Avatar billede cobweb Nybegynder
27. marts 2001 - 11:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Inkludering af font på html-side.

Hej!

Er der nogen som ved, hvordan man inkluderer
en font på en web-side, sådan at hvis en
bruger ikke har den pågældende font installeret
på sin maskine, bliver han tilbudt at downloade,
og installere denne, inden html-siden bliver
vist.

Denne funktion har jeg set på flere japanske
sider, som jo bruger nogle specielle fonte med
alle deres tegn.
Jeg skal sætte noget polsk tekst op i en
html-side, og der kunne jeg godt få brug for
at inkludere den font jeg bruger.

Håber I kan hjælpe!.

Mvh/

Thomas
Avatar billede cobweb Nybegynder
27. marts 2001 - 11:16 #1
...lad mig høre

:-)
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2001 - 11:22 #2
så vidt jeg husker er det ikke en font du downloader de pågældende steder, men derimod en tekstgenkendelse...

Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. marts 2001 - 11:24 #3
Her er alle de informationer du behøver:

http://www.rice.edu/Fondren/ETC/local.html

/per
Avatar billede cobweb Nybegynder
27. marts 2001 - 11:27 #4
>>hoejrup!

takker :-)
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2001 - 11:35 #5
hvor er det lige der præcist står det med teksten?
Avatar billede cobweb Nybegynder
27. marts 2001 - 11:38 #6
Jeg har forstået det sådan, at man kan indsætte

<META HTTP-EQUIV=Content-Language CONTENT=PL>

-T
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2001 - 11:47 #7
men.... med den henter du da ikke specielle fonte som du efterspørger!?
Avatar billede cobweb Nybegynder
27. marts 2001 - 11:56 #8
Jeg har ikke læst så meget på linket endnu,
men jeg tror den meta-funktion har den funktion
som jeg ledte efter - men rigtigt den henter ikke
fonten.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. marts 2001 - 12:03 #9
cobweb> Nemlig

keysersoze> Det har du fuldkommen ret i, men den anden metode er megetr kompliceret. Det er derfor 99,99% af siderne på nettet ikke anvender det.

Link til downloadable fonts:

http://developer.netscape.com/docs/manuals/communicator/dynhtml/webfont3.htm#1032357

/per

Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. marts 2001 - 12:06 #10
Her er der et link mere til en PDF: www.pagematic.com/ftp/33.pdf

/per
Avatar billede prodic Mester
27. marts 2001 - 12:42 #11
Du kan altid embedde dine specielle fonte som de nu engang har gjort på www.zulu.dk - det foregår med Microsoft WEFT(http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft/default.htm)
og virker kun til Internet Explorer. Der findes også en anden løsning til Netscape, men en url kan jeg ikke lige finde nu.

Det foregår på den måde, at de 2 programmer generere en unik definition på fontene til din side, og den kode det frembringer skal du så indsætte i dit html-dokument.

Det er ikke en særlig brugervenligløsning, men trods alt så holder den. Se selv på www.zulu.dk - deres main-side er embeded så vidt jeg husker.

Kunne du bruge den smøre til noget?
Avatar billede keysersoze Guru
27. marts 2001 - 13:10 #12
cobweb >> nåh ja - bare du selv ved hvad du skal bruge! ;o)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. marts 2001 - 14:43 #13
prodic> Det kan godt være at www.zulu.dk anvender embeded font, men det ser ikke kønt i netscape.

/per
Avatar billede prodic Mester
27. marts 2001 - 14:50 #14
hoejrup->Nej det ved jeg. Men der er også \"problemer\" med at embedde fonte på den måde. Og X-browser kan være et problem, hvis man ikke er opmærksom på de ulemper der er ved det.
Men det kan lade sig gøre...det var såmænd bare det jeg ville pointere også uden at downloade den fonte via den kode du gav.