Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:18 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

PC slukker og kan til sidst ikke opstartes

Jeg har et problem med min 2 år gamle Win XP pc...
Den er begyndt på at gå ned og genstarte helt umotiveret hver eneste gang jeg starter den.
Det startede efter en blue screen, som dukkede op et par gange. Først kunne jeg kun lige nå ind i Windows hvorefter den genstartede efter max 5 min. Herefter nåede den til opstartsprocessen, hvor jeg kunne vælge at starte windows normalt eller sidst fungerende konfiguration. Efter yderligere et par forsøg startede den slet ikke op, den står og "kører" men uden billede på skærmen.
Jeg regnede med at den havde brændt et eller andet af... men efter en periode hvor jeg ikke har brugt den virkede den nu pludselig igen i dag. Men samme handlingsmønster har netop gentaget sig og nu kan den ikke starte op.....
Jeg har overvejet om det kunne skyldes virus/spyware og har forsøgt at køre spybot og adaware -> men den genstarter før jeg når at kører disse programmer. Jeg har netop installeret Avast antivirus, men har ikke kunne få lov at lave en scanning før den slukkede ned.

Hvad gør jeg?
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:20 #1
Download hijackthis herfra og gem det i en folder for sig selv på dit skrivebord
http://downloadportal.dk/showdownload.asp?rid=4212&sp=Hijackthis
eller
http://www.downloadportal.dk/showdownload.asp?rid=4234&sp=title

Start programmet og vælge, at udføre en scan samt gemme en log fil.
Når hijackthis er færdig med, at scanne vil den bede dig om en placering hvor du vil gemme "hijackthis" en tekst fil.
Gem den i samme folder som hijackthis. Når du har sagt okay hopper der et nyt vindue frem nemlig notepad med en masse tekst linjer. Marker alle linjerne og kopir dem herind så jeg kan kigge på dem. Du må ikke selv begynde, at fikse noget i hijackthis.

Gør det hurtigt:o)

Ellers vil skal vi kigge lidt på dine ram og cpu.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:36 #2
ok lige pt kan jeg slet ikke starte den op... men jeg forsøger igen om lidt
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:38 #3
okay.. det lyder ikke som virus må jeg indrømme.. lyder som hardware fejl
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:38 #4
har du prøvet at mærke på CPU'en efter den lige er slukket?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 20:41 #5
Det lyder mistænkeligt meget som et varme problem. Du skal tage siden af og kigge efter om blæseren på cpu-køleren kører, samt mærke på selve køleren om den er meget varm. Check også hvor varm strømforsyningen er. Brænder du dig er den for varm.

Hvis du kan komme ind i bios, så kige efter herinde hvor varm cpu'en er.
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:42 #6
Nåh... nu der er en anden som følger op på mit spørgsmål så synes jeg i hvertfald lige du skal fjerne evt støv der er på CPU'en og køleren.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:51 #7
Min bios siger CPU 59 grader
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:52 #8
Det for varmt.. hvilken CPU er det? intel?
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:53 #9
amd
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:53 #10
den stiger lidt hele tiden... er nu på 61 grader
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:55 #11
Okay.. nu du er i BIOS så hold øje med den.. se hvad den når til før den slukker..

Sidder din blæser ordenligt på? er CPU'en støvet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 20:55 #12
Kører blæseren rundt ?

Jeg havde en anden der opførte sig på præcis samme måde, og en ny køler fik den tilbage til live.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:55 #13
men hvorfor er det kun i windows den går ned. Altså hvis det er pga cpu varme?
Nu har den fx stået tændt i bios længere tid end jeg har kunne holde den kørende i windows
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:56 #14
ja blæseren kører. CPU fan speed 4787 rpm
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:56 #15
Fordi den arbejder mere i windows:o)!!!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 20:56 #16
Fordi din cpu begynder at skulel på arbejde i windows, og derved udvikler den mere varme. Når den når omkring 70-75 grader går den ned.
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:57 #17
Og stadig samme spørgsmål angående støv...har lige været i et andet spørgsmål med en person der havde en AMD processer hans CPU kom på på de 84Grader

hans problem var en støvet processer!
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 20:57 #18
Han rensede den i øvrigt forsigtigt med en vatpind
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:58 #19
ok
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 20:59 #20
ok den ser ret støvet ud... jeg prøver vatpinden
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:00 #21
Jeg krydser fingrer:) hellere et støvproblem end en ny blæser selv om de ikke er så dyre:)
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:06 #22
efter en tur med vatpinden siger den 50 grader...
men stiger dog ret hurtigt
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:07 #23
så er vi på 58 grader
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:08 #24
Stadig varmt.. så kan det jo være der skal investeres i en ny blæser... se lige om den stiger..
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:08 #25
men du mener helt sikkert det skyldes en for varm cpu?
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:09 #26
Ja:o)
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:09 #27
hvad med blæseren er den støvet? det kan sløve den lidt.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:11 #28
den ser ud til at ende på 60 grader
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:13 #29
kabinettet er jo åbent nu, så er blæseren ved underordnet?
Hvad temperatur skal den normalt ligge på?
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:15 #30
Nej det er ikke underordnet.. prøv at starte windows op..
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:16 #31
ham den anden gut kom ned på 58grader og kunne køre fint der... det var kun når den kom op på 84grader det gik galt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 21:17 #32
Hvad er det for en AMD ?
Der er lidt forskel på hvor varme de bliver normalt.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:21 #33
Det er en AMD K7 Athlon 1.40
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:25 #34
feodor har du prøvet at starte op i windows? interessant at vide om den bliver varmere for hvis ikke få renset blæseren og se hvordan det køre i en periode... hvis det ikke hjalp må det blive en ny blæser.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:27 #35
jeg har renset en god del støv og snavs væk fra blæseren og prøver at starte windows op...
kan jeg se temperaturen nogen steder i win?
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:29 #36
den holdt i 2 min og genstartede så
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:32 #37
den ligger nu stabilt på 58 grader i bios
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 21:32 #38
http://www.lavalys.hu/downloads/everesthome151.exe

kan man tjekke varme med... har ikke selv prøvet det.. men skulle gerne være windows.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 21:34 #39
hmmm fedt nu siger den:
" windows kunne ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler: \windows\system32\config\system
du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte windows installation vha cdrom"
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 21:40 #40
Du skal få fat i en anden køler. Nu har du prøvet at rense den og det lader ikke til at være løsningen, idet den bør være omkring 15 grader koldere end den er nu i ubelastet tilstand.
At system filen bliver beskadiget er blot uheldigt, men kan fixes. Men det kan ikke betale sig at gøre noget ved før du har fået en anden køler på, da du risikerer at den gør det igen, straks efter vi har fixet den.

Du får en procedure der kan få den op at stå igen om lidt, men som sagt: Vent med at fixe den til du har fået en anden køler på.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 21:46 #41
Du skal boote på din xp cdrom. Når den spørger om du vil reparere ved hjælp af genoprettelses konsollen skal du vælge det. Log ind på din windows installation. Kan du ikke huske passwordet, så prøv at trykke ENTER.
Når du har en prompt hvor du kan skrive kommandoer, skal du skrive denne linie og trykke enter:

copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config

Genstart og tag xp cdrom'en ud og lad den starte normalt op.
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 22:08 #42
ok... nogen forslag til hvilken blæser jeg skal købe? og er det nemt selv at montere den eller skal jeg lade en butik gøre det?
Avatar billede feodor Nybegynder
09. marts 2005 - 22:18 #43
Tak for hjælpen so far. Jeg håber en ny blæser løser mine problemer.
...men jeg synes der er point til kalp for grundig og kyndig vejledning. Tonnybrandt skal nok også have en lille del af kagen :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 22:23 #44
Her er nogle forslag:

Den billige som vil kunne løse opgaven:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91411

Den dyrere, hvor jeg selv har forløberen for den (den der blot hedder 462), og er meget imponeret af dens lydløshed og effektivitet:
http://www.edbpriser.dk/Bundle.asp?ID=50527565

Mht at sætte den på, så er det faktisk ikke så svært hvis man ellers blot er forsigtig mens man gør det. Det skal du selv bestemme om du tør, da der er en lille risiko for at beskadige kernen.
Jeg har nok sat omkring 20-30 kølere på og aldrig ødelagt en cpu.
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 22:25 #45
feodor vi krydser fingre igen på, at det bare er blæseren der skal udskiftes:) Jeg beklager jeg var lidt langsom til at skrive med er ved at gøre klar til at smutte:)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 22:25 #46
Det sidste link var forkert og viser en bundle af et eller andet.
Dette er det rigtige link:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109129
Avatar billede feodor Nybegynder
13. marts 2005 - 22:43 #47
Jeg har bestilt den dyre du anbefalede "GlacialTech SilentBreeze 462 III". Er meget spændt på om det løser mit problem...
Findes der nogen vejledning til montering af en sådan køler på nettet?
Avatar billede kalp Novice
13. marts 2005 - 22:48 #48
Jeg kunne ikke lige finde en guide som galt generelt.. fandt kun en på en udvalgt processer. Men mon ikke der er lidt anvisninger med i pakken
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
13. marts 2005 - 23:13 #49
Her er AMD's guide:
http://www.shg.dk/files/pdf/AMD_installation.pdf
Men praktisk taget alle AMD kølere monteres på samme måde, dog synes jeg ikke at den guide er hverken særlig tydelig eller anskuelig, så her er hvordan jeg plejer at gøre, ved nye kølere.

Du tager den gamle kølee af ved at sætte en flad-skruetrækker ned i slidsen på den ene side, presser ned og ud så holderne kommer ud af tapperne på cpu soklen, og løsner presset. Nu kan du uden vold tage køleren af.
Så tager du et stykke køkkenrulle og renser lige kernen af processoren for gammelt varmeoverførende pasta.
Når du skal sætte den nye køler på, fjerner du den plastic der beskytter det varmeoverførende pasta i bunden af køleren.

Så sørger du for at den vender rigtigt, dvs den udfræsede kant på køleren vender mod den ophøjede kant på cpu-soklen. OBS !! Dette er vigtigt !!!

Så vipper du den køleren en anelse så du kan sætte holderne på tapperne på den side der vender væk fra den ophøjede kant, og lader køleren hvile ovenpå cpu'en. Vrik lige lidt med den så du er sikker på at den ikke står på en kant.
Herefter sætter du skruetrækkeren ned i slidsen på holderen, presser ned og ind så holderne får ved i tapperne.

Tilbage er kun at tilslutte strømmen til blæseren.

Glacialtech's kølere har ikke et ret stramt fjedersystem, så det er højst usandsynligt at du skulle kunne komme til at ødelægge kernen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 10:53 #50
Fik du en stabil pc ud af operationen ?
Avatar billede feodor Nybegynder
29. marts 2005 - 21:16 #51
jeg er netop kommet hjem fra ferie og vil nu se at få monteret den nye blæser som jeg har modtaget...
vender tilbage med en update
Avatar billede kalp Novice
29. marts 2005 - 21:24 #52
lyder godt:)
Avatar billede feodor Nybegynder
29. marts 2005 - 22:06 #53
det ser ud til at hjælpe en del... nu ligger jeg på 33 grader
så skal jeg bare lige have repareret windows
Avatar billede kalp Novice
29. marts 2005 - 22:10 #54
Det er da en pæn temperatur må man sige:)
Avatar billede feodor Nybegynder
29. marts 2005 - 22:24 #55
hmm nu vil lortet slet ikke starte op... jeg startede en gang med windows cd'en i.... der sagde den unable to emulate eller sådan noget lignende... så slukkede jeg og tændte igen for efter den bippede 3 gange med 1 tone efterfulgt af konstant bippen af en anden tone... mystisk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. marts 2005 - 23:15 #56
Det lyder lidt henaf ramfejl.

Hvor mange ramblokke har du i ?

Hvis du har 2 i, så tag den ene ud og se om den nu vil starte. Vil den ikke det så prøv med den anden.
Avatar billede feodor Nybegynder
01. april 2005 - 13:20 #57
jeg har kun 1 blok på 256 mb. Jeg har forsøgt at flytte den rundt og helt fjerne den. Men intet virker. Nu sker der slet ikke noget på skærmen når jeg tænder og der kommer heller ingen bip.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. april 2005 - 20:01 #58
At der ikke kommer bip lyder ikke godt, når den har bippet før. Det tyder på at cpu eller bundkort ikke fungerer, hvis altså ikke du blot er kommet til at rykke højttalerledningen op af bundkortet.
Prøv at resette bios, enten ved at bruge jumperen som er beregnet til det (Clear CMOS) eller ved at tage batteriet ud af bundkortet, og lade det være ude i 10 minutter før du sætter det i igen.
Avatar billede feodor Nybegynder
10. marts 2006 - 16:52 #59
spørgsmål lukket. lortet er smidt ud ;-)