Avatar billede nybroe Nybegynder
13. marts 2005 - 12:55 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Session select i dropdown

Hvis man har en formular med en dropdown-boks med nogle værdier som man så sender til en anden side. Her laver man en session på den værdi, der er valgt i dropdown-boksen. Men hvis man så går tilbage til siden, hvordan kan man så lade den valgte <option> være selected?

Dropdown-boksen er ren html, dvs. uden databaseudtræk.
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 13:01 #1
du tjekker på sessionen når du udskriver din selectbox
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 13:03 #2
ex:

<select name="test">
    <option value=""></option>
    <option value="test 1" <%If session("test") ="test 1" Then Response.write("Selected")%>>test 1</option>
    <option value="test 2" <%If session("test") ="test 2" Then Response.write("Selected")%>>test 2</option>
</select>
Avatar billede nybroe Nybegynder
13. marts 2005 - 13:18 #3
Jeg bruger denne metode på de almindelige input-felter, men problemet opstår der hvor der er 50 værdier eller mere. Tænkte om det kunne gøres smartere....??
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 13:21 #4
er det et variabelt antal select muligheder?

hvad er den værdi der står i sessionen?

hvilke valgmuligheder er der i selectboxen?
Avatar billede nybroe Nybegynder
13. marts 2005 - 13:24 #5
Jeg har en med fødselsår, der går helt tilbage til 1905 - så det ville være smart med en funktion, uden at skulle skrive if-sætninger ind i alle sammen....
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 13:26 #6
okay, leger lige lidt med det - hvor langt skal den gå op
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 13:28 #7
prøv det her:

<select name="test">
    <option value=""></option>
    For i = 1905 to 2010
        If session("test") = i Then
            response.write("<option value=""&i&"" Selected>"&i&"</option>")
        Else
            response.write("<option value=""&i&"">"&i&"</option>")
        End If
    Next
</select>
Avatar billede nybroe Nybegynder
13. marts 2005 - 13:31 #8
bare til det år vi er i ->  f.eks. year(date())  i stedet for 2010
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 13:39 #9
det setter du bare ind
Avatar billede nybroe Nybegynder
13. marts 2005 - 14:11 #10
hmm, det virker ikke rigtigt. Den står på 1905 lige meget hvad. Har lavet en response.write på sessionen, og den virker..?
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 14:18 #11
så prøv lige at skrive sådan her: CInt(i)

If session("test") = CInt(i) Then
Avatar billede nybroe Nybegynder
13. marts 2005 - 14:19 #12
tankeoverførsel - har lige prøvet det - og det virker. Takker ;-)
Avatar billede moejensen Nybegynder
13. marts 2005 - 14:27 #13
super.