Avatar billede tagman Nybegynder
13. marts 2005 - 17:19 Der er 13 kommentarer

Kan Apache starte andre processer på andet end Port 80?

Hej alle!

Har lavet en web app, der via shell_exec i php starter en ny proces. Den skulle så køre på port XXXX - men i stedet kørte den på Port 80.

Er der nogle rettigheder jeg her har overset? Eller burde det bare køre ordenligt?

Programmet starter fint nok op, når f.eks. root kører det.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2005 - 18:47 #1
Hvad starter du helt præcist ?
Avatar billede tagman Nybegynder
13. marts 2005 - 19:19 #2
Ventrilo - det er et "snakke"-program. Har ikke læst om problemet før og oplever det heller ikke på min lokale maskine.
Avatar billede tagman Nybegynder
13. marts 2005 - 19:20 #3
Problemet er heller ikke beskrevet af andre, men det er også klart nok... tror ikke der er så sindsygt mange erfaringer med at tænde og slukke for det vha. php.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. marts 2005 - 22:28 #4
I prinsipp .. Apache kan det vel ikke, men i den grad php når fram til system shell så kan den vel også denne systemkommandoen i prinsipp og i teorien starte en hvilken som helst systemprosess inklusive også en server prosess som kan kjøre på en hvileken som helst port. Hvis den prosess som startes på en eller annen måte er en instans av Apache så blir det vel Apache serverens porter den kjører. (???!!)
(Tror ikke at en enkel installasjon av Apache kan kjøre mer enn to porter, typisk 80 + 443)
Avatar billede tagman Nybegynder
19. marts 2005 - 12:09 #5
Ja, jeg tvivler også meget på mine kilder efter at have læst jeres bud og noget dokumentation. Ham der fortalte mig, at mit php script startede VT på port 80 MÅ simpelthen ha' taget fejl.

Tak for hjælpen, langbein og arne!
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2005 - 20:15 #6
Nei, to server funksjoner (apache og ventrilo) kan vel ikke kjøre samme port. Har aldri hørt om det. Da måtte vel i så fall Ventrilo ha en slags funksjonalitet som var bygget ovenpå Apache, slik at disse til sammen danner en helhet. Kjenner ikke mye til Ventrilo, men tviler på at der er tilfellet.
Mvh Langbein (i virkeligheten arne 2)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2005 - 20:26 #7
Forsøkte å kikke litt inn på dokumentasjonen til Ventrilo. Fant bla dette:

When using ventrilo behind a firewall/router it is important that your router allow a connection to be established on the port specified by the server that you are going to connect to. The default port is 3784, however, the person who runs the server you want to connect to can change the port number to what ever they want.

Man kan tydeligvis velge portnumret for serveren, men det forutsetter vel sansynligvis at man velger et portnummer som er "ledig".

Går det ellers ann å forklare litt for oss "ventrilo uvitende" som hverken har testet server eller klient.

Er dette en IP telefon der serveren kjører på Linux mens telefonklientene kjører på Windows ? Fungerer dette noenlunde likt med for eksempel Skype, eller har Ventrilo andre sider eller spesieliteter man skulle kjenne til ?

Har man for eksempel en slags sentralbordfunksjon der man kan viderekople samtaler. (Kanskje et dumt spørsmål, men jeg har aldri prøvd Ventrilo.)
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2005 - 20:31 #8
Fant også dette i dokumentasjonen:

4 people on the same server.
All 4 are in the same channel.
1 Person talking.

= 3K bytes/sec of inbound data.
= 9K bytes/sec of outbound data.

4 people on the same server.
All 4 are in the same channel.
2 people talking.

= 6K bytes/sec of inbound data.
= 18K bytes/sec of outbound data.

Er det slik å forstå at ventrilo er en slags "voice chat" der man kan snakke med 4-5 personer samtidig ?? Er dette en sentral funksjonalitet ?
Avatar billede tagman Nybegynder
21. marts 2005 - 20:07 #9
Ja, det er en slags gruppe chat - bruges mest til spil. VT plejede at være gratis og frit for alle (dog ikke Open Source) men de har lagt nogle små "fælder" i programmet, som har gjort det muligt for dem at lancere en kommerciel version... først skaffede de en masse tilhængere og så lavede de en betalingsversion. Jeg laver en ADM. til den gratis udgave.

Men mit spørgsmål var mere generelt, da jeg var 100% sikker på at det ikke havde noget med Ventrilo at gøre.. min tvivl var ang. Linux, Apache og porttildeling.

Og fejlen var #40 - den lå hos ham der konstaterede den.

Spørg løs, hvis du vil vide mere om VT...
Avatar billede tagman Nybegynder
21. marts 2005 - 20:12 #10
Den gode udgave er forreste 2.1.2
Avatar billede tagman Nybegynder
21. marts 2005 - 20:13 #11
...og ja, det er cenralt styret - altså fra en server, som både findes til Win og Linux.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. marts 2005 - 10:17 #12
OK, takker for info.

Ellers en tanke .. mon den også skulle være egnet som en slags web radio .. Man har en server på en hurtig linje, så sender man en datastrøm med begrenset kap hjemmefra. Denne fordeles så ut til diverse lyttere via Ventrilo serveren ??

Mon det skulle unne fungere ?
Avatar billede tagman Nybegynder
23. marts 2005 - 19:00 #13
Uden problemer!

Så skulle din klient bare kunne sende dataen og lytternes klienter skulle kunne modtage.

Ventrilloklienten er jo så desværre bygget til både at lytte og modtage...