Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 10:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Checkboxe - slet fra database?

Hey eksperten..

Jeg er ved at lave sådan at man kan slette ting i en database ud fra checkboxe, men kan ikke få det til at virke. Checkbox data kommer fra en database. Jeg ligger lidt kode så i kan se hvad jeg mener.

Først har vi siden med checkboxe:

(det skal lige siges at jeg ikke har særlig meget styr på php så bær over med mig :))

<?php
//gæstebog
mysql_connect("server", "bruger", "pass");
mysql_select_db("database");
$resultat = mysql_query("select navn from database order by navn");
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
extract($raekke);
?>
<form name="navn" action="del.php" method="post">
<input type="checkbox" name="navn"><?php print "$navn"; ?><br><?php } ?>
<input type="submit" value="Slet indlæg">
</form>

Derefter sender den dig videre til del.php som skulle slette de markerede checkboxe fra databasen. Del.php ser sådan ud:

<?php
mysql_connect("server", "bruger", "pass");
mysql_select_db("database");
//$navn = $_POST['navn']; udkommenteret, hvorfor kan jeg ikke huske.
$updateSQL = "DELETE from database where navn='$_REQUEST[navn]'";
mysql_query($updateSQL);
print "Opdaterer databasen, vent venligst!";
print "<script>document.location.href='slet.php';</script>";
?>

Nogen ide om hvad jeg skal gøre for at få det til at virke? :D
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 11:19 #1
Du giver kun din checkbox et navn, ikk en value!

<form action="del.php" method="post">
<?php
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
echo"<input type=\"checkbox\" name=\"db_name[]\" value=\"". $raekke[navn"] ."\">". $raekke[navn"] ."<br />\n";
}
?>
<input type="submit" value="Slet">

her bruges så [] i "name", for at få et array at lege med!!!

del.php

foreach($_POST["db_name"] as $del_navn) {
mysql_query("DELETE FROM `database` WHERE `navn` = '". $del_navn ."'") or die (mysql_error());
}
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 11:20 #2
Hov, mangler selvf. en " i
$raekke[navn"]

Skal være
$raekke["navn"]
Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 11:46 #3
Hmmm forstår ikke helt det sidste i det du har skrevet...altså det med foreach...
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 11:50 #4
Ved at give din checkbox et navn med [] tilsidst, får du et array
Derfor kan du bruge en foreach() til at slette i DB
Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 11:53 #5
okay...fatter jeg godt nok ikke så meget af...har prøvet lidt og den melder ingen fejl og sletter heller ikke i db´en.. Her er koden til de 2 sider efter opdatering med det du skrev..

<?php
mysql_connect("localhost", "root", "snickers");
mysql_select_db("gb");
$resultat = mysql_query("select navn from gb order by navn");
//while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
//extract($raekke);
?>
<form action="del.php" method="post">
<?php
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
echo"<input type=\"checkbox\" name=\"gb[]\" value=\"". $raekke["navn"] ."\">". $raekke["navn"] ."<br />\n";
}
?>
<input type="submit" value="Slet">
</form>

Del.php:

<?php
mysql_connect("localhost", "root", "snickers");
mysql_select_db("gb");
foreach($_POST["gb"] as $del_navn) {
mysql_query("DELETE FROM `gb` WHERE `navn` = '". $del_navn ."'") or die (mysql_error());
}
print "Opdaterer databasen, vent venligst!";
print "<script>document.location.href='slet.php';</script>";
?>
Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 11:53 #6
lol nice.. :D
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 12:07 #7
?
virker det eller virker det ikke?

<form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post">
<?php
for($i = 1; $i <= 5; $i++) {
echo"<input type=\"checkbox\" name=\"mycheckbox[]\" value=\"". urlencode("Navn ". $i) ."\">Navn ". $i ."<br>\n";
}
?>

<input type="submit" value="Vis">
</form>

<?php
if(isset($_POST["mycheckbox"])) {
    foreach($_POST["mycheckbox"] as $vaerdi) {
    echo urldecode($vaerdi) ." blev valgt.<br>\n";
    }
?>
Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 12:11 #8
Sorry men er slet ikke med, men koden virker ikke indtil videre. Hvad er den kode til, du lige har skrevet?
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 12:26 #9
Den er blot et testeksempel på brugen af [] som name i en form
Prøv den af!
Du kan også prøve denne, som del.php

<?php

if(isset($_POST["gb"])) {
    if(is_array($_POST["gb"])) {

        foreach($_POST["gb"] as $del_navn) {
        echo"DELETE FROM `gb` WHERE `navn` = '". $del_navn ."'<br>";
        }

    }else{
    echo"_POST[\"gb\"] er IKKE at array!";
    }
?>
Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 12:32 #10
Smider du lige et svar? :)
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 12:35 #11
Kan jeg godt! :O)

B.t.w. kender en fyr vi kalder for "flap"
Fordi han har store ører! :O)
Har du osse det? :O)))))
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 12:36 #12
Hov!
Avatar billede sukos Juniormester
14. marts 2005 - 12:38 #13
Og forresten, hvis der kan forekomme mellemrum i navn, elelr danske speciel tegn, så brug
urlencode($raekke["navn"]) som value
og urldecode($del_navn) når du sletter
Avatar billede flappen Nybegynder
14. marts 2005 - 12:46 #14
hehe jeg har ikke store øre....skulle bare bruge et navn :D