejl! Kan godt være det måske virker som om jeg er lidt dum, men jeg skal jo lære det på en måde!

Kan du fortælle mig hvad jeg nu gør galt?

Bruger koden du skrev. Har ændret denne linie :
rs.Open "SELECT * FROM T1",con

til
rs.Open "SELECT * FROM Kunde",con
da min tabel hedder det. Selvfølgelig også brugernavn og password til databasen.

Sun ONE ASP VBScript runtime (0x800A0CC1)
ADO Could not find the object in the collection corresponding to the name or ordinal reference requested by the collection.
/test.asp, line 8
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 21:17 #15
Hvad er linie 8 ?
Avatar billede lasserasch Juniormester
16. marts 2005 - 21:19 #16
Nu virker det sgu! Tak for hjælpen Arne V!

Altid rart når nogle giver en hjælpende hånd her i forummet!