Avatar billede cybles Nybegynder
10. marts 2005 - 14:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

ADSL ved siden af vores almindelige gate

Jeg har følgende spørgsmål til de ærede eksperter.

Jeg har et lille netværk som består af 4-5 computere. Vi har en gate ude i verden gennem et større netværk vi er en del af.

Da mit netværk har behov for en meget stor oppetid (vi handler med aktier) vil jeg smække en alternativ gate op.

Mit lille netværk består alle af Win XP prof maskiner. Jeg har sat to netværkskort i den ene af maskinerne og har nu sluttet min nye ADSL forbindelse til denne.

Hvordan deler jeg nu denne ADSL forbindelse ud til de andre maskiner? Det skal være sådan at de hurtigt kan slå over på denne ADSL linje hvis vores almindelige gate ikke er oppe.

Ser frem til et eller flere svar.
Avatar billede overloaded Mester
10. marts 2005 - 14:46 #1
Med en hub/switch.
Avatar billede cybles Nybegynder
10. marts 2005 - 15:08 #2
Det skal selvfølgelig være en software løsning. Altså den nye ADSL skal være "proxy" præcis som den vores moderselskab i dag stiller til rådighed.

Jeg kan ikke lige se hvad jeg skal bruge en hub/switch til.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. marts 2005 - 15:14 #3
Hvad med et script der ændrer default gateway ?
Eller er proxyen også sat op i internet explorer'en ?
Avatar billede cybles Nybegynder
10. marts 2005 - 15:31 #4
Hej Tonny, den er sat op i IE. Er der ikke noget med at man kan lave en delt Internet forbindelse?

Jeg forstiller mig bare at de forskellige personer selv kan stille deres egen proxy indstillinger om i deres browser.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. marts 2005 - 15:57 #5
Jo, men det delte netkort vil kun videresende trafik der kommer fra maskiner med 192.168.0.? addresser, hvis det er den indbyggede deling af internet i xp, du tænker på.

Jeg tror en rigtig proxy-server er den vej du skal gå. Jeg fandt denne som lader til at kunne det du ønsker, men jeg har aldrig testet den.
http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm

Og bruger du en sådan er det netop så simpelt som at ændre proxy addressen, og så er du kørende igen, hvis det "store" net falder ud.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. marts 2005 - 16:00 #6
Der er også en anden ulempe ved "Deling af internet i XP", som ihvertfald drillede mig, og det er den indbyggede mini dhcp server, som vil skabe ravage på dit lille netværk, da nogle maskiner ville få ipaddresser fra den rigtige dhcp server, mens andre ville få fra xp maskinen, og så er der ikke mange der kører, så den skal du ikke bruge.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. marts 2005 - 14:43 #7
Køb en Zyxel Zywall 2 (meget billigere end en dedikeret server)

Den kan administrere 2 gateways og endda en dial-op som 3. gateway, hvis det går helt galt.

Den måde det fungere på er at, man laver en primær gateway som alle bruger. Så sætter man en treshold for forbindelse, for hvornår den skal sende trafik vidre.
Det betyder så også at den kan benytte begge linier på samme tid. Hvis altså tresholden på 2. gate sættes lavt nok.

Mht. til server-løsning, så har jeg leget med det. Og det er noget bøvl.
Avatar billede cybles Nybegynder
22. marts 2005 - 17:23 #8
Hej Bjuhl - det ser ud som om det er det jeg har behov for. Har bestilt den så nu må vi se hvornår den dukker op. God påske.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. marts 2005 - 20:33 #9
I lige måde.
Avatar billede cybles Nybegynder
13. april 2005 - 16:50 #10
Hej Bjuhl - jeg har nu fået min Zyxel Zywall. Hvor sætter man trehold op ! er jeg ikke tvunget til at få fat i vores moderselskab som stiller en gate til rådighed!
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. april 2005 - 15:16 #11
Du skal selv lave din gate. Enten skal du selv dele forbindelsen igennem din nuværende pc med 2 netkort. Ellers skal du købe en billig router som gate.

Derefter sætter du backup gate i zywall til den ip, som din pc eller router nr. 2 har.