Avatar billede themepark Nybegynder
14. marts 2005 - 22:33 Der er 9 kommentarer

Rod og descendants templates

Jeg skal love for at det her XSLT volder mig problemer :(

Jeg vil gerne udføre noget kode på mine elementer, og så få et eller andet output ud af det. Det vil jeg så gerne putte ind i en BODY, så jeg får et HTML dokument.

<xsl:stylesheet version="2.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
  <xsl:template match="/">
    <HTML>
    <HEAD>
    <TITLE></TITLE>
    </HEAD>
    <BODY>
    <xsl:apply-templates select="*"/>

    </BODY>
    </HTML>
  </xsl:template>

  <xsl:template match="*">
Noget kode
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Da jeg skal udføre min kode på alle elementerne i mit XML dokument, er jeg nødt til at matche på *, og det bruger jeg så til apply-templates. Men alligevel får jeg kun mit rod element med, og får dermed åbenbart ikke udført koden i min template match. Men hvad skal jeg egentlig så skrive, for stadig at kunne gøre det sådan?

Venlig hilsen
Michael K. P.
Avatar billede janegil Nybegynder
15. marts 2005 - 00:55 #1
I <xsl:apply-templates select="*"/> er select i beste fall overflødig, prøv <xsl:apply-templates/>.
Avatar billede janegil Nybegynder
15. marts 2005 - 00:57 #2
Avatar billede themepark Nybegynder
17. marts 2005 - 13:08 #3
Hmm...okay...men jeg vil lige prøve at omformulere mig. Jeg vil nemlig gerne udføre noget kode på mit rod element (det gør jeg med /, den er jeg fint med på), og så vil jeg gerne udføre noget kode på ALLE dens descendants, f.eks. at skrive dem med fed skrift (altså noget i stil med <b><xsl:value-of select="."></b>).

Alle de elementer, jeg så får skrevet ud med value-of, vil jeg gerne have puttet ind i mine BODY tags, derfor matchen på /. Mit problem er bare, at jeg ikke kan gennemskue, præcis hvad jeg skal skrive i select i apply-templates, og hvad jeg skal skrive i match i template, for at det virker. Og er copy nødvendig der?
Avatar billede janegil Nybegynder
17. marts 2005 - 13:21 #4
Jeg tror
<xsl:apply-templates select="*"/>
anvender template på det første elementet av hvilken som helst type, mens
<xsl:apply-templates/>
anvender templates på alle elementer av hvilken som helst type.
Avatar billede janegil Nybegynder
17. marts 2005 - 13:24 #5
Hvorvidt su skal bruke copy, avhenger av hvordan din XML source ser ut. Hvis du fx transformerer <tekst>abc</tekst> til <b>abc</b> bruker du
<xsl:template match="tekst">
  <b><xsl:apply-templates/></b>
</xsl:template>
Avatar billede themepark Nybegynder
17. marts 2005 - 13:28 #6
Jeg kan altså stadig ikke se, hvad jeg bør skrive i apply-templates og i template match :( Min XML er i stil med <element>tekst, og lige nu er det eneste, jeg vil skrive ud, bare tekst, altså med value-of.
Avatar billede themepark Nybegynder
17. marts 2005 - 15:08 #7
Kan du sige mig, hvad jeg helt præcist skal skrive i <xsl:apply-templates> og i <xsl:template match=""> for at det kan bruges således, som jeg har skrevet?
Avatar billede janegil Nybegynder
17. marts 2005 - 15:22 #8
kanskje jeg forstår mere hvis jeg får se et lite eksempel på XML-sourcen din?
Avatar billede themepark Nybegynder
17. marts 2005 - 15:40 #9
Ja, et lille eksempel kan jeg da snildt smide på :)

<elm>A
  <elm>B
    <elm/>C
  </elm>
  <elm/>D
</elm>

Så lige nu vil jeg bare have skrevet A B C D ind mellem mine BODY tags.