Avatar billede cklips Nybegynder
27. marts 2001 - 11:16 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Litteratur om .bat-scripts

Hvor kan man læse noget om .bat-scripts?
F.eks. anvendelser, syntaks og kommandoer.

Avatar billede prodic Mester
27. marts 2001 - 14:11 #1
Til dit loginscipt???

http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=148 - sådan noget?
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. marts 2001 - 18:06 #2
Hvis du kender til \"dos\" kommandoer - kender du til .bat scripts...

En .bat fil består jo kun af kommandoer, du også selv kan skrive i din \"dos\".

Nogle kommandoer:

copy
del
rename
net (net use)
echo

Nogle variabler der er gode at kunne:

%USERNAME%
%SystemRoot%

Skriv \'set\' i en dos-prompt for at se flere.
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. marts 2001 - 18:09 #3
Disse kommandoer sættes så på her deres linie og så køre det! Du skal bare tænke linie for linie.

Noget andet godt at kende er også \"if\"...

if c:\\command.com exist then copy c:\\command.com c:\\command.bak

Den linie går ind og siger: Hvis c:\\command.com eksistere så kopiere c:\\command.com (til) c:\\command.bak

Som sagt, du skal bare tænke linie for linie, ord for ord... det er meget nemt!
Avatar billede cklips Nybegynder
28. marts 2001 - 11:37 #4
Prodic: Ja bl.a. til mit logonscript ;-)

Goulduck: Gode tips tak for det.

I har begge fortjent nogle af points\'ne men...

Findes der ikke en bog eller lignende hvor man så kan læse om dos-kommandoer. Eller bare en oversigt over alle tilgængelige kommandoer, variabelnavne og options. Så vidt jeg kan se giver hverken \"set\" eller \"help\" en komplet liste.
Avatar billede goulduck Nybegynder
28. marts 2001 - 15:05 #5
Med \"set\"-kommandoen får du en komplet liste over de variabler, som der findes på coomputeren .. du kan så selv tilføje nye.

Men jeg har desværre ikke fundet nogle \"bøger\" eller andet på nettet om emnet ... :-(
Avatar billede prodic Mester
28. marts 2001 - 16:52 #6
Hvis du laver en søgning på loginscripts her på eksperten.dk, og derefter kigger efter kategorien Windows NT vil du få en masse brugbare informationer.

Ang. bøger, så har jeg selv en liggende på 1600 sider, om NT4 server generelt, den omhandler sparsomt loginscripts(ca. 25 sider). Men som goulduck siger har jeg ikke fundet bøger som decideret omhandler det emne.
Men kigger videre...
Avatar billede mfc Nybegynder
29. marts 2001 - 08:38 #7
prøv med
FOR /F \"tokens=1 delims=\" %i IN (\'help\') DO help %i >>help.txt
Avatar billede goulduck Nybegynder
29. marts 2001 - 13:04 #8
WOW! der kom sku en bog ud af det!!!
Avatar billede cklips Nybegynder
30. marts 2001 - 10:01 #9
Ja det var lidt imponerende.

Tak for hjælpen alle tre.