Avatar billede kallerelli Nybegynder
25. oktober 1999 - 14:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Firewire IE1394

Hvem ved noget, alt vedr. IE 1394 har interesse.
Avatar billede rca Nybegynder
25. oktober 1999 - 14:39 #1
Firewire er Adaptec og Apples "afløser" for SCSI, dvs det er specifikationerne på en teknik til at overføre meget stor datamængder på kort tid.
I løbet af 1999 skulle man således nå op på en overførselshastighed på ca 800MB/sek.
Denne hastighed har gjort firewire den foretrukne teknik når man skal bruge video, derfor er de fleste firewire produkter i dag - videokameraer. Men snart vil både Harddiske og DVD og et væld af andre produkter dukke op.
I modsætning til SCSI er her næsten ingen begrænsning på antallet af enheder (jeg tror nok det er 255, men er usikker).
Tjek iøvrigt : http://www.apple.com/firewire/index.html
Avatar billede rca Nybegynder
25. oktober 1999 - 14:42 #2
Jeg fandt lige ud af :  man kan "kun" have 63 enheder på en Firewire port.
Avatar billede hobbez Nybegynder
25. oktober 1999 - 14:46 #3
Firewire was originally developed by Apple Computer, Inc.  In 1995, Firewire was standardized by the Institute of Electrical and Electronic Engineers as IEEE 1394-1995.  1394 Trade Association maintains extensive amount of information on IEEE-1394.

Link:
http://www.1394ta.org/

FireWire is one of the fastest peripheral standards ever developed, which makes it great for use with multimedia peripherals such as video camcorders and other high-speed devices like the latest hard disk drives and printers.

Already the interface of choice for digital audio and video, FireWire benefits include high speed, flexible connectivity and the ability to link as many as 63 devices.

FireWire is an evolving standard for a high-speed (up to 400 Mbits/sec ?) serial bus designed to communicate with devices that need capabilities which USB cannot provide. USB (Universal Serial Bus) is only delivering up to 1.5 MBytes/sec data transfer. The 1394 (FireWire) is originally defined as an external bus. FireWire supports both Plug-and-Play and hot plugging.

FireWire will may replace the USB (universal serial bus) sometime since the USB is really not a fast bus. Apple Inc. is however still asking for kind of royalties for the implementation od IEEE 1394 on motherboards.

FireWire now even complements the SCSI bus (or the IDE port ATA, AT  Attachment) :
The 1394 is a bus that can serve these devices both inside and outside the box, as well as provide a transfer-rate roadmap that goes well into the giga-byte per second range. A single 1394 interface on the motherboard gives the system access to a possible 63 of these devices.

FireWire is a cross-platform implementation of the high-speed serial data bus -- defined by IEEE Standard 1394-1995 -- that can move large amounts of data between computers and peripheral devices. It features simplified cabling, hot swapping, and transfer speeds of up to 400 megabits per second. Major manufacturers of multimedia devices are already adopting the FireWire technology. FireWire speeds up the movement of multimedia data and large files and enables the connection of digital consumer products -- including digital camcorders, digital video tapes, digital video disks, set-top boxes, and music systems -- directly to a personal computer.

Div. links:
http://www.apple.com/firewire/firewireproducts.html
http://developer.apple.com/hardware/FireWire/

Personligt syntes jeg det lyder lovende, men hvis du ikke allerede har Firewire indbygget i de enheder du skal bruge er det simpelthen for dyrt, med mindre du har meget specifikke behov: En FireWire controller ("1394-til-PCI") fra Adaptech koster over 2.300 kr., ser det ud til (Zitech-pris: 2.375,-).

/Rob
Avatar billede kallerelli Nybegynder
26. oktober 1999 - 08:17 #4
Jeg ved at der der kan være op til 63 opkoblinger til en bus og der kan være 1023 busser i et netværk, dvs. mulighed for ca. 64000 tilkoblede externe enheder. Desuden er der en 3,2GB/sek under opsejling, også kaldet 1394b
Avatar billede hobbez Nybegynder
26. oktober 1999 - 16:31 #5
Netop kommet ind af døren:

PC World nr. 19, 29. oktober 1999 (dato = i kioskerne)

Artikel side 69:

Overskrift; Hurtigbussen overhales

Over-overskrift: USB og FireWire slås om at komme først - og USB vinder

Under-overskrift: Til trods for en tidligere debut og en bedre teknologi er FireWire ved at bukke under for USB's pres. USB 2.0 slår sikkert sømmet i kisten.

Men i øvrigt er artiklen (som så ofte før, når det er det danske PC World) tynd-tynd, på trods af forsidehenvisning, så det skal ikke være DERFOR du køber bladet :o)

/Rob
Avatar billede kallerelli Nybegynder
29. oktober 1999 - 09:19 #6
Hobbez, hvis du havde givet et svar havde du fået point, Tusind tak for kommentaren.
Avatar billede hobbez Nybegynder
29. oktober 1999 - 10:42 #7
Nja, jeg havde jo fået point allerede :o)

/Rob