Avatar billede etif Nybegynder
09. marts 2005 - 12:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Danske ugenumre ?

Hej

Jeg har lavet en række rapporter i ACCESS, som grupperes efter oprettelsestidspunkt. Når man bestiller rapporterne vælger man om der skal grupperes efter time, dag, uge , måned, år eller kvartal.
Opdelingen foregår ved at man ved bestilling af rapporten overfører værdien ("hour", "day", "week" ...) til group on for det relevante felt.

Det fungerer fint, men i år er der uoverensstemmelse mellem danske og engelske ugenumre, så ugenummereringen bliver forkert.

Er der nogen der har en ide om man kan få access til at arbejde med danske ugenumre i stedet.
09. marts 2005 - 13:12 #1
Det kommer an på hvordan du definere/beregner ugen.

Det bedste er at bruge format således i VBA:

Format(DinDato, "ww",vbMonday,vbFirstFourDays)
09. marts 2005 - 13:13 #2
Hvis det er i en forespørgsel ser syntaksen således ud:

Uge: Format([DinDato]; "ww";2;2)
Avatar billede etif Nybegynder
09. marts 2005 - 13:48 #3
Det er i boksen grouping and sorting, jeg indsætter Week i feltet group on i group properties. Det er ikke i en forespørgsel eller direkte i et felt.
09. marts 2005 - 13:58 #4
ja, men hvorfra kommer Week? Er det ikke et felt i den underliggende tabel/forespørgsel?
Avatar billede etif Nybegynder
09. marts 2005 - 14:51 #5
Week er ikke et felt, feltet hedder created.
I "Sorting and grouping" har jeg angivet det i "Field/Expression"
Og i "Group properties" "Group on" skriver jeg så week når der skal opdeles pr. uge, day når der skal opdeles pr. dag osv.. Week er en af de værdier der findes i comboboksen til feltet "Group on".
09. marts 2005 - 14:57 #6
Ah, den vil jeg heller ikke anbefale dig at bruge. Datoer er nemlig ret følsomme at arbejde med. Og Access er ikke altid selv så god til at håndtere dem.

Jeg ville vælge at basere rapporten på en forespørgsel, hvor jeg ville lave et nyt felt, som beskrevet før:

Week: Format([created]; "ww";2;2)

Herefter angiver du bare Week i Field/Expression og lader group on være standard-værdien (Each value)
Avatar billede etif Nybegynder
09. marts 2005 - 15:51 #7
Det kunne man selvfølgelig godt gøre, men det vil kræve at jeg skal ind og rette i query'en hver gang rapporten kaldes for og det var faktisk det jeg gerne ville undgå. Alternativt skal jeg til at lave den samme rapport for hver tidsopdeling og det er jeg heller ikke interesseret i. Det jeg håbede på var at man i ACCESS et eller andet sted kunne angive hvordan man ønskede at få fotolket week i et grouping udtryk.
09. marts 2005 - 15:58 #8
Jeg er ikke helt med?!
Du skriver: "kræve at jeg skal ind og rette i query'en hver gang rapporten kaldes".

Når du har gemt det i query'en, så skal du vel ikke rette det mere?

Den eneste indstilling, som måske har noget med det at gøre er "Use hijri calandar" under Options->International.

Men jeg vil stadig mene, at min metode er mere sikker, da den altid duer - også selvom du flytter databasen til en anden maskine, som har andre lokale indstillinger.
Avatar billede etif Nybegynder
09. marts 2005 - 16:06 #9
Fordi det først er ved bestillingen af rapporten man angiver hvordan man vil have den opdelt eftertime, dag, uge, kvartal eller år og ww skla så sommetider være yy, mm ,q, dd osv. derfor skal querien rettes alt efte hvor dan ønsker at opdele rapporten.

Hvad betyder det hvis man checker 'use hijri calendar' ?
Den havde jeg ikke fundet, så hvis det løser det får du pointene.
09. marts 2005 - 16:10 #10
Jeg har lige checket. Hijri-kalenderen er vist noget med den islamiske måne-kalender (hvor der f.eks. aldrig er 31 dage i en måned). Den er måske ikke så god at bruge, haha ;o)
09. marts 2005 - 16:12 #11
mht querien, så ville jeg bare lave alle variationer i samme query:

Ud over Week, så ville jeg lave følgede felter:

Year: Year(Created)
Month: month(Created)
Quarter: format(created;"qq")
Day: day(created)
...

Så havde du alle muligheder til rådighed på næsten samme måde...
Avatar billede etif Nybegynder
09. marts 2005 - 16:15 #12
Ja det kunne man godt, men det vil være et temmelig stort arbejde , da jeg har ca. 100 rapporter, der skulle laves om. Dit forslag er ok ,men løser ikke mit problem. Du får pointene og det var da meget sjovt med den der hijri-kalender, så lærte jeg også det.
09. marts 2005 - 16:19 #13
Jamen tak for det :o)
Men ked af, at det ikke lige lykkedes :o(
10. marts 2005 - 11:16 #14
hov, du fik vist ikke lukket spørgsmålet alligevel :o)

Hvis du selv vil beholde pointene, skal du bare lægge et svar og så acceptere det.
Ellers husk at klikke på mit navn i boksen inden du klikker på Accepter.
10. marts 2005 - 11:35 #15
thanx a lot :o)