Avatar billede agz Nybegynder
11. marts 2005 - 15:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne form2 uden om form1..

Jeg har lavet to forme.

Form1 hvor man logger ind, og så skal man sendes videre til form2, men jeg har ikke lavet koden bag form 1, så jeg kan ikke komme videre til form2.

Hvordan kan jeg køre form2 alene?
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
11. marts 2005 - 16:29 #1
HEJ,

Har jeg forstået dig ret:

Det du er ude på er at du får FORM1 og direkte derfra videre til FORM2. ?

Hvis JA

Skriv i din form1.Create

  Form1.Hide;
  Form2.Show;

(Du kan meget passende eksperimentere lidt med kommandoerne .hide og .show.)

Jeg har ikke prøvet det, men det skulle sikkert virke (?), men der er vist (?) noget om at Delphi ikke er særlig glad for at lave externe reference (her form2) i sin opstart.

Men hvis du ikke vil have kode i form1, hvorfor sletter du den så ikke bare og lave form2 om til form1 ?  (Det forstår jeg ikke helt... (* ss *) )

HILSEN
K
Avatar billede agz Nybegynder
11. marts 2005 - 17:12 #2
Nu er jeg ikke lige så trænet i delphi, så hvad og hvor er 'form1.create' ?
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
11. marts 2005 - 17:25 #3
Hej ,

Når du starter Delphi får du en FORM på din skærm. Klikker du på den opretter Delphi automatisk en programrutine til den pågældende komponent (i dette tilfælde en form).

Prøv at anbringe en label . Find Bogstavet A på komponent-palletten. Anbring den et tilfældigt sted på canvassen (det er det område på din form hvor du kan anbringe komponenter). Klik 2 gange på denne label og Delphi opretter automatisk en programrutine for denne label (programrutinen hedder sandsynligvis Label1Click ).

Det samme sker når du klikker på din form. Her Hedder rutinen bare Create. og fordi den har relation til form1 hedder dens "fulde" navn = Form1.Create(et eller andet);

Gør følgende:

Anbring en label på din canvas. Klik 2 gange på den. (Programmet opretter automatisk en rutine som hedder FormN.Label1Clisk(Sender: TObject); (eller noget i den retning) en line (BEGIN) og en ny linie (END);

MELLEM BEGIN OG END SKRIVER DU: Label1.Caption := 'HEJ HER ER JEG';

Kør programmet og du vil se underet er sket - at din tekst vises.

Eksperimenter lidt med det.
K
Avatar billede agz Nybegynder
11. marts 2005 - 17:34 #4
mange tak... svarer du?
Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
11. marts 2005 - 18:26 #5
hej,

ja da, men du må ikke forvente, at det sker 2 minutter efter du har skrevet dit indlæg. nogle gange kan der gå op til 3 dage før jeg giver svar afhængig af hvornår jeg logger på experten, osse afhængig af min arbejdssituation. Mindre stress mere experten ( = internet-surf).

Men svare, jo det vil jeg.

(Du skal dg lige være opmærksom på, at i begyndelsen af april tager heg 14 dage til Norge og derfra er det ikke sikert jeg kan svare på spørgsmål. minus internet -> meget nordpå ...)

Prøv lige at lave det jeg beskev i forrige eksempel. (17:25:31). og gem dit projekt
(Filer : Save projekt - gem din UNIT som ProjU1 (så kan du nemmere finde den igen - her er et tip: Det store U er for UNIT (og 1 siger sig selv). Gem din DPR (DelphiPRoject som ProjP1 (P for Project (1 siger sig selv) ). Tryk 2 gange på din canvas og skriv mellem Begin og end:  Label1.Caption := 'HER ER CANVAS 1';

Når du starter vil du se denne tekst (Her er canvas 1). Trykke du nu på teksten vil den skifte til det der var i (17:25:31 - se ovenfor).

K
Avatar billede agz Nybegynder
11. marts 2005 - 18:45 #6
du må gerne lige slå et smut forbi: http://www.eksperten.dk/spm/599270
Avatar billede agz Nybegynder
20. december 2005 - 17:47 #7
luk