Avatar billede rossoneris Nybegynder
14. marts 2005 - 15:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Notes Mysterie

I en resource database som bliver brugt til bookning af forskellige lokaler er der et MEGET stort mysterie!!

Flere folk har adgang til at gå ind og booke rum i databasen, men i den ene uge går det galt. Hvis person "A" går ind og booker et sted imellem mandag d. 28 marts til søndag d. 3 april og f.eks. vælger at booke et rum fra 15.30 til 16.00.

På den andre pc`er står denne bookning fra 16.30 til 17.00

Det samme gælder hvis andre personer booker et møde, så er bookningen 1 time foran hos Person "A"

Det der er mest mystisk er så at denne time forskydning KUN gælder denne uge. Booker man et rum i en af de andre uger passer tidspunktet på alle.

Hvad i alverden er der galt - er det notes klienten det er galt med eller kan man lave en slags "re-generering" af hele databasen
Avatar billede jogii Nybegynder
14. marts 2005 - 15:48 #1
Kig på sommertidsindtillingerne for den "klient" som er en time "forud".
Hvornår belv disse reservationer foretaget? Hvis brugeren "lige nu" ikke kan genskabe problemet (forsøg gerne med bokninger i den uge som giver problemer), så kan det være midlertidigt at brugeren kørte med en anden tidszone-indstilling.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
14. marts 2005 - 15:56 #2
Jeg kan genskabe problemet når som helst i den pågældne uge. Personen "A" er altid en time foran i forhold til alle andre klienter
Avatar billede jogii Nybegynder
14. marts 2005 - 16:09 #3
Hvilken uge? Er det den uge hvor vi er tæt på at skifte til sommertid?
Hvis ja, så mangler eller har pågældende bruger vistnok problemer med NOTES.INI indstillngen DSTLAW. Min ser sådan ud:
  DSTLAW=3,-1,1,10,-1,1
Den betyder noget i stil med :
Skift til sommertid den sidste (-1) søndag (1) i 3. måned og skift til vintertid den sidste (-1) søndag (1) i 10. måned.
Giver det mening?
Avatar billede charl8 Nybegynder
15. marts 2005 - 10:50 #4
Hej, jeg blander mig lige.
Dette er et meget typisk problem for notes - og et der giver godt med arbejde.
Du er nødt til at få alle Notes brugere og alle Domino servere til at køre med sommertid og i samme tidszone. Heldigvis har Notes fjernet de fleste indstillinger hos brugeren i R5, så du kan nøjes med at rette i Windows instillingerne.

Vær opmærksom på, at Windows arbejder med flere tidszoner i GMT+01. Alle skal have præcis samme zone, før det virker optimalt.

Er du så heldig, at der er brugere, der anvender en ældre version af Notes klienten, skal du endvidere være opmærksom på, at der i lokationsdokumentet også kan være indstillinger fra sommertid. Denne skal også sættes hos alle brugerne.

Selv om du får rettet op på dette, vil de aftaler, der er oprettet af brugeren, mens tidsindstillingerne har været forkerte, ikke blive rettet til. Brugeren skal derfor slette og oprette aftalerne igen, for at de bliver vist med korrekt klokkeslet i kalenderen.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
15. marts 2005 - 11:22 #5
Jogii - Den der linie kunne jeg slet ikke finde i vedkommendes notes.ini fil. Jeg forsøgte at tilføje den, hvilket intet hjalp.
Så prøvede jeg universal metoden og installerede notes igen, hvorefter tiden pludselig passede overens med de andre.

:)
Avatar billede jogii Nybegynder
15. marts 2005 - 12:01 #6
Hvilken uge handlede det om?
Avatar billede rossoneris Nybegynder
15. marts 2005 - 12:32 #7
mandag d. 28 marts og ugen ud
Avatar billede jogii Nybegynder
15. marts 2005 - 16:44 #8
Det er jo lige den uge det handler om. Vi skifter til sommertid natten til Søndag d. 27.  (sidste søndag i marts). Der var engang for 3-4 år siden, hvor Europa som helhed ændrede tidspunktet for ikrafttræden af sommertid. Når man fjerner værdien "DSTLAW" fra NotesINI så kan det være at klienten indstiller sig de gamle værdier.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
23. marts 2005 - 16:41 #9
Læg et svar - eller så gør jeg ;)