Avatar billede Findahl Praktikant
09. marts 2005 - 09:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

To valgmuligheder af Xp ved start-up

Hej

Jeg har lige formateret min computer. Formateringen gik fint og det hele kører igen. Nu er der bare lige den lille irriterende ting, at jeg får to valgmuligheder af Windows XP ved startup. Der står det samme i de to. Kan man ikke få den sidstnævnte mulighed væk, så den bare automatisk går ind i den første?

Mvh.

Mark
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 09:39 #1
Har du haft indstalleret windows flere gange på samme harddisk? eller har du haft flere versioner indstalleret men slettet en af dem? Så har du sikkert oplevet, at når du starter din pc op så får du mulighed for, at vælge hvilken version af windows du vil starte op. Det er selvfølgelig irriterende hvis denne liste er fyldt med windows versioner, som er blevet slettet!
For, at slippe af med disse kan du gøre som følgende...

Klik "Start" og højreklik på "Denne Computer"
Vælge "Egenskaber"
Vælge fanen "Avanceret"
I "Start og genoprettelse" vælger du Indstillinger
I "Systemstart" vælger du edit for, at åbne boot.ini filen i Notepad.

Du skulle gerne kunne se en linier som ligner dette (ligner.. ikke nødvendigvis helt magen til kommer også an på hvilke windows versioner du har indstalleret) Jeg har windows xp og windows2000 advanced server... vi vil fjerne muligheden for at vælge windows2000 advanced server nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

For at fjerne Windows 2000 Advanced Server som valgmulighed ved startup lav følgende ændringer

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

VIGTIGT: Læg mærke til vi sletter alt efter /fastdetect ..

Luk Notepad igen og sig ja til, at gemme de ændringer du har foretaget dig. Klik "OK" "Apply" og "ok" For at lukke system properties ned igen. Genstart din pc og WOOOW! Windows 2000 Advanced server er nu fjernet fra menuen: )
Avatar billede kalp Novice
09. marts 2005 - 09:39 #2
Det er taget fra en artikel:o)

Hvis du ikke kan hitte ud af det guider jeg dig gerne istedet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. marts 2005 - 09:45 #3
Er du i tvivl så kopier indholdet af boot.ini herind, så kan vi fortælle dig hvad for en linie du skal slette.
Avatar billede Findahl Praktikant
09. marts 2005 - 10:47 #4
Hej kalp og tonnybrandt

Jeg sidder pt. på skolen og vil prøve jeres instrukser i eftermiddag når jeg kommer hjem. Har efter nærmere eftertanke fundet ud af hvorfor den giver mig to valgmuligheder. Under installationen glemte jeg at tage XP CD'en ud, og derfor har computeren opstartet installationen for 2. gang. Har dette noget at sige, fordi jeg afsluttede installationen hurtigst muligt?
Avatar billede hcma Novice
09. marts 2005 - 11:58 #5
eller den lette: Højreklik denne computer -> egenskaber -> avanceret -> klik på indstillinger under start og genoprettelse, her vælger du hvilket, du vil starte. Klik på Rediger for at fjerne den, der er fejl ved.
Avatar billede Findahl Praktikant
21. marts 2005 - 14:47 #6
Valgte bare at formatere :) Det andet duede ikke rigtigt....