Avatar billede starfish Nybegynder
14. marts 2005 - 20:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gennemløbe og gemme et drevs fil og directory info i en fil

Hej eksperter.

Jeg er ved at lære C# og sætter mig for at løse diverse underlige problemstillinger for at lære noget af det.

Hvad jeg konkret har tænkt mig at lave lige nu er et program som kan gennemlæse en cd og gemme strukturen i en fil.

Programmer bliver sikkert ikke færdigt, men hvis det gør, skal det bruges til indexsering af mine cd'er. ;)

Så det der skal gemmes er dir strukturen inkl. filer og disses størrelse, type, etc.

Så gode forslag til hvordan jeg griber problemet an modtages meget gerne. Jeg vil nemlig helst ikke bruge tid på at designe og løse problemet på den bedste måde efter alskens OO forskrifter. Er der nogen der har rigtigt gode og effektive ider er jeg meget åben, da jeg som sagt er ved at lære sproget -- og man lærer nu mest ved at arbejde med konkrete problemer.

Så:

Hvordan opbevarer jeg bedst sådan en dir struktur i memory og hvordan kan jeg represæntere den på fil til gen-indlæsning?

Hvordan traverserer jeg bedst igennem et drev med dirs og subirs. Behøver ikke konkret sourcekode, men måske noget pseudokode. Gerne med beskrivelse af hvordan jeg kan organisere mine klasser i libs/dll'er og hvad der bør/kan laves som static metoder/klasser, da det jo er meget nyt for mig.

På forhånd tak for hjælpen og tiden brugt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:26 #1
Umiddelbart tror jeg at det bedste ville være at gemme data i en database
fremfor som en avanceret in memory struktur som du serialiserer til og deserialiserer
fra disk.

System.IO namespace har DirectoryInfo og FileInfo klasser som kan bruges til
at finde den information du skal bruge.
Avatar billede starfish Nybegynder
14. marts 2005 - 20:43 #2
Jeg har allerede noget kode, som kan finde dirs og filer (netop lavet med DirectoryInfo og FileInfo) men det med en database vil jeg helst undvære, da jeg ikke bryder mig om at man skal have en db for at kunne bruge programmet.

Jeg kan forstå at hvis jeg bruger serialize så er det en hel del overhead i størrelse og hastighed? Så jeg er kommet frem til at jeg måske skal have laver min egen filtype, som jeg kan gemme i?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:48 #3
Jeg tror ikke at du kan lave noget hurtigere end serialize og deserialize !
Avatar billede lifo Nybegynder
15. marts 2005 - 02:26 #4
jeg begynte på et cd katalog program for nogen tid siden
jeg droppede det før det blev færdigt
men den scanner alle filerne og det er muligt at browse mellem cd'erne
og søge efter en fil
jeg gemmer min data i en Firebird database
det er kun en dll som skal være i samme mappe som programmet

om jeg får din mail så kan jeg sende dig mit projekt som du så kan lure lidt på
Avatar billede starfish Nybegynder
15. marts 2005 - 19:51 #5
Det vil jeg da gerne lure lidt på. Du kan skrive til "eksperten AT soje.dk"
hvor AT = @ og uden spaces self. :)
Avatar billede starfish Nybegynder
30. oktober 2005 - 19:07 #6
lukker