Avatar billede tagman Nybegynder
12. marts 2005 - 16:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

JSP, PHP og ASP.NET - Performance

Hej eksperter!

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilken af følgende teknologier der performer bedst i dets naturlige habitat:

ASP.NET
PHP
JSP

- dvs f.eks. en PHP på en god og simpel Linux-server med Apache, f.eks. en JSP på Solaris m. Tomcat og en ASP.NET på en IIS.

På mit arbejde har vi i øvrigt et mellemstort website med en 200 MB database og ca. 10.000 hits om dagen. Der er ca. 10 DB queries pr. sidevisning.

Så hvad ville performe bedst for os og hvad performer generelt bedst?

Links til gode artikler og benchmarks ville være rigtig fedt!

PF. Tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2005 - 17:00 #1
Med 10000 hits om dagen, så er det jo næppe script sproget som betyder
noget.

Enten laver den server ikke noget som helst - eller så er det database
softwaren / database strukturen / dine SQL sætninger som er afgørende.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2005 - 17:05 #2
Med hensyn til hastighed af de 3 script sprog (og det fjerde: ASP) så er der
jo nok mange som har en mening.

Men som oftest mere baseret påpersonlige preferncer end fakta.

Principielt vil man forvente at JSP og ASP.NET er hurtigere end
PHP og ASP fordi de compiles.

I praksis mener jeg imidlertid ikke at man har kunne påvise
en forskel af betydning.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2005 - 17:08 #3
De faktorer som bør bestemme dit valg:
  - hvad kender du ?
  - hvad er vigtigst: simpelt eller skalerings muligheder ?
  - evt. specielle krav

Det koster normlat meget meget mere at udvikle og vedligeholde software end
at købe hardwaren til at køre det på.
Avatar billede tagman Nybegynder
12. marts 2005 - 17:10 #4
Kan det tages i betragtning at PHP også kan compiles?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2005 - 17:11 #5
Du kan få den specielle zend et eller andet som kan compile. Men de fleste
sites klarer sig faktisk uden.
Avatar billede tagman Nybegynder
12. marts 2005 - 17:15 #6
Så egentligt er platformen i vores løsning uden større betydning?
Hvilken belastning skal der til på et givent site før JSP, ASP.NET osv. virkeligt skiller sig ud fra hinanden?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2005 - 17:19 #7
10000 hits om dagen = gns. 7 i minuttet

OK - nu er de requests næppe jævnt fordelt over døgnet

men med det load og med 10 database requests per hit, så ville jeg helt
klart starte med databasen (server, struktur og SQL)
Avatar billede tagman Nybegynder
12. marts 2005 - 17:27 #8
Så vi kan egentligt vælge og vrage ml. sprogene og der skal nogle andre paramtre i diskussionen. Det er rart at få det fastsat, så mange tak!

Men HVOR meget traffik (belastning) skal der egentligt til for at de 3 sprog skiller sig fra hinanden?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2005 - 17:34 #9
Sålænge en maskine kan håndtere loadet, så tror jeg ikke at performance bliver
afgørende for valg af sprog.

Hvis du skal have flere maskiner og der skal maintaines state, så bliver
det pludseligt interessant med sprog, fordi så er der forskel.

Som hoved regel er PHP og ASP langt nemmere at komme igang med.

Mens ASP.NET og JSP har en masse features som gør vedligehold af større
systemer meget nemmere.

Men nu er vi tilbage til software cost i modsætning til hardware cost.
Avatar billede tagman Nybegynder
13. marts 2005 - 17:28 #10
Har kigget på JSP efter du nævnte det. Dejligt at få øjnene op for et sprog med sine egne små originale genveje... kiggede især på disse eksempler:

http://www.softeng.ox.ac.uk:8080/jsp-examples/

...rigtig god måde hurigt at blive sat ind i et sprog!

Grunden til spm.'et var at jeg ikke selv har ressourcer til at komme ordentligt ind i stoffet. Tusind tak for svarene, Arne!
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2005 - 18:39 #11
så vil jeg ligge et svar
Avatar billede tagman Nybegynder
13. marts 2005 - 19:17 #12
Helt i orden =)