Avatar billede clubman1100 Nybegynder
13. marts 2005 - 18:57 Der er 4 kommentarer

Problemer med Skype og spil

Hej
Jeg er flyttet ind i et bofællesskab, hvor der er et trådløst internt netværk, som er koblet til internettet. Alt virker fint bortset fra nå jeg forsøger at bruge Skype eller spiller på nettet. Det virker ca. 30 sek, så mister jeg forbindelsen. Fyren der styre det, mener det er noget med udbyderen, men jeg har en mistanke om at det måske er en firewall i routeren. Jeg har også prøvet når der ikke er andre der bruger nettet.
Kan en firewall forårsage sådanne problemer? Jeg får jo trods alt forbindelse, bare ikke så længe.
Avatar billede steench Nybegynder
14. marts 2005 - 15:40 #1
En firewall kan lukke for porte.
Forskellige porte bruges af forskellige programmer.
Hvis en port, et bestemt program skal bruge ikke er åben, kan det ikke få forbindelse til omverdenen.

Der kan være firewall flere steder i din forbindelse. Hvis du Windows XP (servicepack 2), kan firewall være aktiveret.
Der kan være firewall i jeres udbyders forbindelser(sjældent tilfældet) og endelig i forbindelsen mellem bofællesskabets netværk og jeres udbyder. Den sidste bør være der.

På Skypes' hjemmeside kan man se hvilke porte programmet bruger. Den ser ud til at bruge porte der som regel er åbne. Men bed evt. administratoren om at tjekke dem.

Spil, tja.... forskellige spil bruger forskellige porte.

Der kan også være andre mulige fejlkilder. Tjek om du har adgant til alm. hjemmesider, når du oplever problemet.
Avatar billede clubman1100 Nybegynder
14. marts 2005 - 17:43 #2
Tak for svaret.
Jeg har tjekket vores router, og dens firewall er slået helt fra. Jeg har prøvet at slå windows firewall fra osgå, men det hjælper ikke. Kan det være noget med at udbyderen har nogle restriktioner på abonnementet, eller er min trådløse USB-pen måske i stykker?
Avatar billede steench Nybegynder
14. marts 2005 - 23:08 #3
Hvis du bruger trådløs adgang, kan du miste forbindelsen, hvis din PC er sat op til at slukke for dit netkort, for at spare på strømme. Hvis det er tilfældet, mister du helt forbindelsen til nettet.
Jeg kan ikke forestille mig, at det er jeres udbyder der giver dig disse problemer.
Avatar billede clubman1100 Nybegynder
15. marts 2005 - 18:28 #4
Hvor kan man se disse indstillinger?
Kan det evt. være en fejl i netkortet?