Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 02:52 Der er 46 kommentarer og
2 løsninger

Visuelt Værktøj.

Hej eksperter.

Jeg søger et program/værktøj hvori, man kan sætte en "default database" som man så kan søge i, og ændre diverse felter, alt efter hvem man er logget ind som.

Nogle der kender et sådan program/værktøj??

Har mysql 4.1 server, administrator og query_browser.

Men syntes ikke rigtigt at query_browseren vil gøre som jeg gerne vil.

Kan dog bruge administrator og query_browser til at ændre på tingene, men mangler stadig et til at søge osv.

Det jeg skal bruge det til er en film database over mine film, og hvem de er udlånt til, da jeg er temmelig træt af at jeg konstant glemmer hvem der låner film af mig... det bliver for dyrt i længden, når folk så ikke kommer tilbage med dem. :(
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 02:59 #1
Og så vil jeg lige høre om det er muligt at sætte det sådan op i MySQL at man f.eks. kun har tilladelse til at man kan select på det hele, men man kun kan køre Updates på bestemte felter.

f.eks.

i en film database, har man:

Titel: Select
Beskrivelse: Select
Udlånt: Select, Update
Udlånt Til: Select, Update
Udlånt Hvornår: Select, (Systemet sætter selv den givende dato ind, YYYY-MM-DD)

Muligt, eller må jeg drømme videre til det engang kommer i en nyere udgave af mysql?
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 03:00 #2
MySQLFront (http://www.mysqlfront.de/download.html) er et ganske interessant værktøj.

Men de øvrige ting kender jeg ikke lige muligheder for i MySQL - desværre.
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:00 #3
Med hensyn til hvad en bruger kan selecte etc så se på GRANT [1]. Den virker også på kolonne.. og jeg når det før barklund

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/grant.html
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 03:01 #4
Wee, jeg vandt ;)
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:02 #5
hmm.. gad vide med hvor høj præcision eksperten gemmer timestamps. Kunne være meget sjovt at se hvor lang tid der er imellem vores svar
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:02 #6
jaja.. du vandt.. du er virkelig dygtig
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 03:05 #7
Nu er exp jo bygget på mysql, så der er nok kun sekunder.
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:05 #8
I så fald kunne det være rart hvis vores dejlige arbejde loggede vores TCP pakker så vi kunne afgøre det..
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 03:07 #9
Og derudover kommer "barklund" også før "bromer" - så jeg vinder alligevel!
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:08 #10
det har jo ikke noget med noget at gøre.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 03:09 #11
*LOL* Ro på gutter. *GGGG*

Jeg kigger lige på de forskellige ting i har smidt. :D
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:15 #12
fint.. hvis du er en smule retfærdig anderkender du at eksperten har snydt mig.. det var  i virkeligheden mig der svarede først så derfor bør jeg få flest point.. eller.. bare flere end barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 03:16 #13
/me græder
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 03:16 #14
så er jeg tilfreds :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 03:20 #15
nu er jeg ved at tjekke om jeg kan bruge mysql-front, og hvis jeg ikke kan, så er du jo så endnu den eneste der har svaret rigtigt.

Men kan se at mysql-front kan lave det kolonne rettigheds sjov, som jeg skal bruge. *G*
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 03:43 #16
Uanset hvad jeg gør med MySQL-Front, så kan jeg kun få den til at søge, når jeg gør det manuelt... :(

Kan godt være jeg så skal ud i at programmere noget script værk, for at det virker. :(
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 15:10 #17
kan ikke rigtigt bruge MySQL-Front, da dens søge muligheder er ekstremt afgrænset. :(

Andre forslag?

eller er jeg nødt til at programmere det selv?
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 15:17 #18
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 15:20 #19
Avatar billede madssj Nybegynder
14. marts 2005 - 15:23 #20
Jeg vil gerne lige pointere at barklund har vundet jeres konkurrence bromer, da han jo har et lavere rid.
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 15:24 #21
madssj: Du skal ikke komme her og blande dig i noget du ikke har forstand på. Kan du så finde TCP loggen :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 15:31 #22
"Har mysql 4.1 server, administrator og query_browser.

Men syntes ikke rigtigt at query_browseren vil gøre som jeg gerne vil.

Kan dog bruge administrator og query_browser til at ændre på tingene, men mangler stadig et til at søge osv."

Det står der i toppen, så det må være svar nok til jeres svar med MySQL-Query. *G* :D
Avatar billede madssj Nybegynder
14. marts 2005 - 15:37 #23
blackscorpion: er det du egentlig vil have fat i, ikke at du lavet et system f.eks. i php til at gøre det for dig?

bromer: tcp logs for 14/03-2005 03:00:00.00000000 - 03:01:00.00000000 findes på bånd #0x2a - du skal frem til record ~1200.
Avatar billede bromer Nybegynder
14. marts 2005 - 15:41 #24
det er dit job.. kan du komme igang
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 23:34 #25
jeg skal lave en film database, til hjemmebrug.

Og så for ikke at lægge webserver og php ind, så tænkte jeg på om ikke der fandtes et visuelt værktøj til at søge osv i databasen, sådan at man kan bruge databasen uden andet installeret. :D
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 23:40 #26
Tja, en database er jo sjældent lavet til færdig gui - og skal du endelig bruge det, så er det nok Microsoft Access du leder efter. MySQL kræver en frontend - og om du bruger MySQL-Front, andre applikationer eller en webserver er umiddelbart et fedt - noget skal der til.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 23:43 #27
ja okey.. så skal jeg nok ud i at programmere det i php. *suk* Det var bare mere hvis jeg kunne slippe for at skulle lægge Apache og php ind. *G* :D
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 23:52 #28
Du kan vel også lave det i C eller Java, hvis du synes :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 23:55 #29
1. Kan ikke programmer C/C++
2. Mine Java færdigheder er ekstremt små.

Så Apache/PHP er nok løsningen.
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
14. marts 2005 - 23:56 #30
så hvis i lige gider smidt nogle svar, så får i point. :D
Avatar billede barklund Nybegynder
14. marts 2005 - 23:58 #31
Der skal da heller ikke være tvivl om, at jeg til hver en tid også havde valgt php til en sådan frontend - den slags kan man kaste ud af ærmet ret hurtigt efter at have lavet en del cms'er :)

--
Morten Barklund
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 00:00 #32
:)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
15. marts 2005 - 03:20 #33
yeah, men det havde været RET meget nemmere, hvis MySQL-Front's search havde virket ordenligt, istedet for bare at fortælle at der findes så og så mange poster i den og den tabel i den og den database osv. :D
Avatar billede madssj Nybegynder
15. marts 2005 - 09:19 #34
Du behøver nu altså ikke at bruge php sammen med Apache - du kan sagtens lave et lille program som fungere via. f.eks. curses og giver dig et interface der. Eller sådan et simpelt "tryk 1 for at ..." program.
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 09:23 #35
madssj: Du vil lave en trykknapstelefon ting?
Avatar billede barklund Nybegynder
15. marts 2005 - 12:45 #36
madssj ææælsker trykknaptelefoner - så skal den starte med at sige "du er nu nummer terapi i køen"...

Og tark for points ;)
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 12:49 #37
Det er et underligt sted at være i køen. Vi kan lave en kø der starter i terapi og hvor det næste nummer er givet ved 0.9i * gammelt tal.. så kan vi køre rundt om Origo i den komplekse plan.
Avatar billede barklund Nybegynder
15. marts 2005 - 12:58 #38
Det kunne faktisk være lidt spændende, hvis man en dag var i en kø og fik at vide, at man var nummer "-e^{i pi}".
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 13:02 #39
Umiddelbart er det jo okay at være nr 1 i køen, men det kommer jo meget an på hvilken funktion man benytter for at komme videre i køen. Hvis det for eksempel er f: t -> e^{t pi} så er det sgu surt
Avatar billede barklund Nybegynder
15. marts 2005 - 13:05 #40
f: t -> e^{i t}

Er da også meget skægt - så cirkler man bare ligeledes rundt og rundt i den komplekse plan :)
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 13:07 #41
Det var egenlig også den jeg mente.. fik bare skrevet pi istedet for i.
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 13:08 #42
tror man vil opleve nogle mærkelige placeringer i køen hvis funktionen ikke er holomorf..
Avatar billede barklund Nybegynder
15. marts 2005 - 13:10 #43
Det kan bare ødelægge hele ens dag, hvis man er i en kø, og pludselig er i en helt anden dimension fordi deres kø-funktion benytter sig af subspace-partikler :/
Avatar billede bromer Nybegynder
15. marts 2005 - 13:12 #44
og nu røg vi så væk fra noget smukt matematik til sort snak.. skam dig
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. marts 2005 - 00:48 #45
gutter.... i er underligt....
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. marts 2005 - 00:49 #46
Kommentar: madssj
"Du behøver nu altså ikke at bruge php sammen med Apache - du kan sagtens lave et lille program som fungere via. f.eks. curses og giver dig et interface der. Eller sådan et simpelt "tryk 1 for at ..." program. "

Det kunne være rart.. noget du kan lave? :D
Avatar billede madssj Nybegynder
16. marts 2005 - 09:09 #47
Ja, men det ville koste dig penge.

Du kan dog selv lave det uden de store problemer:
http://dk2.php.net/ncurses

Eller bare noget så simpelt som (jeg ved ikke lige om man kan bruge fscanf på $stdin - men prøv):
function read($fmt) {
    return fscanf($stdin, $fmt);
}

print "Vil du slutte programmet (j/n): ";
$ret = read("%c\n"); // blokere indtil der er kommet input

switch ($ret) {
case "j":
case "J":
    // slut program
    break;
case "n":
case "N":
default:
    funktion_der_printer_menuen();
}

Ganske simpelt :)
Avatar billede blackscorpion Nybegynder
16. marts 2005 - 19:04 #48
ja dit forslag er skam fint nok... hvis det så bare virkede på windows.

Men jeg laver det bare med apache/web som en web-application.