Avatar billede nizo Nybegynder
14. marts 2005 - 17:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kryptering og afkryptering

Er der nogle der kan give mig et link der kan forklare hvordan afkryptere et password fra i ens MySQL db?
Evt. et program?
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 17:27 #1
Hvilken type password er der tale om?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 20:34 #2
Hvis det er password for MySQL brugere så kan du ikke, da de er hashet
(envejs krypteret).
Avatar billede nizo Nybegynder
14. marts 2005 - 21:38 #3
Bare almindelige password fra en input der bliver tilføjet til MySQL db'en og krypteret. Jeg har hørt der vist nok skulle være et program til det.
Krypteringen er jo stabil dvs. at den vil altid være det samme og ikke varierende..
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2005 - 21:48 #4
krypteret hvordan ?
Avatar billede nizo Nybegynder
14. marts 2005 - 22:10 #5
Naar du udfylder et almindelig input med password type og tilføjer det til db'en, saa hvis man kigger i den row det er tilføjet, staar der bare en masse tal og bogstaver..
Fx. 47d8e6d6e6e7734yr7e9 eller noget..
Avatar billede leif Seniormester
14. marts 2005 - 22:25 #6
Det får den da ikke bare ved Input Type Password !
Avatar billede madssj Nybegynder
15. marts 2005 - 13:09 #7
Hvis du skal have det oprindelige tekst ud fra en hash skal du lave et bruteforce angreb på hashen.

Her er et program til det (der findes sikkert bedre - er blot resultatet af en google søgning).

http://www.insidepro.com/eng/passwordspro.shtml
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 13:15 #8
nizo: brutefroce er ikke noget du rent faktisk har lyst til at køre ofte.. det er TUNGT..
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 13:27 #9
Det er vist en underdrivelse.

Hvis nu et f.eks. tager 100000 år at lave et brute force angreb, så er der
nogen naturlige begrænsninger på hvormange gange man laver det.

:-)
Avatar billede nizo Nybegynder
15. marts 2005 - 20:54 #10
Jeg forstaar bare ikke at det ska være saa svært at afkryptere noget der har været let at kryptere..
Men tak for linket!
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2005 - 21:06 #11
Nu har du jo ikke fortalt os endnu hvordan der er krypteret, så vi aner
jo ikke om dine data er nemme eller svære at dekryptere.

MySQL's egne password er svære at dekryptere og det er et bevidst valg.
Man har valgt algoriment for at den skal være det.
Avatar billede madssj Nybegynder
15. marts 2005 - 21:06 #12
Det er ikke kryptering - det er hashing!

Og hvad ville pointen desuden være med at kryptere noget hvis det var let at dekryptere?

Du kan læse mere om hashing her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function
http://en.wikipedia.org/wiki/MD5
http://en.wikipedia.org/wiki/SHA
Avatar billede nizo Nybegynder
16. marts 2005 - 21:28 #13
madssj, det første link du sendte har været rigtigt behjælpig, saa derfor, gi et svar.
Avatar billede madssj Nybegynder
16. marts 2005 - 21:30 #14
Svar :)